شماره خبر : 15878
منتشر شده در مورخ : ۲۱ آذر ۱۴۰۱
ساعت : 18:38
کودکان و رسانه بسیار تأثیرگذار تلویزیون!

کودکان و رسانه بسیار تأثیرگذار تلویزیون!

                                                 
در بین وسایل ارتباط جمعی، که امروزه در هدایت و جهت دهی افکار عمومی نقش بسیار مهمی دارند، بدون شک تلویزیون نقشی مؤثرتر دارد و باوجود گذشت نزدیک 140 سال از اختراع وسیله ارتباط جمعی و سالها پس از همگانی شدن در سطح جهان و یکه تازی آن در پرکردن اوقات فراغت خانواده ها و نیز علیرغم پیشرفتهای زیاد در فنآوری های ارتباطی، تعدّد ابزار های ارتباط جمعی جدید همچون کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت و مانند آن و سهولت دسترسی به آنها، هنوز هم تلویزیون یکی از مهمترین وسایل ارتباط جمعی است که نقشی بسیار مؤثّر در هدایت و جهت دهی افکار عمومی دارد. این رسانه دیداری و شنیداری که نفوذ گسترده ای در خانه ها یافته، و بخش عمده ای از اوقات خانواده ها را به خود اختصاص داده است، همه اعضاء خانواده، به ویژه کودکان و نوجوانان را که از تاثیر پذیری بیشتری برخوردارند، عمیقا تحت تاثیر خود قرار می دهد.تأثیر پذیری کودکان، که در حساسترین سنین تربیتی قرار دارند، از این جعبه جادوئی به حدی است که اگر گفته شود کودکان و آینده هر جامعه را تلویزیون می سازد سخنی به گزاف نخواهد بود واین مسأله در مورد جوامعی که کودکانشان بابرنامه یا بدون برنامه وقت بیشتری صرف تماشای این رسانه می کنند، صادقتر است.
نظر به اهمیت و عمق آثار مثبت و منفی تلویزیون بر کودکان، و تأثیراتی که از این طریق بر وضعیت حال و آینده جوامع گذاشته می شود، روزی چون امروز، ۲۲ آذر ماه، بنام "روز جهانی کودک و تلویزیون " نامگذاری شده است تا در این روز بیشتر به مسأله رابطه کودک و تلویزیون و اثرات تربیتی و اجتماعی آن پرداخته شود و با انعکاس نتایج تحقیقات بعمل آمده در مورد آثار مثبت و منفی تلویزیون بر کودکان، راههای بهره برداری بهینه از این رسانه به خانواده ها ارائه گردد.کارکردهای مثبت، منفی وخنثای آشکار و پنهان این رسانه صوتی و تصویری بیشمار است و لذا علیرغم کار کردهای مثبت و فوایدی که دارد، باید در استفاده از آن، به ویژه وقتی پای کودکان آینده ساز در میان باشد، بیشتر احتیاط کرد.تحقیقات متعدد و در جوامع مختلف نشان می دهد که در کنار آثار مثبتی همچون پر کردن و غنی سازی اوقات فراغت و افزایش آگاهیهای کودکان، ترویج و آموزش ارزشهای دینی، اخلاقی و اجتماعی ومانند آن که این رسانه را حقیقتاً به دانشگاهی بزرگ تبدیل کرده، در صورتیکه بدون برنامه و نادرست مورد استفاده کودکان قرار گیرد، می تواند موجب افت تحصیلی، بروز مشکلات جسمی و اخلاقی، عادات و رفتارهای خشونت آمیز، گوشه گیری، بی نظمی در خواب، چاقی و بسیاری از ناهنجاریهای دیگر شده و تلاش تربیتی اولیاء و مربیان را خنثی کند.
ناگفته نماند که در استفاده بهینهِ کودکان از این ابزار آموزشی-تربیتی و محدود کردن زمان تماشا به چند برنامهِ کاملاً متناسب با شرایط سنّی آنان، خانواده ها نقشی بسیار مؤثّر دارند، لیکن متولّیان این رسانه فراگیر نیز در تهیهِ برنامه های مناسب جهت کودکان، جذب برنامه سازان و مجریان متعهّد و کاهش هر چه بیشتر کارکردهای منفی آن مسئولیتی سنگین به عهده دارند که در صورت توفیق در انجام این مسئولیت ضمن کاستن از دغدغه خانواده ها در این مورد، می توانند در تربیت صحیح نسل آینده و تضمین سلامت جامعه نیز نقش آفرین باشند.
موسوی زاده

1401/9/22

برچسب ها : رسانه کودکان تلویزیون