شماره خبر : 21882
منتشر شده در مورخ : ۲ مرداد ۱۴۰۲
ساعت : 8:45
ایذه/دشت سوسن /دهکده گردشگری پاپیلا

ایذه/دشت سوسن /دهکده گردشگری پاپیلا


به گزارش نور خوزستان، در یک روز گرم تابستانی، همراه با گروهی از همکاران رسانه، عازم شهرتاریخی ایذه شدیم، مکانی که شکوه تاریخ و زیبایی طبیعت را یک جا در دل خود دارد.
پس از طی مسافتی نسبتا طولانی در یک مسیر پر پیچ و خم، به دیار ایذه  رسیدیم. سرزمینی با پیشینه کهن باستانی و تاریخی و طبیعتی بسیار زیبا که مانند آن در هیچ جای خوزستان یافت نمی شود. 
در ابتدای سفر به ایذه، به حضور دکتر مهر کیان  باستان شناس بزرگواری رسیدیم که سالیان بسیاری از زندگی حرفه ای خود را در زمینه کاوش در نقاط باستانی و تاریخی ایذه صرف نموده است.
دکتر مهرکیان، ضمن بیان پیشینه تاریخی ایذه، درباره آثار یافت شده در این منطقه  می گوید: در منطقه کول فرح و اشکفت سلمان، حجاری ها و نگار کندهای بسیاری وجود دارد که متعلق به نیایشگاه های دوره ایلامی است. دکتر مهرکیان می گوید نگاره های به کار رفته در حجاری های این منطقه، الهام بخش هنرمندان سازنده تخت جمشید بوده است. از دیگر آثار مهم، تندیس مرد پارتی است که در منطقه شمی یافت شده و متعلق به دوره اشکانی است. 
دکتر مهر کیان می گوید: میراث فرهنگی، پرنده ای است که دو بال دارد، یکی جاذبه تاریخی و دیگری جاذبه طبیعی. ایذه از معدود نقاط ایران است که هر دو بال این پرنده را دارد.
پس از حضور در محضر دکتر مهرکیان، در جلسه ای شبانه با حضور آقای مرادی، بخشدار دشت سوسن، موارد مختلف در زمینه گردشگری ایذه مورد بحث قرار گرفت.
آقای مرادی در معرفی منطقه گفت: بخش سوسن در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی ایذه  قرار دارد  این بخش با مساحت ۱۰۰۲ کیلومتر مربع ، دارای ۱۸۰۰۰ نفر جمعیت بوده و کشاورزی و دامداری و آبزی پروری، صنایع دستی، و همچنین گردشگری فعالیت عمده اقتصادی  اهالی می باشد. 
آقای مرادی می گوید:  دشت سوسن، دارای طبیعتی زیبا و بکر است و رودخانه کارون ۶۰ کیلومتر در امتداد آن جریان دارد و دشت را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم کرده است. ویژگی های طبیعی و تاریخی این منطقه، که سالانه هزاران نفر به آن سفر می کنند، زمینه مناسبی برای گسترش گردشگری در آن است. ولی کمبود امکانات و زیر ساخت ها سبب شده است که پیشرفت چندانی در این زمینه حاصل نشود.
آقای مرادی می گوید: بزرگترین و مهم ترین مشکل پیش رو در حوزه راه وجود دارد. بسیاری از مناطق صعب العبور بوده و فاقد مسیر دستیابی مناسب می باشند.  برای رفع این مشکل حفر یک تونل به طول تقریبی هزار متر طراحی و مورد تایید قرار گرفته و موارد قانونی آن انجام شده است. این تونل مسیر ایذه به دشت سوسن را در حدود سی کیلومتر کاهش می دهد. حفر این تونل چنان دارای اهمیت است که به آن "دروازه توسعه بخش سوسن" می گویند.
آقای مرادی می گوید: با وجود اهمیت بسیار راه مناسب برای توسعه گردشگری، متاسفانه اداره راهداری منطقه و همچنین اداره راه استان هیچگونه همکاری در زمینه رفع مشکلات نداشته و بسیاری از راه های موجود در منطقه از کیفیت نامناسبی برخوردارند. نبود جاده و راه و صعب العبور بودن منطقه بسیاری از روستاهای  بخش سوسن  را از دسترسی به امکانات اولیه مانند آب و برق و بهداشت و آموزش محروم ساخته است. 
آقای مرادی در ادامه گفت: کمبود امکانات بهداشتی دومین مشکل گردشگری منطقه است. هر چند فعالیت هایی مانند راه اندازی ده واحد سرویس بهداشتی اجرا شده است، ولی این کافی نیست و باید در گسترش امکانات بهداشتی تلاش بسیاری صورت گیرد.
سومین موضوع مهم از دیدگاه آقای مرادی، مسئله جزیره گردشگری کارون است. این جزیره به وسعت ۷.۵ هکتار  یکی امکانات بالقوه برای جذب مسافر و توسعه گردشگری در منطقه است و خوشبختانه اقدامات قانونی جهت ساخت و راه اندازی  صورت گرفته است.
آقای مرادی، در زمینه معضلات دیگر بخش سوسن می گوید: یکی از بزرگترین مشکلات این بخش، عدم استفاده از آب کارون در بخش کشاورزی است. با آنکه هشت هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی در منطقه وجود دارد و رود کارون به طول ۶۰ کیلومتر در آن جریان دارد، اما کشاورزان حق استفاده از آب کارون را ندارند و در صورت بهره برداری، توسط سازمان آب و برق جریمه های سنگین از کشاورزان دریافت می گردد. این در شرایطی است که دشت سوسن در حصار دو سد بزرگ عباسپور و کارون سه قرار گرفته است. وجود چنین دیدگاهی سبب دلسردی اهالی از فعالیت های کشاورزی و کوچ آنها به نقاط دیگر شده است.
اما مسئله آب تنها در زمینه کشاورزی نیست. بسیاری از نقاط بخش سوسن، یا امکانات آبرسانی قدیمی و فرسوده و محدود است و پاسخگوی نیاز جمعیت امروزی را ندارد. برخی از نقاط حتی فاقد این امکانات بوده و در زمینه تامین آب مشکل اساسی دارند‌.
آقای مرادی می گوید: متاسفانه آبفا و ادارات و نهادهای مرتبط با آبرسانی، هیچ گونه فعالیتی در این زمینه نداشته و مسئولین محلی برای رفع بخشی از مشکلات، دست به دامن مراکز دیگر شده اند. به طور مثال یک پروژه توسط شرکت مجری آزاد راه تهران شمال انجام شده است!!! اما پروژه های آبرسانی دیگری برای منطقه تعریف شده اند، ولی متاسفانه کسی مایل به اجرای آنها نیست.
آقای مرادی، در ادامه می گوید: علاوه بر مسئله راه و آب، کمبود فضای تحصیلی و درمانی، نبود زیر ساخت های مناسب در زمینه برق رسانی، از دیگر مشکلات عمده دشت سوسن می باشند که مجموعه این موارد سبب مهاجرت گسترده اهالی منطقه شده است.
آقای مرادی می گوید: یکی از موارد عجیب و از دلایل اصلی بی توجهی مسئولین در شهرستان ایذه و نقاط تابعه آن، از جمله دشت سوسن، عدم حضور ادارات و نهادهای دولتی در این منطقه است، بجز کمیته امداد، هیچ نهاد و ارگانی، حتی آموزش و پرورش، در ایذه مرکزی ندارد!!! ادارات در ایذه، تنها نمایندگی دارند!!! 
آقای مرادی در زمینه فعالیت سدهای موجود در منطقه و میزان مشارکت مدنی آنها می گوید:
طبق قانون سدها باید در زمینه رفع مشکلات منطقه فعال باشند. همچنان که در مسیر سد کرخه امکاناتی برای شیرین سازی زمین های کشاورزی احداث شده است، اما حاصل فعالیت سد شهید عباسپور در بالادست و سد کارون سه در پایین دست دشت سوسن، برای مردم، حاصلی جز غرق شدن نداشته است.
آقای مرادی ضمن انتقاد از بی توجهی مسئولین در خصوص مشکلات دشت سوسن می گوید: گروهی از مسئولین حتی زحمت بازدید از منطقه را به خود نمی دهند‌‌. گروهی دیگر می آیند، وعده می دهند و می روند، و بعد همه چیز را فراموش می کنند و درخواست مسئولین محلی برای رفع مشکلات، تلاشی بیهوده خواهد بود.
پس از یک نشست شبانه نسبتا طولانی و البته پربار و همراهی آقای مرادی در پاسخگویی به سوالات بی شمار خبرنگاران، به اقامتگاه  بومگردی پاپیلا در روستای پیون رفتیم.
 اقامتگاه بومگردی پاپیلا
پاپیلا، به معنای پایه های پل، اقامتگاهی است که در سال ۱۳۹۸ توسط یکی از فعالان و علاقمندان به گردشگری منطقه به نام آقای ذوالفقار مهدی پور بنا شده و دارای امکانات مناسبی برای پذیرایی از گردشگران منطقه است. 
این اقامتگاه که ظرفیت پذیرایی از هفتاد مسافر را دارد، علاوه بر داشتن امکانات رفاهی، دارای برنامه های تفریحی گوناگون مانند اسب سواری، قایق سواری، دوچرخه سواری و ... می باشد. 
از دیگر ویژگی های اقامتگاه پاپیلا،  روی آوردن و تاکید بر جنبه های گوناگون فرهنگی و سنتی محلی است و از مهمانان با غذاهای سنتی پذیرایی می شود.
آقای مهدی پور در زمینه مشکلات خود چنین می گوید:
اقامتگاه پاپیلا با سرمایه شخصی بالغ بر چهار میلیارد تومان احداث شد، در حالی که تسهیلات اعطایی دولت فقط چهارصد میلیون تومان بوده است. میراث فرهنگی همکاری خوبی با ما نداشته و در صورت عدم همکاری مسئولین، مجموعه را تعطیل و تغییر کاربری خواهیم داد.
علاوه بر این موارد دیگری مانند نداشتن راه مناسب،  کمبود آب، آنهم در شرایطی که رود کارون در نزدیکی اقامتگاه جاری است، و موارد دیگر، سبب محرومیت برای اهالی بومی و ایجاد مشکلات بسیار برای مسافران شده است.
در اینجا باید از مدیریت و فعالان پاپیلا بخاطر مهمان نوازی بی دریغ آنها تشکر کنم. 
.....
ظهر روز بعد، از نگاره های اشکفت سلمان بازدید کردیم که از آثار باقی مانده دوره ایلامی است و شامل حجاری های بازمانده بر روی صخره های کوه است که از یک معبد بزرگ به نام تاریشا باقی مانده است و ،تمام موارد نیایش، از مرحله ورود به نیایش گاه تا مرحله قربانی کردن بر روی صخره ها حجاری شده است.
......
پرنده میراث دو بال دارد و ایذه دارای هر دو بال است، اما بجای پرواز دادن این پرنده در آسمان بیکران، بال های پروازش را از او گرفته ایم و در قفس نابخردی هایمان اسیر کرده ایم و این پرنده بجای بلند پروازی، در کنج قفس، آواز حزین می خواند. به راستی چرا و به چه علت!؟ به راستی چه باید کرد تا این پرنده از اسارت رها شود، در آسمان بیکران به پرواز درآید و در گلزار بی انتهای دشت سوسن، آواز عاشقانه بخواند!؟
برای رها شدن از مشکلات فراوان گردشگری در ایذه و دیگر نقاط استان خوزستان، تنها راه ممکن، همت، بلند نظری و همراهی و همکاری مسئولین استانی و کشوری با نهادها و افرادی است که با فداکاری در راه ارتقای گردشگری تلاش می کنند.
"با امید به رسیدن به فرداهای بهتر"

برچسب ها : ایذه دشت سوسن دهکده گردشگری پاپیلا