شماره خبر : 16550
منتشر شده در مورخ : ۱۸ دی ۱۴۰۱
ساعت : 11:34
برای نخستین بار: موفقیت مهندسان ایرانی در ساخت و تولید لوله‌های جریانی

برای نخستین بار: موفقیت مهندسان ایرانی در ساخت و تولید لوله‌های جریانی


ساخت لوله به روش (H.F.W High Frequency welding لوله درزدار جوشکاری شده با فرکانس بالا از مواد تولید داخل) با مشارکت شرکت مهندسی و توسعه نفت برای نخستین‌بار انجام شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان ، رئیس بازرسی و حفاظت فنی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت : با نظارت این شرکت و همراهی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و معاونت کنترل کیفیت لوله‌سازی اهواز، ساخت آزمایشی کویل‌های (کلاف-ورق فولادی X۵۲) مناسب ساخت لوله انتقال نفت خام سرویس ترش به روش جوشکاری مقاومتی فرکانس بالا با موفقیت و برای نخستین‌بار در کشور تولید شد.
علی کلاکی افزود : این کویل‌ها بعد از ساخت در فولاد مبارکه و طی مراحل کنترل کیفی سختگیرانه، به لوله‌سازی اهواز منتقل و در فرآیند H.F.W به لوله‌های انتقال نفت خام میدان مشترک آزادگان جنوبی تبدیل می‌شوند.
وی گفت: شرکت ما پس از ارزیابی‌های انجام‌شده و بررسی کامل همه جوانب توانست با همکاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان و لوله‌سازی اهواز به نتیجه تایید آزمایشی درباره تولید این دسته از کویل‌ها که پیش از این محصول خارجی آن مورد استفاده قرار می‌گرفت، برسد.
کلاکی افزود: اکنون کویل‌های ساخته شده آزمایشی در حال ارسال به لوله‌سازی اهواز برای وارد شدن به چرخه تولید و استفاده لوله‌ها در طرح توسعه میدان نفتی آزادگان است و برنامه تولید در گام نخست ۲۰۰۰ تن استفاده از این لوله است، که تاکنون ۵۰۰ تن آزمایشی معادل ۱۸ کویل تولید شده موفقیت‌آمیز بوده است و امیدواریم مدیریت شرکت لوله‌سازی اهواز هم مانند پروژه ملی گوره جاسک در این پروژه نیز که مربوط به میدان مشترک نفتی با کشور همسایه عراق است، مساعدت و سرعت عمل لازم برای تولید لوله را داشته باشد.
وی یادآور شد: جریان HFW یک انرژی گرمایی با فرکانس و مقاومت بالاست که از طریق رسانای فلزی بر روی سطح لوله یا در مجاورت آن ایجاد خواهد شد، در واقع این مقاومت الکتریکی فرآیند موقعیت و قدرت مسیر جریان الکتریکی با فرکانس بالا را کنترل خواهد کرد و معمولا این اتفاق باسرعت بالایی انجام می‌شود و به همین دلیل، لبه صفحه تماس با آن گرم و ذوب می‌شود که در جوشکاری مقاومتی فرکانس بالا، گرما سبب اتصال لبه‌های ورق شده و لبه‌های ورق لوله وارد فاز پلاستیک شده که با اعمال فشار‌های ترکیبی باعث جوش دو سر لوله جوشی می‌شوند.
رئیس بازرسی و حفاظت فنی شرکت متن افزود: تولید لوله به این روش نسبت به دیگر روش‌ها بسیار ارزان‌تر است و حدود ۳۰ درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور بهمراه خواهد داشت و نظارت بر کار به طور مستقیم و دقیق‌تر انجام خواهد شد.
کلاکی یادآور شد: این دستاورد با رویکرد توجه به ظرفیت داخل در اقتصاد مقاومتی و توجه به منویات و نقشه راه مقام معظم رهبری در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین انجام شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای توصیه‌های لازم بازرسی و حفاظت فنی توسط فولاد مبارکه در سفارش‌های انبوه آتی شاهد ارتقای گام به گام بازده و کیفیت کویل‌های تولیدشده داخل باشیم تا این روش بتواند ظرفیت تولید جدیدی برای تولید نفت از میدان آزادگان و دیگر میدان‌های نفتی برای کشور رقم بزند.
 
 

 

برچسب ها : تولید لوله‌های جریانی جوشکاری لوله‌سازی اهواز