شماره خبر : 16778
منتشر شده در مورخ : ۲۶ دی ۱۴۰۱
ساعت : 15:24
آغاز دیپلماسی آموزشیِ آموزش و پرورش با کشورهای همسایه/ ایجاد هنرستان‌های مشترک

آغاز دیپلماسی آموزشیِ آموزش و پرورش با کشورهای همسایه/ ایجاد هنرستان‌های مشترک

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: باتوجه به شرایط و سیاست جدید در دولت سیزدهم مبنی بر ارتباط با کشورهای نزدیک و هم پیمان، وزارت آموزش و پرورش  دیپلماسی آموزشی با کشورهای دیگر را آغاز کرده است. 

به گزارش ایسنا، یوسف نوری در جلسه دیدار با آکف کرچی، رئیس  موسسه آموزشی اکو (ECO) که در سالن جلسات دفتر وزیر  در ساختمان شهید رجایی برگزار شد با بیان اینکه ایران، ترکیه و پاکستان از پایه گذاران اکو بوده اند، اگرچه کشورهای دیگری نیز ملحق شدند اما به علت اشتراکات فرهنگی و آموزشی ارتباطات نزدیکی با همدیگر دارند گفت: باتوجه به شرایط و سیاست جدید در دولت سیزدهم مبنی بر ارتباط با کشورهای نزدیک و هم پیمان، وزارت آموزش و پرورش نیز دیپلماسی آموزشی با کشورهای دیگر را آغاز کرده است. 

وی افزود: ما پیشرفت‌های خوبی در حوزه دانش آموزان و معلمان در جمهوری اسلامی ایران داریم. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان ما جزو سرآمدان المپیادهای جهانی هستند اظهار کرد: در حوزه‌های فرهنگی نیز معلمان و دانش آموزان ما رتبه های اول رقابت‌های قرآنی را از آن خود کرده‌اند.

نوری ادامه داد: در حوزه تدوین و چاپ کتب درسی جزو قدیمی‌ترین‌ها هستیم وبه نظر می‌رسد زمینه‌های همکاری خوبی فراهم باشد که با ترسیم یک چشم انداز از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. کشور ترکیه نیز ظرفیتهای خوبی دارد و می‌توانیم با برنامه‌ریزی مشترک به نقاط خوبی برسیم. امیدواریم سریع تفاهم‌نامه منعقد شود تا بتوانیم اقدامات مشترکی را با یکدیگر ترتیب داده و به سرانجام برسانیم. 

وی اضافه کرد: برنامه آموزشی که به توافق ما دو کشور ایران و ترکیه برسد به علت سنخیت فرهنگی بین کشورهای عضو اکو، قابلیت استفاده در کشورهای یگر را هم دارد.

گزارش ایسنا، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این جلسه با بیان اینکه باتوجه به تربیت نیروی متخصص در حوزه توسعه نیروی انسانی و همچنین تاثیر این آموزش ها در راستای توسعه اقتصادی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایران شکل گرفت و قدمت ۱۰۰ ساله دارد گفت: در همین راستا و با هدف اجرای سیاست‌های دولت، توسعه آموزش های مهارتی با کشورهای همسایه تحت عنوان دیپلماسی مهارتی برنامه ریزی شد. 

وی افزود: هدف ارتباط و تعامل بیشتر در حوزه تربیت نیروی انسانی است. ایجاد هنرستان‌های مشترک با کشورهای همسایه، برگزاری جشنواره‌ها و المپیادهای دو و چندجانبه، همچنین ارتباط کلان در حوزه سیاست گذاری و برنامه‌ریزی آموزش‌های فنی و حرفه ای در این راستا مدنظر است و دنبال می‌شود. 

به گزارش ایسنا، حامد علامتی،مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز با اشاره به فعالیتهای هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این فعالیتها عمدتا برای کودکان در محیط غیررسمی اما مکمل ارائه می‌شود و می‌توانیم تجارب خود را در این زمینه در اختیار بگذاریم.

به گزارش ایسنا، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به برنامه‌های مختلف حوزه پرورشی گفت: شرکت دانش آموزان در سفرهای تربیتی از سفرهای علمی و پیشرفت تا بازدید از مناطق مختلف از جمله برنامه های ماست. پویش‌هایی با هدف مقابله با آسیب‌های اجتماعی، حفظ محیط زیست، نظم اجتماعی و کنترل مصرف انرژی برگزار می‌شود. 

وی افزود: آموزش و پرورش ایران، فعالیت‌های فرهنگی پرورشی در داخل و خارج از مدرسه ارائه می‌دهد که فعالیت‌های داخل مدرسه در قالب شوراهای دانش‌آموزی، عضویت در تشکل‌های دانش‌آموز، خبرنگاران دانش‌آموز ، اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، برگزاری کارگاه‌های پرورشی و تربیتی و استعدادیابی و برگزاری مسابقات قرآنی و پرورشی و فرهنگی اجرا می‌شود. 

به گزارش ایسنا، آکف کرچی، رئیس  موسسه آموزشی اکو (ECO) نیز در این دیدار با بیان اینکه اکو یک موسسه بین المللی است که معاهده‌های بین المللی در آن به امضاء رسیده و در سال ۲۰۱۷ عملیاتی شد و آغاز به کار کرد گفت: اما اینکه آن را به شکل یک موسسه واقعی در بیاوریم زمان می‌برد. سال گذشته تفاهم نامه کشور میزبان را منعقد کردیم و آذربایجان، قرقیزستان، ایران، افغانستان، پاکستان و ترکیه از جمله کشورهای عضو اکو هستند. این موسسه از طریق یک هیئت امنا فعالیت می‌کند که از کشورهای عضو در آن هیئت امنا حضور دارند. 

وی افزود: برنامه تحصیلات تکمیلی برای مهمان شدن دانشجویان به کشورهای عضو اکو تدوین کرده‌ایم. دو دانشجوی دکترا قرار است از ایران بازدید و کتاب راهنمای بین المللی دانشجویان را برای دانشجویان خارجی تبعه کشورهای عضو تهیه کنند. همچنین برنامه‌ای برای تبادل مدرسین موسیقی داریم. همچنین وبسایتی را برای دانشجوها طراحی کردیم و در حال جمع آوری اطلاعات از دانشگاههای کشورهای عضو هستیم تا همه این داده ها را در این سامانه واحد قرار دهیم. 

کرچی ادامه‌داد: ایجاد واحد تدریس زبان کشورهای عضو اکو را نیز در دستورکار قرار داده‌ایم، مثلا نحوه آموزش زبان فارسی در ترکیه و مانند آن؛ همچنین بررسی وضعیت آموزش علوم پایه را در کشورهای عضو آغاز کرده ایم. طی دو سه سال اخیر گزارش‌هایی را تهیه و به وزرای کشورهای عضو ارائه کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در بخش دوم سخنانش و در جمع بندی این جلسه گفت: در این جلسه اشاره شد که وضعیت آموزشی علوم پایه در اکو در دست پیگیری است، باید بگویم علی رغم توطئه‌های استکبار جهانی به ویژه تحریم های ظالمانه نظام سلطه با همت معلمان و اساتید دانشگاه و اولیای دانش آموزان، جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌است که در سطح جهانی هستند به ویژه در حوزه‌هایی چون نانو تکنولوژی، انرژی صلح آمیز هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و دیگر فناوری‌های نوین از این جمله هستند. 

وی افزود: دانش آموزان ما همپای دانشمندان حرکت کرده و پایه گذار این موفقیت‌ها هستند. ما در سال میلادی گذشته ۲۰مدال طلای جهانی و ۱۲ مدال طلا و نقره در حوزه علوم پایه داشتیم. پیشنهاد می کنم با توجه به ظرفیت‌های موجود کشورهای عضو یک برنامه آموزشی مشترک داشته باشیم. ما آماده ایجاد شبکه یادگیری بین همه کشورهای عضو اکو هستیم. 

انتهای پیام

برچسب ها : آموزش و پرورش یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش