شماره خبر : 15327
منتشر شده در مورخ : ۱۲ آذر ۱۴۰۱
ساعت : 8:48
معلولین؛ ذخائر انسانی ارزشمند امّا منزوی شده!

معلولین؛ ذخائر انسانی ارزشمند امّا منزوی شده!

                                                                                          

براساس آخرین آماری که روز گذشته رئیس جمهور محترم ارائه داد، ۸ درصد جمعیت کشور را معلولین تشکیل می دهند؛ قشری که باوجود کمبود در بعضی توانائیهای جسمی یا ذهنی، قادرند بسیاری از مهارتها را فراگرفته و غالباً در انجام وظایف و دستاوردهای شغلی و حرفه ای از افراد فاقد معلولیت پیشی گیرند و به این جهت معلولین را گنجینه های ارزشمند انسانی گفته اند، گنجینه هائی که متأسفانه در بسیاری از کشورها مورد بی توجّهی قرار می گیرند و ضمن محرومیت جامعه از توانائیهای بالقوه و بالفعل آنان، مشکلات متعدد روحی و روانی نیز برای این عزیزان و وابستگان آنان بوجود می آید که لطمه آن نیز به جامعه برمی گردد.
سازمان ملل جهت توجّه جدّی دولتها به معلولین و بهره گیری جوامع از این ذخائر ارزشمند، سال ۱۳۶۰ را سال جهانی معلولین نامگذاری کرد و قانون برنامه جهانی معلولین را به تصویب رساند. این سازمان سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۱ را دهه جهانی معلولین نام گذاری کرد تا زمینه مشارکت همه جانبه افراد معلول در زندگی اجتماعی فراهم گردد.از سال ۱۳۷۱ نیز سالروز تصویب برنامه جهانی معلولان یعنی ۱۲ آذ(۳ دسامبر) را به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شد.
از زمان تصویب برنامه جهانی معلولان در سال ۱۳۶۱ تا کنون، کشورهای مختلف اقدامات زیادی در جهت جهت فراهم کردن زمینه یکسان سازی فرصتهای زندگی برای معلولین و کاهش موانع موجود در استفاده آنها از خدمات عمومی صورت داده اند و در کشور ما نیز قانون جامع حمایت از معلولان توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا مسأله آموزش، اشتغال، مسکن، توانبخشی، دسترسی معلولان به خدمات عمومی و سایر مسائل معلولان کشور مورد توجّه قرار گرفته و حل شود.
 در این قانون اگرچه پیش بینی های لازم برای حمایت از معلولین صورت گرفته، امّا بدلیل نوع نگاه مردم و مسئولین به معلولان و عدم صراحت قانون در چگونگی نظارت بر اجرای قانون، تنها بخش کوچکی از آن به اجرا در آمده و لذا معلولین کشور که شایستگیهای خود را در بسیاری از صحنه ها از جمله در مشاغل و حرفه ها و میدانهای ورزشی و مانند آن بخوبی نشان داده و با داشتن مهارتها و توانائیهای گوناگون قادرند نقش ارزنده ای در پیشرفت کشور به عهده گیرند، مورد بی اعتنائی قرار گرفته و از بسیاری از حقوق قانونی خود محروم شده اند. جسارت بسیاری از مسئولین در زیرپا گذاشتن قانون حمایت از معلولین موجب شده است که سالها در زمینه تحصیلی، استخدام، بهداشت و درمان، آموزشهای شغلی، استفاده از حمل و نقل و سایر امکانات عمومی، کمک هزینه ها، بیمه، دریافت تسهیلات، دسترسی ها، توانمند سازی و مانند آن حقّ معلولین ضایع شود و اینک چند سالی است که مسأله اشتغال، بهداشت، تأمین مسکن و تأمین رفاه اجتماعی معلولین مورد توجّه قرار گرفته و کشور توانسته است از فعّال شدن معلولین در عرصه های مختلف بهره مند شود و معلولین نیز فرصت یافته اند تا ارزش اجتماعی خود را بیش از پیش آشکار کنند.
تکلیف مؤکّد رئیس جمهور محترم در مراسم روز گذشتهِ بزرگداشت روز جهانی معلولین، به تمامی دستگاههای اجرائی مبنی اجرای قانون حمایت از معلولین و ایجاد اشتغال و تأمین مسکن برای آنان ایجاب می کند که سریعاً شاهد ابتکار عمل سازمانهای ذیربط و دستگاههای نظارتی برای جبران کوتاهیهای صورت گرفته در اجرای قانون و احقاق حق معلولین باشیم. ان شاء ... .
موسوی زاده
 

برچسب ها : معلولین رئیس جمهور افراد معلول