شماره خبر : 15926
منتشر شده در مورخ : ۲۳ آذر ۱۴۰۱
ساعت : 10:20
کشت قراردادی دانه روغنی آفتابگردان در خوزستان

کشت قراردادی دانه روغنی آفتابگردان در خوزستان

 

بخش خصوصی برای کشت قراردادی دانه روغنی آفتابگردان در خوزستان فعال شده است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان ، مدیر زراعت شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه گفت: این شرکت به عنوان یک مجموعه خصوصی و غیردولتی در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ کشت قراردادی دانه روغنی آفتابگردان در خوزستان را در سطح یک هزار هکتار انجام داد.

کیوان فرهنگ‌آسا افزود:بذر استاندارد مورد نیاز برای کشت دانه روغنی آفتاب‌گردان بین کشاورزان خوزستانی توزیع شده و متعاقب آن با بازدید کارشناسان از مرحله داشت این محصول، برای بهبود و ارتقای تولیددر واحد سطح، به کشاورزان کمک می‌کنند.

وی گفت:شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه آمادگی دارد سطح زیرکشت قراردادی دانه روغنی آفتابگردان در خوزستان را در راستای کمک به تحقق تولید محصولات اساسی از جمله روغن خوراکی و حمایت از کشاورزان تا ۲ هزار هکتار افزایش دهد.

۴۰ تا ۴۵درصد محصول آفتابگردان در کارخانه‌های روغن‌کشی تبدیل به روغن خوراکی می‌شود و بقیه آن به مصرف دام می‌رسد.

مدیر زراعت شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه در ادامه متوسط برداشت دانه روغنی آفتابگردان در خوزستان را ۱.۵تُن در هکتار بیان کرد و افزود: استان خوزستان به لحاظ شرایط آب و هوایی، قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها، امکان توسعه کشت دانه‌های روغنی از جمله آفتابگردان و کلزا را دارد.

فرهنگ آسا افزود: بیشترین میزان کشت دانه روغنی آفتاب گردان در خوزستان در واحد‌های نیشکری استان و در زمین‌های آیشی انجام شده است.

وی آمادگی شرکت کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه را برای کشت قراردادی محصول دانه روغنی کلزا در خوزستان اعلام کرد.

بر اساس راهبرد اساسی دولت و وزارت جهادکشاورزی، هیچ بذری در زمین پاشیده نخواهد شد مگر اینکه مشتری و خریداری آن بتواند به صورت کشت قراردادی، محصول کشاورزان را به قیمت تضمینی یا توافقی خریداری کند.

در همین زمینه امسال شرکت غله و خدمات بازرگانی خوزستان برای دومین سال متوالی کشت قراردادی گندم در استان را برای تحقق اهداف بلند وزارت جهادکشاورزی و حمایت از کشاورزان و تولید ملی شروع کرده است.

برچسب ها : دانه روغنی آفتابگردان خوزستان کشت قراردادی دانه روغنی آفتابگردان در خوزستان