شماره خبر : 16859
منتشر شده در مورخ : ۳۰ دی ۱۴۰۱
ساعت : 9:49
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد؛ تبدیل وضعیت ۵۰ درصد از نیروهای استخدامی ایثارگران در خوزستان

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد؛ تبدیل وضعیت ۵۰ درصد از نیروهای استخدامی ایثارگران در خوزستان

 

اهواز- رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در زمینه تبدیل وضعیت نیروهای در خوزستان از ۱۴ هزار و ۸۹۴ مورد تاکنون ۵۰ درصد کار انجام شده و مابقی هنوز به سرانجام نرسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی بعد از ظهر امروز پنجشنبه در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خوزستان بیان کرد: خوزستان به خاطر اینکه محل عروج انسان‌های بسیاری بوده بلندآوازه است؛ تمام خاک خوزستان مقدس است و یاوران انقلاب و امام از سراسر جهان خودشان را به این سرزمین مقدس رساندند تا پیروی خود از امام حسین (ع) را به اثبات برسانند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: آنها ثابت کردند که پیرو امام حسین (ع) هستند و اگر آن زمان زنده بودند، حتماً به امام لبیک می‌گفتند؛ همه رزمندگان دفاع مقدس خاطراتی از دفاع مقدس دارند.

وی با اشاره به اینکه همه رزمندگان دفاع مقدس و حتی خانواده شهدا و ایثارگران از خوزستان خاطراتی دارند، یادآور شد: امیدوارم بتوانیم حق خوزستان را ادا کنیم و یاد و نام شهدایی که شجاعت و ایثار والایی داشتند را نگه داریم.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری گرامیداشت یاد شهید کمتر از شهادت نیست چون یاد شهید فرهنگ انقلاب اسلامی را حفظ کرده و پیش می‌برد؛ انقلاب اسلامی ایران انقلابی فرهنگی بود که می‌خواست در مقابل نگاه مادی‌گرایان عالم یک انسان جدید معرفی کند؛ قله این انسان‌های جدید شهدا هستند.

وی، تکریم خانواده شهدا را اقدامی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: مردم باید قهرمانان خود را بشناسند و اینکه بدانند جامعه لطف، کرامت و ازخودگذشتگی شهدا را قابل ستایش می‌دانند و بر همین اساس به خانواده شهدا احترام می‌گذاریم.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه همه در قبال خانواده شهدا و ایثارگران مسئول هستند و این مسئولیت تنها بر عهده بنیاد شهید نیست، عنوان کرد: این شورا یک شورای قراردادی اجرایی است که برای انجام وظایف تقسیم نقش و اقدامات خاص را پیگیری و مطالبه می‌کند؛ از سال گذشته مجلس یک درصد از بودجه جاری کشور را برای این شورا به‌صورت تکلیفی اختصاص داد و امسال نیز دولت آن را به‌عنوان احکام دائمی تصویب کرد.

وی افزود: اقدامات ملی مثل پشتیبانی و سیاست‌گذاری در سطح کشوری از سوی بنیاد و هیئت‌وزیران دنبال می‌شود ولی برخی اقدامات استانی هستند؛ بیش از ۳۶ سال است که در خصوص مسکن ایثارگران قانون داریم ولی در خوزستان به‌عنوان استان ایثارگران از ۲۷ هزار نیز فقط هفت هزار نفر یعنی ۲۵ درصد خدمات گرفتند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه درصد بیش از ۷۰ درصد خدماتی که به ایثارگران ارائه می‌شود با دیگر نهادهای غیر بنیاد شهید است، بیان کرد: دبیرخانه این شورا باید در همین استان موضوعات مختلف مرتبط با ایثارگران به‌ویژه مسکن را دنبال کنند؛ بنیاد شهید دستگاه پیگیری‌کننده است ولی مابقی دستگاه‌های ذی‌ربط باید خدمات لازم را ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۲۲۰ نفر از ایثارگران خوزستانی در سامانه کاریابی بنیاد شهید ثبت‌نام کردند که نسبت به سال گذشته به‌جای کاهش شاهد افزایش آن بودیم، گفت: یک هزار و ۱۶۰ فرزند شهید و جانباز بالای ۷۰ درصد داریم که نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کردند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه یک‌سوم مرد و دوسوم نیز بانوان هستند، ادامه داد: چهار هزار و ۴۹۳ نفر فرزند جانبازان بالای ۲۵ درصد بیکار داریم که این آمار نیز روند افزایشی داشته است؛ در سال گذشته سه هزار و ۷۰۳ نفر استخدام دولت شدند ولی امسال تعداد استخدامی‌ها کاهش پیدا کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید در شورای اشتغال پیگیری‌های لازم برای به‌کارگیری فرزند شهدا و ایثارگران انجام شود، بیان کرد: طبق بند «ج» ماده ۸۷ قانون باید فرزند شهدا و جانبازان ۷۰ درصد را در دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی استخدام کنیم؛ از این محل یک بار از سازمان امور استخدامی کشور مجوز استخدام گرفتیم که یک هزار و ۲۴۴ مورد برای خوزستان بوده که فقط ۳۲۰ نفر آنها پذیرفته شده و مابقی هنوز جذب نشده‌اند.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: یکی از دلایل جذب نشدن مابقی افراد عدم اعلام نیاز دستگاه‌ها است و برای همین از طریق تفاهم‌نامه با سازمان امور استخدامی کشور به دنبال ایجاد ظرفیت و پست سازمانی بر اساس مدارک تحصیلی و محل زندگی فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد هستیم.

وی تصریح کرد: در زمینه تبدیل وضعیت نیروهای در خوزستان از ۱۴ هزار و ۸۹۴ مورد تاکنون ۵۰ درصد کار انجام شده و مابقی هنوز به سرانجام نرسیده است؛ سازمان برنامه بودجه خوزستان باید لزوم اجرایی شدن این کار را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه در دیدار مردمی نیز بسیاری از افراد نسبت به مقاومت ادارات برای تبدیل وضعیت نیروها گلایه بسیاری داشتند، گفت: اعتبارات از محل تسهیلات بانکی نسبت به سال گذشته هفت برابر شده و تسهیلات ۱۵۰ و ۳۰۰ میلیونی پرداخت می‌کنیم؛ برای طرح‌های بزرگ با اشتغال بالا نیز هیچ محدودیتی در اعطای تسهیلات نداریم.

وی بیان کرد: با اشاره به اینکه نرخ بی‌مسکنی و بیکاری در جامعه ایثارگران بیشتر از جامعه عادی است، بیان کرد: بنیاد شهید منابع عمرانی ندارد و منابع این بخش استانی است؛ برای همین نیازهای این بخش را در اعتبارات تخصیصی سفر ریاست جمهوری دیدیم.

برچسب ها : سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی بنیاد شهید و امور ایثارگران بنیاد شهید خوزستان تبدیل وضعیت ایثارگران