شماره خبر : 15417
منتشر شده در مورخ : ۱۴ آذر ۱۴۰۱
ساعت : 10:55
پل سفید یکی از محور‌ها و مسیر‌های راه‌بردی کلان‌شهر اهواز

پل سفید یکی از محور‌ها و مسیر‌های راه‌بردی کلان‌شهر اهواز

تنها مانع پیش رو در تغییر کاربری پل سفید مشکلات ترافیکی است، زیرا تبدیل این پل به پیاده‌راه ترافیک سنگینی را به هسته مرکزی شهر اهواز تحمیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان ، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز گفت: با بالا رفتن قدمت پل سفید اهواز و نیز ورود پرندگان مهاجر در فصل پائیز و زمستان به اهواز که در کنار این پل مستقر می‌شوند، جمعی از فعالان فرهنگی اهواز به دفعات خواستارِ تعطیلی این پل در روز‌های جمعه و تبدیل شدنش به پیاده‌راه شدند و برای این منظور کمپین‌هایی شکل گرفت. اهوازی‌ها پل سفید را یکی از سرمایه‌های نمادین شهر و یکی از علت‌های این درخواست را کمبود فضای گردشگری در این شهر دانستند.

وی اظهارکرد: به دنبال این هستیم که حداقل در ماه‌های حضور پرندگان مهاجر که شرایط آب و هوایی مطلوب است و فصل حضور گردشگر است، عبور و مرور وسایل نقلیه از بستر پل سفید محدود شود.

تبار قریب ادامه داد: برای این‌که پل‌سفید فقط به‌عنوان پیاده‌راه استفاده شود، در سال گذشته جلساتی برگزار شد و طرح پیشنهادی خود را ارائه دادیم و امسال نیز همانند گذشته اداره میراث‌فرهنگی پیگیر این موضوع است.

او با اشاره به این‌که پل سفید یکی از محور‌ها و مسیر‌های راه‌بردی کلان‌شهر اهواز است یادآور شد: تنها مانع پیش رو در تغییر کاربری پل سفید مشکلات ترافیکی است، زیرا تبدیل این پل به پیاده‌راه ترافیک سنگینی را به هسته مرکزی شهر اهواز تحمیل می‌کند.

او با بیان این‌که پل سفید یکی از آثار ثبت‌ملی‌شده و از جاذبه‌های گردشگری مهم استان خوزستان در شهر اهواز است خاطرنشان کرد: پل سفید آثار تاریخی واقع در غرب و شرق رودخانه کارون را به هم ربط می‌دهد و همواره در مسیر ورود گردشگران و گشت‌های گردشگری است.

پل‌سفید اهواز چهارمین پل معلق دنیا و اولین پل معلق ایران است و یکی از هشت پلی است که روی رود کارون در کلان‌شهر اهواز احداث شد تا عبور و مرور بین دو بخش شهر را آسان کند. در تابستان سال ۱۳۸۹ عملیات بازسازی و مرمت این پل انجام شد. همچنین تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی پل سفید با حمایت مالی بانک ملی از کشور ایتالیا تهیه و پس از پایان عملیات رنگ‌آمیزی، عملیات نورپردازی پل سفید اهواز آغاز شد. این پل که دارای دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است، در سال ۱۳۱۵ خورشیدی روی رودخانه کارون به دست مهندسان آلمانی و شرکتی سوئدی احداث شد. پل سفید در ۲۶ آبان ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۹۳ ثبت‌ملی شد.

برچسب ها : پل‌سفید اهواز رود کارون کلان‌شهر اهواز