شماره خبر : 27124
منتشر شده در مورخ : ۱۵ آبان ۱۴۰۲
ساعت : 11:25
نقش حسّاس هیئتهای اجرائی در تشکیل مجلسی کارآمد!

نقش حسّاس هیئتهای اجرائی در تشکیل مجلسی کارآمد!

                           
 
مهلت 10 روزه مراجع پنجگانه برای بررسی مدارک داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی یعنی وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، دادستانی، ثبت احوال و فراجا بپایان رسید و اینک نوبت هیئتهای اجرائی است که به عنوان نمایندگان مردم در اجرای انتخابات باید با توجّه به نتایج بررسیهای صورت گرفته توسط این مراجع و دیگر قرائن و شواهدی که این هیئتها به آن استناد خواهند کرد، صلاحیت داوطلبان را تعیین کنند. اگرچه این هیئتها طبق قانون  وظیفه انتخاب اعضاء شعب اخذ رآی، شمارش آراء و اعلام نتایج انتخابات را نیز به عهده دارند امّا تعیین صلاحیت داوطلبان را باید مهمترین وظیفه هیئتهای اجرائی دانست زیرا موفقیت در انجام این وظیفه است که موجب حذف داوطلبان فاقد شرایط احراز و ورود افراد صالح به صحنه انتخابات شده تا مردم از بین صالحان بتوانند اصلح را انتخاب کنند. بدیهی است که عدم توفیق هیئتهای اجرائی در این مرحله و ورود افرادی که شرایط لازم نمایندگی مجلس را ندارند ممکن است موجب ورود افرادی به مجلس شود که کارآئی لازم را نداشته و لطمات زیادی به شأن مجلس و منافع کشور وارد کنند.      
مجلس شورای اسلامی به تعبیر حضرت امام رحمت ... علیه در رأس امور کشور قرار دارد و کسانی باید به آن وارد شوند که عصارهِ فضیلتهای ملّت سرافراز ایران بوده و از عهده وظایف سنگین و حیاتی نمایندگی مجلس به خوبی برآیند. امّا تحقّق این امر در صورتی میسّر است که اولاً تنها شایستگان به این عرصه وارد شوند و ثانیاً مجریان و ناظران اجرای قانون انتخابات، وظایف خود را در شناسائی صالحان حائز شرایط نمایندگی بنحو شایسته ای به انجام رسانند و ثالثا مردم در شناسائی و انتخاب اصلح از بین صالحان تأیید صلاحیت شده، کوتاهی نکنند.
در مرحله ی اوّل انتخابات که مرحله ی ثبت نام داوطلبان است، کثیری از کسانیکه خود را شایسته ورود به مجلس می دانستند، در حوزه های انتخابیه نام نویسی کرده اند و کثرت ثبت نام کنندگان بگونه ای است که هر کرسی مجلس بیش از 85 نفر داوطلب دارد و اینک مرحله ارزیابی صلاحیت این کثیر داوطلبان توسط هیئتهای اجرائی آغاز شده که یکی از مراحل پیچیده و بسیار حساس انتخابات را تشکیل می دهد و اگرچه این ارزیابی برمبنای سوابق ارسالی از 5 مرجع ذکر شده در فوق استوار است امّا تصمیم گیری در این مرحله  توسط هیئتهای اجرائی، یعنی معتمدین مردم انجام می شود و در غالب موارد نهایتاً تصمیم این هیئتها است که مورد تأیید قرار می گیرد.پس اگر این هیئتها بهر دلیل کمترین سهل انگاری در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان داشته باشند تمام رشته های دیگر برای تشکیل مجلسی کارآمد پنبه شده و مجلسی در کشور شکل گیرد که بجای قاتق نان، قاتل جان باشد.   
از آنجا که با وجود اصلاحیه های مکرّر قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، هنوز امکان ورود افراد غیرواجد شرایط به صحنه انتخابات وجود دارد، لذا از هیئتهای اجرائی به عنوان معتمدین منتخب مردم انتظار می رود که در مرحله بسیار حسّاس تعیین صلاحیتها دقّت خود را دو چندان کرده و تنها واجدین حقیقی شرایط نمایندگی وآنهائی را که صلاحیتشان برای این مسئولیت سنگین احراز شود شناسائی کرده و تأیید کنند. تا کار مردم در مرحله بعدی یعنی مرحله شناسائی و گزینش اصلح از بین صالحانِ تأیید صلاحیت شده، آسان شود و در نهایت مجلسی شکل گیرد که زینت نظام اسلامی، یاور رهبری، غمخوار مردم، کمک کار دولت و کارآمد باشد. ان شاء ..

موسوی زاده
 
 

 

برچسب ها : انتخابات مجلس شورای اسلامی وزارت اطلاعات مجلس