شماره خبر : 17578
منتشر شده در مورخ : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
ساعت : 9:33
ضرورت اصلاح توسعه نامتوازن حمل و نقل در استان!

ضرورت اصلاح توسعه نامتوازن حمل و نقل در استان!

                                          
در حالیکه کاروان راهیان نور برای سفر به سرزمین سرفراز خوزستان و زیارت قدمگاهها و یادواره های شهدای عزیز 8 سال دفاع مقدّس آماده شده اند و مسافران نوروزی نیز در درکمتر از یک ماه دیگر سفر خود را به استان ما آغاز می کنند و تا چند ماه دیگر نیز عاشقان حسینی جهت شرکت در راهپیمائی عظیم اربعین حسینی عازم خوزستان خواهند شد و حجم عظیم تردّد جاده ای جهت نقل و انتقال بیش از 650 میلیون تن بار به دیگر استانهای کشور ادامه دارد، مسئولین و متولیان مرتبط با حمل و نقل از کمبودها و کاستی ها و از دست رفتن فرصت کاهش ترددهای استانی ناشی از کرونا سخن می گویند و لذا جا دارد که با اوجگیری دوباره تردّدها به استان، بخصوص در طی روزها و ماههای آینده نگران بروز فجایعی همچون فاجعه کشته شدن 26 دانش آموز کاروان راهیان نور بروجن براثر واژگونی اتوبوس در سال 92 یا فاجعه فوت 10 نفر از کارگران شرکت نفت ناشی تصادفت زنجیره ای جاده اهواز-خرمشهر و تصادف زنجیره ای 50 خودرو در محور بهبهان-رامهرمز که به فوت 5 نفر و مصدومیت 42 نفر منجر شد، باشیم. بویژه آنکه هم اکنون در شرایط عادی و بدون حضور میهمانان پیش گفته و اوجگیری ترددها نیز شاهد تصادفات و تلفات جانی و مالی در جاده های استان هستیم.
در بوجود آمدن تصادفات و فجایع جاده ای اگرچه نقش عامل انسانی و پائین بودن کیفیت وسائط نقلیه را نباید نادیده گرفت لیکن در استان خوزستان علاوه برآن وجود 140 نقطع حادثه خیز و کمبود تجهیزات راهنمائی و رانندگی، نقص تجهیزات نظارتی و مانند آن در پیدایش حوادث جاده ای نقشی چشمگیر دارند و بنا به گزارش مسئولان ذیربط، با وجود طرحهای مصوب برای رفع نواقص و کاهش نقاط حادثه خیز، به علّت کمبود اعتبارات و تعلل بعضی سازمانها در انجام تعهدات خود، نه تنها از نقاط حادثه خیز کاسته نشده بلکه در طی 5 سال گذشته این نقاط از 120 نقطه به 140 نقطه افزایش یافته اند و از محتوای برخی گزارشهای رسمی برمی آید که تصادفات و فوتیهای ناشی از حوادث رانندگی استان در سال جاری افزایش یافته است که بخش عمده ای از این افزایش ناشی از وجود حجم بالای تردّد خودروهای سنگین و باربری به مقصد استانهای دیگر است که عامل مهمی در فرسودگی و تخریب جاده های اصلی استان است، جاده هائی که عمدتاً ترانزیتی نبوده و جهت تردّد خودروهای سنگین ساخته نشده اند، لذا باید برای اینگونه جاده ها اعتبارات ملّی تخصیص داده شود تا بموقع ترمیم شوند تا بتوانند جوابگوی این حجم از تردّد وسائط نقلیه سنگین باشند.
از آنجا که استان خوزستان از یک طرف به لحاظ حمل کالا رتبه اوّل و بجهت جابجائی مسافر مقام سوم کشوری را دارا است، و از طرف دیگر از امکانات ریلی و دریائی در حمل و نقل بار و مسافر نیز برخوردار است یکی از بهترین راههای رفع مشکلات تردّد جاده ای در استان اصلاح توسعه نامتوازن اتکاء استان در حمل و نقل بار و مسافر به تردّد جاده ای است چرا که آنچه مشهود است، طی 30 سال گذشته در افزایش زیرساختهای حمل و نقل بیشتر بر توسعه حمل و نقل جاده ای تأکید شده و در استان خوزستان باوجود فراهم بودن شرایط و مناسب بودن بسترها، توسعه ریلی و دریائی مورد غفلت قرار گرفته است.  
موسوی زاده

 

برچسب ها : حمل و نقل قطار مسافر