شماره خبر : 2387
منتشر شده در مورخ : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
ساعت : 20:19
نخستین مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری - بخش سوم

نخستین مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری - بخش سوم

نخستین مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری در بخش سوم با طرح دیدگاه‌های اقتصادی هر یک از نامزد‌ها برای اداره دولت آینده ادامه یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، در این بخش هر یک از نامزد‌ها فرصت دارند به مدت ۴ دقیقه دیدگاه خود را برای حل مسایل اقتصادی کشور بیان کنند.

دیدگاه اقتصادی آقای جلیلی برای اداره دولت آینده

جلیلی: ضرورت توجه به ظرفیت‌های داخلی در تولید اشتغال 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارش برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت: اگر می‌خواهیم در ۴ سال آینده کشور را فقط اداره نکنیم بلکه جهش بدهیم باید برنامه جدی برای اقتصاد کشور داشته باشیم و دنبال بهانه نگردیم.
آقای سعید جلیلی افزود: این موضوع زمانی تحقق می‌یابد که سه موضوع اصلی را مبنا قرار دهیم.
وی گفت: درباره ارزش پول ملی صحبت می‌شود، ولی باید دانست که ارزش پول ملی چه وقت ایجاد می‌شود؟ این وقتی تحقق می‌یابد که بتوانیم تولید و در کنار آن جهش تولید داشته باشیم و جهش تولید چه وقت انجام می‌شود زمانی است که جهش صادرات داشته باشیم و جهش صادرات زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم تعاملات گسترده و سازنده‌ای با جهان داشته باشیم و معطل دو سه کشور نمانیم.
جلیلی افزود: اینکه درباره تبادل خارجی صحبت می‌شود باید گفت که یکی از سوالات ما این است که شما که بلد هستید بفرمایید بگویید چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا مثل صادرات به افغانستان است؟
وی گفت: باید در همه زمینه‌ها برنامه جدی داشت و اگر صحبت می‌کنیم که کشور در شرایطی است که نیاز دارد که توزیع فقر نباشد و توزیع ثروت باشد باید برای این منظور برنامه جدی برای ارزآوری داشته باشید و این ارز آوری چگونه ممکن است؟ وقتی که شما برای تمام دستگاههایت ماموریتی را تعریف کنید که باید برای ارزآوری کشور این هدف را دنبال کنید.
جلیلی اضافه کرد: این روش فقط این گونه نیست که اگر وزارت نفت گفت که نفت فروخته است پول باشد و اگر نفروخت بانک مرکزی بگوید پول نداریم و دستگاه‌ها هم تعطیل شوند و بعد هم بگویند که هر وقت اف‌ای تی اف تصویب شود کار می‌کنیم.
وی افزود: اینگونه نیست وزارت کشاورزی شما، وزارت صنعت، وزارت خارجه و وزارت آموزش عالی شما باید همگی کار کنند تا بتوانید ارزآوری داشته باشید و ما برای این کار برنامه داریم که چگونه می‌توان این کار را انجام داد که همه دستگاه‌ها بتوانند و وظیفه داشته باشند کار خودشان را انجام دهند.
این نامزد انتخابات گفت: ما فقط در ۴ بخش معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق بررسی کردیم که می‌توان بر این اساس درآمد ارزی کشور را افزایش داد نه اینکه بهانه آورد و گفت اف‌ای تی اف نبود و نشد عمل کنیم.
جلیلی افزود: طبق این برنامه می‌بینید که بر این اساس ما فکر می‌کنیم اگر ظرفیت‌های کشور بسیج شود دو برابر درآمد نفتی کشور می‌توانیم از بخش معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق برای کشور درآمد داشته باشیم.
وی گفت: نکته دوم این است که اشتغال امر مهمی است که جوانان ما از شما می‌خواهند انجام بشود باید بتوانید برای دستگاه‌ها ماموریت تعریف کنید که آن‌ها بر اساس اشتغال، ماموریت داشته باشند که هر دستگاهی در این بخش‌ها و حتی در علوم انسانی شغل ایجاد کند نه اینکه کارمند اضافه کند.
این نامزد انتخابات افزود: ما بررسی کردیم در بخش پترو پالایشگاه‌ها و طرح‌های پتروشیمی و نفتی و نفت و گاز و بهینه سازی مصرف انرژی در یک عرصه چه میزان می‌توان جهش در اشتغال ایجاد کرد.
جلیلی گفت: در بخش کشاورزی، شیلات، تولیدات دامی و هر کدام از این‌ها می‌توانید برنامه‌ای برای جهش داشته باشید که این اشتغال زایی چه نتیجه‌ای خواهد داشت در حالیکه ممکن است برخی بگویند که نمی‌شود، ولی مناظره برای همین مطالب است.

دیدگاه اقتصادی آقای رضایی برای اداره دولت آینده

رضایی: توسعه پیشران‌های اقتصادی موتور توسعه اقتصاد ایران است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توسعه پیشران‌های اقتصادی، اقتصاد ایران را فعال می‌کنیم و از ظرفیت‌های مغفول جمعیتی استفاده خواهیم کرد.
آقای محسن رضایی میرقائد در اولین مناظره تلویزیونی و در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود افزود: پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، توسعه کسب و کار‌های خانگی و ایجاد نهضت خانه سازی ایرانیان از مهمترین برنامه‌های اقتصادی دولت ماست ضمن اینکه از بانوان، تمام قد در اداره کشور استفاده خواهیم کرد و با مشورت مراجع معظم تقلید در قم، حداقل از دو نفر از بانوان در دولت خود استفاده خواهیم کرد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با اجرای برنامه‌های گسترده اقتصادی و توسعه پیشران‌هایی که هر یک ۳۰۰ تا ۴۰۰ صنعت را به دنبال خود خواهد کشید از جمله مسکن، انرژی‌های نو و جهانگردی، ایران بزرگ اقتصادی را در کنار ایران بزرگ سیاسی - امنیتی، ایجاد خواهیم کرد.
رضایی همچنین افزود: با استفاده از ظرفیت‌های اصل ۱۲۷ قانون اساسی اختیارات حکمرانی کشور را که اکنون بصورتی فسادزا در مرکز متمرکز شده به استان‌ها و مناطق و شورا‌های استان‌ها واگذار می‌کنیم و سپرده‌های هر استان را در همان استان سرمایه گذاری خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: مدیریت محلی شهر‌ها و استانها، مصلوب الاختیار است و در کابینه من اقوام و اقلیت‌ها و اهل سنت که بخش مغفول اقتصاد بوده اند، استفاده خواهیم کرد.
نامزد ریاست جمهوری تغییر حکمرانی را امری مهم در جلوگیری از فساد دانست و افزود: تا این سیاست عوض نشود تغییر حکمرانی ایجاد نخواهد شد.
رضایی همچنین درخصوص اظهارات آقای همتی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اینکه آقای همتی رجز نظامی را نمی‌داند یک مساله است و اینکه اقدامات ایشان در سه سال گذشته با تحریم‌ها همسو بوده و با تحریم‌ها همراهی کرده، مساله‌ای دیگر است.
وی افزود: اگر دولت را بدست بگیرم ایشان و چند عضو دیگر دولت آقای روحانی را ممنوع الخروج کرده و به دستگاه قضایی می‌سپرم تا مشخص شود چه خیانت‌هایی در این سال‌ها صورت پذیرفته است.

دیدگاه اقتصادی آقای مهرعلیزاده برای اداره دولت آینده

  • مهرعلیزاده: دولت من دولت زندگی است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور گفت: دولت من دولت زندگی است.
آقای محسن مهرعلیزاده در برنامه مناظره شبکه یک گفت: یکی از مشکلاتی که در این ۴۲ سال مواجه بودیم این بود که هیچ وقت یک الگوی صحیح علمی تجربه شده توسعه به ویژه توسعه اقتصادی در کشور حاکم نبوده است.
وی گفت: هر دولتی، هر وزیری که هر جمع اقتصادی در دولت‌های مختلف آمدند حسب فکر و ایده خود کار‌هایی را انجام دادند.
وی افزود: در دولت‌های قبلی یکی به نئولیبرالیسم، سوسیالیسم اعتقاد داشت و مجموعه و ملغمه‌ای از کار‌ها انجام می‌شد.
وی ادامه داد: من، چون دکتری مهندسی اقتصاد خوانده ام و در حقیقت اقتصاد را مهندسی می‌کنم به این نتیجه رسیده ام که روشی به نام الگوی حکمرانی اقتصاد اجتماعی گفته می‌شود الان در کشور‌های اروپا به ویژه در آلمان به عنوان یک کشور پیشرفته اقتصادی در آنجا حاکم است.
آقای مهرعلیزاده گفت: در حقیقت آلمان با ۸۰ میلیون نفر جمعیت نظیر ما با وجود درآمد‌های نفتی و غیره، حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار در سال حداکثر درآمد ارزی یا فروش داشته باشیم در حالی که آلمان با وجود همان جمعیت و همان آدم‌ها بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور افزود: این به این معنی است که یک الگوی صحیح را بکار گرفتند در الگویی که من بکار گرفتم.
وی با اشاره به کتاب‌های در دست خود گفت: در این کتاب‌ها شرایط به صورت بومی شده با فرهنگ ایرانی و اطلاعات و ارقام و وضعیت موجود ایران در آنجا ما مانع زدایی را به عنوان یک اصل گذاشتیم.
آقای مهرعلیزاده مانع زدایی از تولید، تسهیل تولید و صادرات، معافیت مالیاتی برای تولید، ارائه تسهیلات مالی با نرخ پایین برای تولید، هدایت نقدینگی و تولید بخش مولد اقتصاد، ایجاد کار، تلاش گردشگری، محیط زیست، افزایش تولید و در آمد سرانه را از دیگر برنامه‌های دولت آینده اش برشمرد و گفت: ایجاد زمینه‌های مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی برای اینکه بتوانیم درآمد‌های دولت را افزایش دهیم و در اختیار بانک‌ها با نرخ کمتر به تولید تزریق شود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور گفت: من یک مهندس مکانیک هستم از ۲۵ سالگی از کف کارخانه آچار بدست به عنوان برنامه ریز و تولید کننده کار را شروع کردم، معاون صنایع سنگین در ۲۹ سالگی شدم ۵ تا ۶ سال معاون وزیر صنایع سنگین بودم، کیش رو از صفر به عنوان منطقه آزاد طراحی و ایجاد کردم.
آقای مهرعلیزاده افزود: شرکت‌های سرمایه گذاری شاهد و مؤسسه شاهد را برای فرزندان شاهد ایجاد کردم و هلدینگ‌های بزرگ مدیریت کردم.
وی ادامه داد: در بزرگترین استان خراسان بزرگ که سه استان با هم بودند که همه مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توسعه و عمرانی داشت مسؤولیت داشتم.
وی گفت: دکتری مهندسی خودم را از دانشگاه هلند و دکتری مدیریت مالی در دانشگاه تهران کسب کردم و عملاً آنچه را که در دانشگاه خواندم در عمل هم تجربه کردم به این ترتیب اطلاع دارم که باید با مدیریتی منطقی برنامه محور و عمل گرایانه براساس علم روز دنیا، اقتصاد محور، تولیدگرا و کارآفرین با سیاست‌های رفاهی و حمایتی مناسب با حوزه کار، مسکن و یارانه را ترتیب بدهیم که اسم دولت مان را گذاشتم دولت زندگی.

دیدگاه اقتصادی آقای همتی برای اداره دولت آینده

همتی: تغییر حکمرانی اقتصادیعبدالناصر همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بحث اساسی من، تغییر حکمرانی اقتصادی است.
آقای عبدالناصر همتی در نخستین مناظره زنده تلویزیونی در خصوص طرح دیدگاه‌های اقتصادی خود افزود: البته من در مصاحبه‌های تلویزیونی اعلام کرده ام که بحث اساسی من، تغییر حکمرانی اقتصادی است و سال‌ها اقتصاد در دست سیاستمداران بوده، اما حالا اجازه دهید یک بار اقتصاددان‌ها بیایند و سیاست، تابع اقتصاد باشد؛ ما فرصت نداریم و باید خیلی سریعتر، اصلاحات اقتصادی را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه ان شاءالله برنامه‌های اقتصادی ام را منتشر می‌کنم تا مردم بدانند گفت:، اما باید چندین نکته را عرض کنم من اولا همیشه گفته ام که به جناب آقای رئیسی احترام ویژه‌ای قائلم، اما اینجا ما رقیب هستیم و من مجبورم مطالبی را عنوان کنم چرا که مردم باید دیدگاه‌های ما را بدانند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در حال حاضر من یک شهروند عادی و استاد دانشگاه هستم و آقای رئیسی رئیس قوه قضائیه هستند بالاخره یک تعارض منافع در این جا وجود دارد و من این را نمی‌دانم و امان نامه به من می‌دهید. اگر بعد از اتمام این‌ها پیگیری قضایی علیه من نکنند، به هر حال با این جملاتی که آقای رضایی گفتند که ما می‌خواهیم محاکمه کنیم، واقعا آقای رضایی من نمی‌دانم حضرت عالی هنوز این که در ارتباط با برخی عملیات که علیه شما شکایت شده است همین که پیگیری نمی‌کنند شما باید خدا را شاکر باشید.
وی افزود‌: البته این را هم بگویم شما فرمانده جنگ بودید و ما به شما در این رابطه احترام می‌گذاریم. فرماندهان جنگ عزیز ملت هستند و شما هم در کسوت فرماندهی جنگ عزیز هستید، اما خواهش می‌کنم این گونه صحبت نکنید من حتما اگر رئیس جمهور بشوم شما را به عنوان یکی از مخلین اقتصادی کشور که وضع معیشت را به این روز آورده اند حتما به خود جناب آقای رئیسی معرفی خواهم کرد؛ این گونه صحبت نکنید، کشور را به این وضع در اورده اید و بعد ادعا می‌کنید که بانک مرکزی مقصر است.
همتی تصریح کرد: همه اقتصاد کشور را بسته اید، تمام ارتباطات ما را با خارج بسته اید، جناب آقای جلیلی شما می‌گویید چرا صادرات ما کمتر از افغانستان است. در واقع معلوم است,، چون کسی از شما کالا نمی‌خرد برای این که شما‌ها باعث آن هستید و از زمانی که بیانیه خوانی کردید چه اتفاقی در کشور افتاده است؟ رشد اقتصادی یک دهه کشور، به نیم درصد سالانه رسیده او کل رشد ما در یک دهه، پنج درصد بوده است.
وی با بیان اینکه جناب آقای جلیلی خواهش می‌کنم نخندید، این موضوع خنده ندارد بلکه گریه دارد، اضافه کرد: شما باید سالی هشت درصد رشد اقتصادی می‌داشتید و یک دهه گذشته ۸۰ درصد ثروت مردم زیاد می‌شد، شما این رشد را پنج درصد و مردم را فقیر کرده اید و حالا ایده می‌دهید! من خواهش می‌کنم شما، دوستان تان، شرکت هایتان و نهادهایتان پایتان را از اقتصاد کشور بیرون بکشید اقتصاد ایران حتما درست می‌شود.
همتی افزود: در ارتباط با تعطیلی کارخانجات جناب آقای رئیسی ببینید من قبول دارم که باید کمک کرد به واحد‌های تولیدی,، اما من می‌گویم واحد‌های تولیدی را بانک‌ها تعطیل کردند یا خود قوه قضائیه؟
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حضرتعالی دادستان و معاون اول بودید جلوی این موضوع را می‌گرفتید چرا جلوی تعطیلی کارخانجات را نگرفتید؟ حالا هم که در حال بازگشایی کارخانجات هستید کار بسیار خوبی است و من حتی در تلویزیون از حضرت عالی در این رابطه تقدیر کردم، شما واقعا کار خوبی در این زمینه می‌کنید، اما چرا هر شب ۲۰:۳۰ شما را خلاصه خبر می‌رود.
همتی افزود: چرا شما را عین سوپرمن مطرح می‌کند؟ معلوم بود که شما قرار است برای انتخابات بیایید، من به این جا آمده ام از مسئولیتم عزلم کردند و به عنوان یک آدم عادی در مقابل رئیس قوه قضائیه صحبت می‌کنم در مقابل افراد پوششی که از شما دفاع می‌کنند، مگر می‌شود در یک مناظره تلویزیونی پنج نفر همه با هم به یک نفر حمله کنند.
وی گفت: این کار را از کجا آورده اید؟ که در ستادهایتان این همه بر علیه من تخریب می‌کنید.
همتی ادامه داد: آقای جلیلی، حضرتعالی (رئیسی)، آقای رضایی، آقای هاشمی، آقای زاکانی، بروید ببینید و مردم بهتر می‌توانند قضاوت کنند مردم خودتان قضاوت کنید.

دیدگاه اقتصادی آقای قاضی زاده هاشمی برای اداره دولت آینده

قاضی‌زاده هاشمی: تلاش برای اصلاح اقتصاد فرسوده کشور

آقای سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در تشریح برنامه‌های پیشنهادی خود در سومین بخش از مناظره گفت: روش حکمرانی اقتصادی کشور فرسوده است و باید اصلاح نهادی بشود.
این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با یادی از حضرت امام خمینی رحمة الله علیه ادامه داد: امام (ره) یک سری نهاد در کشور ایجاد کرد؛ اما معماری سازمانی دستگاه‌های مختلف با انقلاب تغییر پیدا نکرد و الان هم فرسوده شده، حالا اگر فرصت شد فردا شب من در گفتگوی ویژه خبری در این باره بیشتر توضیح می‌دهم الان مسئله این است، کاری که دولت باید بکند این است که زانوی خودش را از روی گردن مردم بردارد.
وی در ادامه توضیح داد: دولت وظیفه دارد حقوق مردم را از دولت استیفا کند نه از مردم؛ مثل کاری که در ارز شد یا کاری که در بانک‌ها می‌شود یا در مالیات و جا‌های مختلف.
قاضی زاده هاشمی برنامه پیشنهادی اقتصادی خود را طراحی یک نظام تحولی عنوان کرد و درباره آن گفت: برای اینکه مجموعه اکوسیستم کشور تغییر پیدا کند معتقدیم باید یک دگردیسی و انقلاب و سازوکاری اتفاق بیفتد تا مشکلات کشور حل شود. با پروژه و برنامه کشور حل نمی‌شود؛ منتها این را در ۲۰ مسئله و ۲۰ راهکار دسته بندی کردیم، یکی از مسائل اصلی ما بحث تورم و گرانی است.
وی از برنامه‌ریزی برای تک رقمی شدن تورم گفت و ادامه داد: برای اینکه مسئله اشتغال و ازدواج جوانان ما برطرف شود وزارت خانواده ایجاد خواهیم کرد که انشاءالله در مناظره فرهنگی - اجتماعی درباره آن خواهم گفت؛ یک صندوق اعتبار خانواده پیش‌بینی کردیم که ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای زوج‌های جوان برای موضوع ازدواج و خرید جهیزیه و مسکن و اشتغالشان باشد.
این نامزد ریاست جمهوری در ادامه گفت: تا الان عددی نزدیک به ۷ میلیون نفر بیکار و یا با شغل ناقص داریم؛ ما پیش بینی کرده‌ایم در سه سال اول بتوانیم چهار و نیم تا ۵ میلیون نفر از این هفت میلیون را به سمت مشاغلی ببریم که بتوانند از حداقل معیشت خودشان برخوردار شوند.
قاضی‌زاده مسئله بعدی را حل و فصل مشکل بورس دانست و گفت: بورس یک سری مشکلات حاد دارد و یک سری مسائل مزمن و ساختاری؛ درخصوص مسائل ساختاری و مزمن، الان در مجلس در حال اصلاح است؛ مسئله حاد را با سه دستورالعمل اصلاح می‌کنیم که در طی سه چهار روز اول دولت به سمت بهبود بازار سرمایه و رشد این بازار خواهیم رفت.
این نامزد ریاست جمهوری در پایان توضیحاتش در سومین بخش از اولین مناظره تلویزیونی تاکید کرد: ما به طور کلی درباره هزینه خانوار که شامل خوراک با بسته‌های ۳۰۰ هزار تومانی و هزینه حمل و نقل و بهداشت و درمان و هزینه مسکن است برنامه‌ریزی و برای همه آن‌ها پروژه تعریف کرده‌ایم.




دیدگاه اقتصادی آقای زاکانی برای اداره دولت آینده
زاکانی: شما با حرف نمی‌توانید ما را از میدان بیرون کنیدنامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از آقای همتی خواست علمی، دقیق و کارشناسی صحبت کنند و تهمت نزنند.
آقای علیرضا زاکانی در ادامه اولین مناظره تلویزیونی خطاب به آقای همتی گفت: این که می‌گویید پوششی صحبت می‌کنید راهبرد ستاد‌های تخریب بر علیه بنده است، نسبت به خودم، خانواده ام و همسرم رحم نکردید. حداقل انصاف را رعایت کنید.
وی افزود: اگر می‌ترسید و می‌دانید که با مفاسد مبارزه جدی خواهم کرد با معاون رئیس جمهور، وزیر اطلاعات، وزیر نفت، برادر رئیس جمهور، دادستان تهران، رئیس دانشگاه آزاد، مدیران قضایی درباره کرسنت در دو دوره قبل، فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بدانید که آمده ام که حق مردم را بگیرم و این یک امر قطعی است و شما نمی‌توانید با صحبت‌های خود ما را از میدان به در کنید.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حوزه اقتصاد و مدیریت با فوریت؛ حوزه فرهنگ و اجتماع با اولویت و حوزه سیاست و امنیت و سیاست خارجی به عنوان ضرورت مدنظر قرار دارد.
آقای زاکانی با اشاره به اینکه ابعادی را که دنبال می‌کنم به صورت تک بعدی نیست، افزود:در حوزه اقتصاد اساس را جهش تولید قرار دادم و در کنار آن تمرکز زدایی را در حوزه مدیریت و حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک پیشنهاد کردم.
وی گفت: سلباً نیز مبارزه با مفاسد اقتصادی و دیوان سالاری هدف اساسی است و رشد اقتصادی پایدار و اشتغال زا و بسط عدالت در خلق ثروت و توزیع آن هدف گذاری شده است.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برای جهش تولید حتماً مقررات زدایی، تسهیل در مجوز‌ها و تأمین مالی اقلام مورد نیاز مالیات و بیمه را از مقابل تولید کنار می‌کشیم و توزیع مناسب برای ما اصل است.
آقای زاکانی گفت: دولت بزرگترین مانع تولید است که در دولت من ما از مقابل تولید کنار خواهیم رفت و بانک که بزرگترین رقیب تولید است آن را در جهت تولید همراه خواهیم کرد.
وی افزود: برای اساس تولید ما ۹ پیشران انتخاب کردیم مانند نفت، گاز، پتروشیمی، زیرساخت‌های ریلی، اگر کریدور جنوب - شمال را سرمایه گذاری و راه اندازی کنیم سالانه ۳۰ میلیارد دلار به نفع مردم است.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشاورزی و توسعه روستایی و گردشگری از دیگر پیشران‌های مدنظر است.
آقای زاکانی افزود: ما بنگاه‌های خرد و کوچک را در منازل فعال می‌کنیم و در ازای خلق ثروت بسته‌های جدی توزیع ثروت نیز داریم.
وی گفت: این تهمت بزرگی است که جناب آقای همتی زدند که ما دنبال توزیع فقر هستیم بلکه من به دنبال جهش تولید و خلق ثروت و توزیع مناسب آن هستم و برنامه‌های جدی در این زمینه دارم.
 
دیدگاه اقتصادی آقای رئیسی برای اداره دولت آینده

رئیسی: برای اقتصاد کشور برنامه دارم

نامزد سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری گفت: من از همه افراد شاخص اقتصادی برای رفع مشکلات کشور استفاده می‌کنم.
در ادامه مناظرا‌های نامزد‌های سیزدهمین دوره ریاست جمهوری آقای سید ابراهیم رئیسی به طرح دیدگاه‌ها و برنامه‌های اقتصادی خود پرداخت و افزود: بنده در مسئولیت ریاست قوه قضاییه با پرونده‌های بسیاری مواجه شده ام که این پرونده‌ها در دستگاه اجرایی تولید می‌شود.
وی گفت: ساز و کار‌های نادرست، بستر‌های فساد و زمینه‌های رانت، پرونده تولید می‌کند و ما در حال رسیدگی این پرونده‌ها هستیم.
آقای رئیسی افزود: مردم هم خوب می‌دانند که بنده در رسیدگی ها، خط قرمز ندارم، نه در ادعا بلکه در عمل که اثبات شده برای مردم و این یک نکته بسیار مهم است که باید رفت و مجموعه‌ای که امروز در حال تولید پرونده است را اصلاح کرد.
این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: درست است که جایگاه من در قوه قضاییه جایگاه خدمت به مردم است و فرصتی بسیار مغتنم، اما امروز مواجه شدن با خواستی که عموم مردم دارند، قابل تامل و قابل ارزیابی است.
آقای رئیسی گفت: این ارزیابی‌ها قابل مشاهده است، شما ده‌ها بار هم بخواهید می‌توانید ارزیابی کنید و خواست مردم از من است که به عرصه آمده ام.
وی افزود: اقشار مختلف صدایشان در آمده از ناکارآمدی ها، ظلم، فقر، تبعیض و بسیاری بستر‌های فساد و من در قوه قضاییه جایگاه مطالبه‌گر دارم و اگر رئیس جمهورشوم جایگاه پاسخگو پیدا می‌کنم.
نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: من در این دوره ریاست قوه قضاییه طبق سنت گذشت ۵ تا سال ۱۰ سال می‌توانم در این مسئولیت بمانم نیازی ندارم که دنبال مقام یا پُست باشم، مطلقا این در ذهن من نیست چه در زمان مسئولیت در آستان قدس رضوی که به عنوان خادم امام رضا علیه السلام و چه در اینجا، امروز مردم با عملکرد و روحیه من آشنا هستند حالا چرا از استقبال مردم و این اقبال عمومی ناراحتید؟ چرا می‌خواهید با تخریب این جایگاه من، خودتان را اثبات کنید؟ باید بگویید کار‌هایی چه کردیم، شما می‌گویید چرا رفتید واحد‌های تولیدی؟ خب شما هم می‌رفتید چند واحد تولیدی را آباد می‌کردید چرا اعتراض می‌کنید که ما دو هزار واحد تولیدی را از تعطیلی نجات دادیم؟
آقای رئیسی گفت: این واحد‌های تعطیل شده یک درصد مشکل قضایی داشتند و بیشتر مشکلات آن‌ها اقتصادی بود. مشکلاتی که در خصوصی سازی‌ها به این واحد‌های تولیدی تحمیل شد، از ماشین سازی تبریز گرفته تا کارخانه‌های کرمانشاه، خوزستان و اراک می‌بینم چه شده است.
وی افزود: نمی‌توانیم نسبت به این مطالبه مردم بی توجه باشیم، ما به فرمان رهبر و به خواست مردم توجه می‌کنیم و برای خانواده و معیشت مردم برنامه داریم جایگاه و ظرفیت مدیریتی ایجاب می‌کند که با برنامه حرکت کنیم.
آقای رئیسی گفت: چه در دوره مسئولیت سازمان و چه امروز در قوه قضاییه، مدیریت را حلقه مفقوده کشور می‌دانم و بسیاری از اقتصاددان‌ها را می‌توانم به خط کنم برای رفع مشکلات کشور و این کار را خواهم کرد، ضمن اینکه در جایگاهی که بودم بسیاری از مشاورین اقتصادی با من کار می‌کردند و این قدرت مدیریت را مردم می‌خواهند.
وی افزود: امروز باید مسئله ما این باشد که این فرد اقتصادی چه می‌گوید؟ دو مکتب اقتصادی هم ممکن است با هم دعوا کنند و دو نفر اقتصادی با هم یکسان حرف نمی‌زنند، بنابراین مردم پیگیر مدیریت مقتدر و جهادی می‌گردند تا کار‌های کشور را سامان دهد چرا اجازه نمی‌دهید این کار‌ها اتفاق بیفتد؟.

برچسب ها : مناظره انتخابات1400 ریاست جمهوری