شماره خبر : 2386
منتشر شده در مورخ : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ساعت : 19:20
نخستین مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری -بخش دوم

نخستین مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری -بخش دوم

بخش دوم نخستین مناظره نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با نقد اظهارات دیگران در استودیوی شماره ۱۱ رسانه ملی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،  نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به آقای همتی گفت: واقعا جای تاسف دارد نرخ دلار از ۸ هزار تومان به ۲۱ هزار تومان رسید.
آقای محسن رضایی در مناظره‌ها به آقای همتی افزود: شما منبع برای سلطان سازی در فولاد، شکر و روغن دارید، ولی منبع برای مستضعفین و محرومین ندارید؟. شما چطور رانت خوار‌ها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین مالی کردید، اما برای اینکه به محرومین کشور با همان قیمت واقعی یارانه ۴۵ هزار تومانی که در سال‌های قبل ۲۰ دلار بوده و الان ۴۵۰ هزار تومان است شما می‌فرمایید که (منابع) ندارید؟.
آقای رضایی افزود: اگر شما اقتصاددان هستید چطور نتوانستید تشخیص بدهید که سیاست پولی که در پیش گرفته اید سیاست بسیار غلطی بوده و یک فاجعه بزرگی را در نقدینگی کشور به وجود آورده است که اگر امسال نتوانیم آن را اصلاح کنیم خطر بزرگی کشور را از نظر تورمی کشور را تهدید می‌کند.
وی خطاب به آقای همتی افزود: شما به بیانات گذشته من درباره مسائل گروگان‌های آمریکایی اشاره کردید. بله من یک سرباز هستم و وقتی آمریکا تهدید کند که ما به ایران حمله می‌کنیم حتماً جواب فردی مثل من این است که اگر پایتان به ایران برسد ما شما را گروگان می‌گیریم و آیا شما می‌خواهید ما گروگان‌های آمریکایی را بکشیم؟ و چیزی دستگیرمان نشود؟.
وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد ما رجز می‌خوانیم و در این رجز خواندن تو دهن آمریکا می‌زنیم، به شکلی هم می‌زنیم که جنبه انسانی ما حفظ شود.
آقای رضایی با اعلام اینکه برای اداره اقتصاد کشور یک برنامه جدیدی دارد افزود: این برنامه از خانواده‌ها آغاز می‌شود تا به شهر‌ها و مناطق و نیز به اقتصاد ملی می‌رسد، به همین دلیل اولاً یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را که با محاسبات دقیق در اسراف و اتلاف و رانت خواری از دست رفته، و همچنین صرفه‌جویی در ۴ میلیارد دلار از ارز ۴۲۰۰ تومانی، و ۴ میلیارد دلار یارانه‌ای که به طبقات بالا داده می‌شود، تامین می‌کنیم.
وی گفت: از طرف دیگر، به دلیل مسئله اقتصادی که ما داریم من قطار اقتصاد را با بسیج همه مردم از اهل تسنن گرفته تا بانوانی که امروز در حاشیه هستند تا جوانان، بزرگ می‌کنم که همه اقوام و همه استان‌های مرزنشین و همه قشر‌ها بتوانند وارد اقتصاد شوند، آن زمان نه تنها منابع یارانه و مالیات‌ها را بهبود می‌بخشیم بلکه جهشی در اقتصاد ملی ایجاد می‌کنیم.
وی همچنین گفت: امیدوارم مردم عزیز هدایت دولت آینده را به دست من بدهند تا بتوانم ثابت کنم که ایران همانطور که در دفاع مقدس و مسائل امنیت ملی بزرگ و عظیم است می‌تواند در اقتصاد ملی نیز بزرگ و توانمند باشد.

جلیلی: کشور با نمایش اداره نمی‌شود 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشور با نمایش اداره نمی‌شود.
 آقای سعید جلیلی در نخستین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم یک سؤال اساسی دارند و آن این است که پاسخ‌های مسائل اقتصادی مشخص است پس چرا انجام نمی‌شود.
وی گفت: بعضی هم می‌گویند پاسخ‌ها را ما خیلی بلدیم و از بقیه هم بهتر بلدیم، اما سوال این است که چرا این‌ها عملی نشده است.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: به نظر من در همین جلسه برخی موضوعات خودش را نشان داد که چرا این پاسخ‌های روشن اقتصادی دنبال نمی‌شود.
آقای جلیلی گفت: یک راه این است که شما پاسخ مسأله را بدانید، اما راه دیگر این است که وقتی پاسخ را می‌دانید واقعاً دنبال کنید و برای رفع مشکل هم اراده و باور داشته باشید.
وی افزود: آقای همتی گفتند که چرا نگذاشتید FATF اجرا شود، اگر شما مسأله را اینقدر بدانید و اینگونه نگاه کنید خوب معلوم است که کار این طور پیش می‌رود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما برنامه اقدام را با FATF در ۴۱ بند بسته اید و ۳۹ بند آن را هم اجرا کرده اید، اما هنوز FATF از شما نپذیرفته و گفته است که فقط ۱۶ تای آن را قبول کرده ایم این در حالی است که کشور‌های دیگر حتی همین قدر را انجام نداده اند بعد شما می‌گویید که همه مشکلات کشور به این دلیل است که FATF انجام نشده است و من نمی‌توانم، حتماً نمی‌توانید.
آقای جلیلی اضافه کرد: من دقیقاً بحثم درباره نفهمیدن صحیح مسأله است که حتماً نمی‌تواند به شما در یافتن پاسخ کمک کند.
وی گفت: نکته دوم این است که شما در رویکرد اشتباه دارید، البته من معتقد هستم که آقای همتی جزیی از این رویکرد غلط است.
آقای جلیلی در تبیین این که این رویکرد اشتباه چیست اضافه کرد: آن رویکرد غلط این است که می‌خواهند کشور را به جای کار واقعی با نمایش اداره کنند در حالی که کشور با نمایش اداره نمی‌شود.
وی گفت: وقتی از آقای همتی سوال می‌شود که با ابربدهکاران بانکی چه می‌کنید شروع می‌کنند به صحبت‌های دیگر، کار اقتصاد دان و مرد اقتصادی ما باید در میدان اقتصاد باشد نه این که بیشتر در رسانه‌ها باشند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در سال ۱۳۹۱ که میزان معوقه‌های بانکی ۷۰ هزار میلیارد بود من مدیران عامل بانک‌ها را از جمله آقای همتی که آن موقع مدیر عامل بانک سینا بود دعوت کردم و علاوه بر آن‌ها همه مسؤولان قضایی و امنیتی مربوط هم حضور یافتند.
آقای جلیلی گفت: آن موقع به آن‌ها گفتیم همه این‌ها در خدمت شماست، بگویید برای این که بتوان معوقات بانکی را پس گرفت چه باید کرد؟ خب چرا آقایان آن موقع شکایت نکردند؟
وی افزود: سال ۹۲ هم همین بحث را مطرح کردیم، خوب روند چه شد؟
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این ۸ سال میزان معوقات بانکی به ۹۰ هزار میلیارد رسیده است که فقط دست ۱۱ نفر است و البته می‌گویند این میزان از قبل بوده است، خوب این که بدتر است، شما چه کار کردید؟
آقای جلیلی افزود: یک نگاه این است که کشور را به زور اداره کنیم و دائم بگوییم FATF نشد یا فلان مسأله نشد و دائم بهانه پیدا و خودمان را راحت کنیم، اما یک نگاه این است که بگوییم کشور توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالایی دارد و نه تنها کشور می‌تواند اداره شود بلکه در چهار سال آینده کشور می‌تواند جهش یابد.
وی گفت: دوستان به صراحت می‌گویند که نمی‌شود، نه، شما نمی‌توانید، اشکال ندارد خوب است که بگویید نمی‌توانیم.
آقای جلیلی افزود: همان طور که در زمان توافق برجام در سال ۹۴ گفتم که این تحریم طبق سند برجام برداشته نمی‌شود و امروز مردم می‌بینند که آیا برداشته شده است یا نشده است.

همتی:نمایندگان آقای رئیسی در مناظرات آمده اند مرا تهدید کنند

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قبلا هم گفته بودم که من در مقابل پنج نفر قرار گرفته ام و ثابت شد که این پنج نفر نامزد‌های پوششی برای آقای رئیسی هستند.
آقای عبدالناصر همتی در نخستین مناظره زنده تلویزیونی افزود: اگر دوستان پوششی منتظر هستند که من جواب آن‌ها را بدهم باید رسما قسم بخورند که تا آخر مناظرات حضور خواهند داشت و به سود آقای رئیسی کنار نمی‌روند، اگر قسم نخورند جواب آن‌ها را نمی‌دهم فقط جواب آقای رئیسی را خواهم داد.
وی گفت: این نمی‌شود که سه نفر بیایند در مناظره بنده را مقصر مشکلات امروز کشور بدانند البته من دفاع خواهم کرد و جواب آن‌ها را می‌دهم.
همتی اضافه کرد: باید به آقای جلیلی بگویم متاسفانه شما اقتصاد تجارت را نمی‌فهمید، شما ابتدایی‌ترین مسائل اقتصادی را بلد نیستید چرا برای مردم فهیم ایران تصمیم می‌گیرید؟ آقای جلیلی؟ واقعا خسته نشدید از این همه بیانیه دادن؟ ۲۰ سال است که دارید بیانیه می‌دهید.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای جلیلی چرا همه تقصیرات را گردن بانک مرکزی می‌اندازید؟ ورودی ارز بانک مرکزی در ۲۰ سال گذشته متوسط ۴۵ میلیارد دلار در سال بوده است و در دو سال گذشته به طور متوسط ۹ میلیارد دلار شده بود یک راننده تاکسی پنج میلیون تومان درآمد داشته باشد وقتی درآمدش بشود یک میلیون تومان یا باید خانواده اش را رها کند یا باید بیاید قیمت جیبش را پنج برابر کند.
همتی با بیان اینکه به جای این که قیمت دلار بشود ۵۵ هزار تومان,، اما الان ۲۲ هزار تومان است افزود: آقای جلیلی شما چند سال است در زمین ترامپ بازی کرده اید؟ من به عنوان رئیس بانک مرکزی، اف‌ای تی اف را تحریف نکردم، چون من مسئول بازار بودم و به همت شما (آقای جلیلی) و دوستان تان در مجمع تشخیص مصلحت نظام مانند آقای رضایی، باید امروز بیایند درباره اف‌ای تی اف توضیح دهید و وظیفه من فقط این بودکه قیمت ارز بیشتر از این بالا نرود که مردم کشور ضرر نکنند.
وی در ادامه گفت: آقای زاکانی خواهش می‌کنم از قالب نامزد پوششی بودن در بیایید، یعنی چه، این همه اتهام به من می‌زنید؟
همتی افزود: آقای رضایی شما خود را اقتصاددان می‌دانید، اما من می‌دانم که شما چگونه اقتصاد خوانده اید و نحوه اخذ مدرک شما را اطلاع دارم، اساتید را مجبور می‌کردید که به دفترتان بیایند و در همان مکان از شما امتحان بگیرند.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دوستان روندی را آغاز کرده اند که مشخص است برای پوشش آقای رئیسی به میدان آمده اند، اما من از آقای رئیسی سوال دارم شما در سفر‌های استانی به جای رفتن به کارخانه‌ها و وام دادن به آن ها، می‌رفتید به زندان‌ها سر می‌زدید، چون این موضوع وظیفه بخش اجرایی است، شما چهل سال در قوه قضائیه حضور داشته اید و از شما خواهش می‌کنم ابتدا مشکلات قوه قضائیه را حل کنید بعد به دنبال حل کردن مشکلات قوه مجریه باشید، شما با تهدید فیلترینگ اینستاگرام معیشت مردم را تهدید کردید و الان نمایندگان شما این جا دارند من را تهدید می‌کنند.
 زاکانی :باید به همتی و همکارانش جایزه نوبل شیمی بدهند 
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ارزش پول ملی کاهش یافته است گفت : باید به آقای همتی و همکارانش جایزه نوبل شیمی بدهند.
علیرضا زاکانی در بخش پاسخ به نقدهایی که نامزدهای دیگر به وی داشتند افزود : من صحبتهایم را با یک گله مندی نسبت به اقای همتی آغاز کردم ما اینجا مستدل صحبت می‌کنیم تا تعرض به یکدیگر سبب آزردگی خاطر مردم نشود.
وی با اشاره به سوال مربوط به آقای همتی که ابر بدهکاران بانکی چه کسانی هستند و این بی‌انضباطی که در بانکهای مختلف کشور وجود دارد چرا تنظیم نمی شود اضافه کرد: بزرگترین اشکال در این بخش به بانک مرکزی و عدم نظارت درست برمی‌گردد و من اعلام کردم سال گذشته از ۵ هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد سپرده ، هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده که دو سوم آن استمهال بوده است به افرادی که بدهکار بانکی هستند .
زاکانی با ابراز تاسف گفت : متاسفانه این حجم بالا عمده آن متعلق به کسانی است که عملاً هیچ نقش فعالی در حوزه اقتصاد نه تنها ندارند بلکه در سوداگری و سفته‌بازی این کار را انجام می‌دهند و بزرگترین خدمتی که باید همتی می کرد نظارت دقیق بر حوزه نظام پولی و بانکی بود که متاسفانه این کار را نکرده و برعکس از بنده سوال شد که نقدینگی در جامعه چقدر است.
وی افزود: عامل مهم نقدینگی و سیر فراگیری که شکل گرفته پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت چاپ و در بازار عرضه کرده است و با عدم صداقت ۳۴ هزار میلیارد تومان امکان اعتبار را به دولت آینده حواله کرده است .
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : دولت اقای روحانی در سال 92 پول پرقدرت تولید و مصرف کرده و بدهی و امکان بازپرداخت آن را برای دولت آینده گذاشته است و اینجا آقای همتی باید پاسخ دهد که چرا با این وضعیت و اختلال کشور اداره می‌شود و از طرف دیگر ناظر به بحث ارزش پول ملی معتقدم که جنبه تورمی یک جنبه اصلی است و موضوع دلار منطقی است نه دستوری .
اقای زاکانی با اشاره به قیمت دلار تصریح کرد : قیمت دلار نه 4 هزار و800 و نه 3 هزار و 800 تومان نمی شود وسط این رقم را گرفت و کشور را نمی‌توان اینگونه اداره کرد. اگر اقتصاددانی اینگونه است که شما می گویید به نظرم تمام ملت ایران از اقتصاددانی تبری می جویند چون این قدر شما وهمکاران تان موفقیت تان بالاست ، باید جایزه نوبل شیمی به شما بدهند چرا که ارزش پول ملی را اینگونه کرده اید.
وی اضافه کرد: پارامترهای تورمی و نقدینگی و پارامتر افزایش پایه پولی سه موضوعی است که باید آقای همتی پاسخگو باشند.
 
رئیسی: یکی از دغدغه‌های مردم بی صداقتی برخی مسئولان است 
 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از دغدغه‌های مردم بی صداقتی برخی مسئولان است و مردم در سطوح مختلف انتظار دارند صداقت گفته شود.
آقای سیدابراهیم رئیسی در ادامه بخش اول مناظره انتخاباتی افزود: در خصوص مطالبی که آقایان اشاره کردند خواهش می‌کنم به نظرسنجی‌های بسیاری که از مردم شده است، عنایت کنید؛ یکی از دغدغه‌های مردم بی صداقتی برخی مسئولان است و خیلی بد است که حرف‌های نادرست زده شود.
وی گفت: خیلی بد است که کسی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری و فقط برای جلب آراء بخواهد تخریب کند؛ اگر این کار جواب می‌داد افرادی در این سالن بسیار اهانت کردند و حرف‌های نادرست زدند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردمی که پای صحبت ما نشستند خودشان به سایت آموزش عالی مراجعه می‌کنند و مدرک تحصیلی من و آقایان را می‌بینند؛ این بد نیست برای کسانی که ادعا‌هایی می‌کنند و قطعاً جستجوی این موضوع برای مردم کاری یک دقیقه‌ای است.
آقای رئیسی گفت: مردم از این همه تهمت و اهانت خسته شده اند و اگر مشکلات مردم با اهانت و تهمت به من حل می‌شود اشکال ندارد و اکنون جریان معاندان علیه من صحبت می‌کنند و بسیج شده اند و همین نگاه را برخی اینجا هم مطرح می‌کنند.
وی افزود: شما قبل از هر کسی در محضر خدا هستید و مردم باشعورند و تشخیص می‌دهند؛ چرا به مردم توهین می‌کنید؟ مردم من را تجربه کرده اند و شما را هم دیده اند؛ من با مردم با صداقت صحبت می‌کنم.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولین باری که در تاریخ سیاسی ایران، کسی پوششی عمل کرد در دوره قبل بود و شما می‌دانید چه کسی بود که رسماً گفت من نمی‌خواهم رئیس جمهور شوم و آمده ام از دولت دفاع کنم؛ بنیاد این را دوستان شما در تاریخ سیاسی کشور گذاشتند.
آقای رئیسی افزود: این آقایان، نامزد‌ها هر کدام شخصیتی هستند و اگر ۱۰ نفر هم بودند من به مشارکت و رقابت اعتقاد دارم.
وی گفت: روز اولی که به قوه قضاییه آمدم از همه گذشتیم و هیچ سایت و روزنامه‌ای را نبستیم و یک نفر را هم به خاطر انتقاد از خودمان پیگیری نکردیم و من در انتخابات قبل یک شکایت از کسی نکردم.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: می‌گویید چرا به واحد‌های تولیدی سر می‌زنم؛ من نمی‌خواهم سر بزنم؛ شما مردم را گرفتار کردید و با این اقتصاد کشور را به این روز انداختید؛ قوه قضاییه و دادگستری‌های ما در سراسر کشور تا الان بیش از دو هزار کارخانه را راه اندازی کرده است؛ بروید ببینید چه کارخانه‌هایی بوده است و در هر شهری می‌خواهید بروید ببینید بوده یا نبوده و چطور بوده است؛ این پیش روی مردم است.
آقای رئیسی گفت: بله من همه زندان‌ها را هم سر می‌زنم و مدیر نشسته در اتاق نیستم و اتفاقاً باید پاسخ دهید که چرا کار را به این روز رساندید که به هر استان که می‌روم اول با کارآفرینان نشست می‌گذارم و درد دل آن‌ها را می‌شنوم و آن‌ها صدایشان بلند است که چرا کسی توجه نمی‌کند؟ چرا این طور است؟
وی افزود: اتفاقاً سوال جدی که از شما مطرح است این است که چرا داد کارآفرینان، کشاورزان، جوانان و کارگران را درآورده اید؟ من پای این قضیه هستم.

قاضی زاده هاشمی: باید پیگیر اصلاحات ساختاری باشیم 
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی حل شود باید پیگیر اصلاحات ساختاری باشیم.

آقای سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در باره نقد دیدگاه‌های کاندید‌ها در برنامه مناظره انتخاباتی با موضوع اقتصادی افزود: من گفتگوی دوستان را که گوش می‌کردم با خود فکر می‌کردم مردمی که پای گیرنده‌ها نشستند انتظار بیان چه مطالبی از نامزد‌های ریاست جمهوری دارند احتمالا انتظار آن‌ها این است که وقتی تا خرخره در مشکلات غرق هستند برای مشکلات امروزشان و آینده فرزندان شان بگویند که چه برنامه‌هایی داریم.
وی گفت: این که بحث از مناظره اقتصادی به انحراف برده می‌شود این نشان دهنده این است که برخی از دوستان احتمالا همان طور که در این سال‌ها برنامه‌ای برای اداره کشور نداشته اند اکنون نیز ندارند و با ایجاد دو قطبی‌های کاذب و با ایجاد جوسازی و با زدن تهمت که مثلا شما نامزد پوششی هستید و امثال این‌ها بخواهند بی برنامگی خودشان را نشان دهند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من دو سه سالی هست با جمعی از جوان‌های خیلی خوب و انقلابی کشور نشسته ایم تحت عنوان دولت سلام برنامه‌هایی تهیه کرده ایم که می‌توانیم به بحث موانع تولید، بودجه ساختاری، برنگشتن بدهی‌ها و بدهکاران بانکی بپردازیم
وی گفت: مسئله ما اکنون مدیریت است، اما آن چه مهم‌تر از مدیریت است وجود ساختار‌ها و سازگار‌ها نادرست است، اگر ما می‌خواهیم اصلاح اقتصادی انجام دهیم و حقیقتا می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم ابتدا باید به سراغ اصلاح ساختار‌ها و ساختار‌های استضعافگر برویم.
هاشمی افزود: در این هشت سال گذشته نقدینگی که تولید شده است و به حجم نقدینگی‌ها اضافه شده است به ازای سرانه هر نفر حدود ۴۰۰ میلیون تومان است که به هر نفر می‌رسد، اما توزیع این منابع به چه صورت است، به اعتقاد بنده بزرگترین رانت داده شده در کشور وام بانکی است چرا به خاطر این که نرخ سود تسهیلات بانکی ما زیر نرخ تورم است و عملا به کسی که وام داده می‌شود آن فرد هیچ وقت نمی‌خواهد بدهی خود را صاف کند، چون هر چقدر که بگذرد به ارزش آن افزوده می‌شود.
وی گفت: در همین ماجرا ۶۵ درصد منابع بانکی به یک دهک اول داده شده است و ۹۵ درصد آن به نیمی از جمعیت که اگر منطقه‌ای نیز این را تقسیم بندی کنیم ۷۰ درصد به تهران داده شده و ۲۰ درصد آن نیز به ۲۵ استان دیگر داده شده است.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: وقتی ما منابع را این گونه تقسیم می‌کنیم باید در آن بشاگرد‌ها و جنوب خوزستان در بیاید و یا خانه ۵۰۰ میلیون تومانی به ۵ میلیارد تومان تبدیل شود.
وی ادامه داد: بنابراین باید این منابع به ترکیه برود و تبدیل به آپارتمان شود، چون نحوه توزیع منابع ما اشکال دارد و تا این ساختار را حفظ کنیم، اما مدیران عوض شوند تفاوتی نمی‌کند که یک مدیری از جریان اصولگرا بیاید و یا از جریان اصلاح طلب باشد یا بالعکس اگر می‌خواهیم واقعا مشکلات اقتصادی حل شود ما باید به پیگیر اصلاحات ساختاری باشیم.
مهرعلیزاده: یکی از ارکان تولید و توسعه اقتصادی دادرسی عادلانه است 
مهرعلیزاده خطاب به رئیسی گفت: یکی از ارکان تولید و توسعه اقتصادی دادرسی عادلانه است.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من مطلبی دارم در خصوص برادر عزیزمان جناب آقای رئیسی، آقای رئیسی سید هستند ما به جد بزرگوارشان احترام خواهیم گذاشت، ولی سوالی که از ایشان دارم جناب آقای رئیسی شما که در پاسخ به سوال راه حل‌هایی ارائه کردید برای رفع موانع تولید، حال آیا شما چقدر با مسئله تولید آشنایی دارید.
وی ادامه داد: ممکن است چند کارشناس در کنار هم جمع شوند و مواردی را مطرح کنند و شما حفظ کنید و در اینجا بیان کنید، ولی واقعاً این موارد بدرد مردم نمی‌خورد مردم مشکل دارند.
مهرعلیزاده گفت: ۴۰ سال از انقلاب گذشته است مردم الان مشکل تولید دارند مشکلات صادرات دارند ریزترین مسئله ما بیش از ۷۰ درصد ظرفیت‌های تولیدمان در کشورمان معطل هستند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: من الان از رئیسی سوال دارم که آیا واقعاً شما خودتان می‌توانید یک سوال اقتصادی مطرح کنید و بدون کمک مشاوران خودتان پاسخ دهید؟ اشاره کردند که جناب آقای رئیسی به کارخانه‌ها سرزدند و که همین سرزدن‌ها کلی هزینه‌بر است و حداقل ۴۰ یا ۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و در آخر هم مصاحبه‌ای صورت می‌گیرد که درآن کارخانه‌ای که بانک گرفته بوده و توقیف کرده در حال حاضر براساس حکم دادستان آزاد می‌شود و ۱۰ الی ۱۵ نفر مشغول بکار می‌شود.
وی ادامه داد: حال این سوال پیش می‌آید چند تا از آن کارخانه‌ها باز شده ند؟ یک کارخانه، دو کارخانه، ۱۵ کارخانه، سوال اینجاست جناب آقای رئیسی کارخانه‌ها اگر بسته بودند یا بسته شدند که حدود یک کارخانه، دو کارخانه، هزار کارخانه، هزار و ۵۰۰ کارخانه، چه کسانی این کارخانه‌ها را بسته‌اند؟ کسی از خارج از کشور وارد نشده تا این کارخانه‌ها را ببند این کارخانه‌ها را اسرائیلی‌ها و یا آمریکایی‌ها نبستند، همان قاضی شما آن کارخانه را بسته است و همان جا جناب آقای رئیسی مشکلات تولید وجود دارد.
مهرعلیزاده افزود: جناب آقای رئیسی همانجا را مدیریت کنید و مشکلات قضایی را حل کنید، مسئله حل می‌شود یکی از ارکان تولید و توسعه اقتصادی دادرسی عادلانه است.
وی ادامه داد: شما اگر دلتان برای اقتصاد سوخته است جناب آقای رئیسی همین قوه قضائیه را که هنوز هم به شیوه قجری اداره می‌شود را اصلاح کنید شما که از ۱۶ سالگی در کار حضور داشته‌اید و هستید.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه مطرح می‌کنند که آقای رئیسی سندروم پست بی‌قرار شدید دارند از دادستانی به آستان قدس رضوی و از آنجا برای کاندیداتوری ریاست جمهوری و از آنجا به قوه قضائیه می‌رود.
وی افزود: جناب آقای رئیسی شما در ریاست قوه قضائیه ۵ سال فرصت دارید بر اساس نظر و دستور مقام معظم رهبری در حساس‌ترین جا که اتفاقاً در تمام دنیا در مواجهه با فساد، سیستم قضایی است آنگاه شما در آن جایگاه هوس ریاست جمهوری می‌کنید؟ چه تضمینی دارد که ریاست جمهوری را به سودای مقام بالاتر رها نکنید، مردم نگران هستند و چگونه می‌توانند به این موارد اعتماد کنند.
مهرعلیزاده گفت: من خواهشم این است که دوستان دیگر هم این مطلب را مورد نظر داشته باشند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جناب آقای زاکانی فرمودند ما انشاء نوشته‌ایم ما انشاء نمی‌نویسیم حرف حق الله ودله است با منطق و اصول از روی کاغذ خوانده می‌شود.
وی افزود: ما اگر بخواهیم تهمت بزنیم خیلی راحت می‌توانیم حرف بزنیم و هیچ ترمزی هم حرف‌های ما نداشته باشد و اگر بخواهیم حرف حساب بزنیم و حرفی مهندسی بزنیم.
مهرعلیزاده ادامه داد: من مهندس اقتصاد هستم من درس مدیریت اقتصادی خواندم من مالی خواندم.

برچسب ها : مناظره انتخابات1400 ریاست جمهوری