شماره خبر : 2720
منتشر شده در مورخ : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
ساعت : 16:59
آغاز فرآیند سومین مناظره با ورود نامزد‌ها به رسانه ملی

آغاز فرآیند سومین مناظره با ورود نامزد‌ها به رسانه ملی

با ورود نامزد‌های سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری به رسانه ملی، فرآیند برگزاری سومین مناظره تلویزیونی با موضوع «دغدغه‌های مردم» آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، پس از ورود نامزد‌ها به رسانه ملی، قرعه کشی صندلی هر یک از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری برگزار و مناظره ساعت ۱۷ آغاز خواهد شد.
طبق آخرین تصمیمات، در آغاز این مناظره، از هریک از نامزد‌ها ۷ پرسش درخصوص «دغدغه‌های مردم» پرسیده می‌شود که هریک ۷ دقیقه فرصت دارند به این سوالات پاسخ دهند.
سپس هریک از نامزد‌ها ۴ دقیقه فرصت دارند تا دیدگاه سایر نامزد‌ها را نقد کنند.
مناظره سوم هم در دو قسمت برگزار می‌شود و زمان تقریبی هر قسمت از مناظره حدود ۹۰ دقیقه خواهد بود.
در پایان مناظره هر ۷ نامزد فرصت جمع‌بندی مطالب بیان شده را خواهند داشت.
ترتیب ورود نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری برای برگزاری آخرین مناظره براساس قرعه کشی تعیین شده است. براین اساس آقای علیرضا زاکانی به عنوان نفر اول، آقای محسن رضایی میرقائد به عنوان دومین نفر، آقای محسن مهرعلیزاده نفر سوم، آقای سید ابراهیم رییسی نفر چهارم، آقای عبدالناصر همتی نفر پنجم، آقای سید امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی نفر ششم و آقای سعید جلیلی به عنوان هفتمین نفر وارد محوطه جام جم خواهند شد.
نامزد‌ها پس از ورود به محل برگزاری آخرین مناظره، بعد از استقبال به صورت زنده و مستقیم پاسخگوی سؤالات خبرنگاران خواهند بود.
سومین و آخرین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری راس ساعت پنج بعدازظهر آغاز می‌شود. موضوع این مناظره بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته «دغدغه‌های مردم» تعیین شده است.
مناظره اول نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شنبه ۱۵ خرداد با موضوع «اقتصادی» و مناظره دوم سه شنبه ۱۸ خرداد با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد و هر کدام بیش از سه ساعت طول کشید.

زاکانی: امروز با تمام قامت و با ادله منطقی و قاطع به مناظره آمده امنامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز با تمام قامت و با ادله درست، منطقی و قاطع در این مناظره صدای فروخفته غارت شدگان خواهم بود.
آقای علیرضا زاکانی پس از ورود به سازمان صدا وسیما و قبل از برگزاری سومین و آخرین مناظره میان هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دغدغه‌های مردم را چگونه دنبال می‌کنید و مطلع می‌شوید؟ افزود: میلاد حضرت معصومه (س) را تبریک می‌گویم و تبریکی ویژه به دختران ایرانی و دختران شهدای مدافع حرم عرض می‌کنم.
وی گفت: اطلاعاتم را از طریق گزارش‌های مختلفی که به دستم می‌رسد و به واسطه نوع مسئولیتی که داریم به دست می‌آورم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: من پنجشنبه و جمعه هر هفته در جمع مردم هستم و در کوچه و بازار و محله حضور پیدا می‌کنم و پای درد و دل مردم می‌نشینم و یکسری اطلاعات کارشناسی هم به من منتقل می‌شود.
آقای زکانی گفت: امروز روز آخر مناظرات است؛ مردم ما عزت دارند و اگر نبودند ما به عنوان مسئول اینجا نبودیم.
وی افزود: خیلی نامردی و ناجوانمردی است که عده‌ای نام مردم را به زبان می‌آورند، اما آنچه مردم دارند راهزنی می‌کنند و این ناجوانمردی است که کسی با بردن نام زنان، جوانان، ایثارگران، بازنشستگان، اقوام و مذاهب به دنبال کاسبی اند و امروز رقابت میان غارت زدگان و غارت شدگان است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من خودم را صدای مظلوم غارت شدگان می‌دانم و به عنوان یک متخصص رزمنده که یک روز جانمان را در برابر متجاوزان خارجی در کف دستمان گذاشتیم با همه وجود در مقابل غارت کنندگانی که غارت می‌کنند و آبرو، عرض، جان و مال مردم را هدف قرار داده اند، می‌ایستیم.
آقای زاکانی افزود: امروز بر خود واجب می‌دانم با تمام قامت و با ادله درست و منطقی و قاطع صدای فرو خفته غارت شدگان خواهم بود و با حرف‌های جدید و دست پر مشت کسانی را که می‌خواهند جامعه را فریب دهند و با دروغ دچار تشکیک کنند باز خواهم کرد و امیدوارم به وظیفه ام عمل کنم.

رضایی: بازمعماری اقتصاد با اصلاح قدرت از درون انجام می‌شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت ما دولتی با برنامه و راهبرد و عملیاتی است و برای حل مشکلات گذشته و هشت سال پیش روی کشور برنامه و طرح داریم.
آقای محسن رضایی میرقائد در بدو ورود به سازمان صدا و سیما برای شرکت در سومین و آخرین مناظره تلویزیونی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کشور که ساعتی دیگر با موضوع دغدغه‌های مردم برگزار خواهد شد در جمع خبرنگاران با تبریک میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر افزود: البته تبریک واقعی روز دختر به بانوان و زنان کشور روزی است که سهم آن‌ها از اقتصاد ملی افزایش یابد چراکه هم اکنون بانوان ۵۰ درصد جمعیت کشورند، اما سهم آن‌ها از اقتصاد ملی فقط ۱۳ درصد است.
وی افزود: با شعار نمی‌شود به مشکلات رسیدگی کرد. دولت باید شناخت کامل از مشکلات کنونی و هشت سال آینده داشته باشد و برای حل این مشکلات راهکار داشته باشد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزود: مهمترین دغدغه مردم بی اعتمادی است چرا که می‌بینیم مردم تا امروز اقبال چندانی به انتخابات نداشته‌اند البته امیدواریم این یخ در این یک هفته باز شود و ملت ما تصمیمی تاریخی خواهند گرفت.
وی افزود: دولت ما به این بی اعتمادی پایان خواهد داد، بی اعتمادی که ناشی از این است که دولت خود را از مردم جدا می‌داند و از مردم عذرخواهی نمی‌کند.
وی افزود: دولت ما از مردم جلوتر حرکت خواهد کرد و به ملت می‌گوید بیایید نه اینکه بروید و خط مقدم حل مشکلات مردم خواهیم بود.
رضایی افزود: در سه سطح ملی، منطقه‌ای و اقتصاد زندگی یا طرح کفایت زندگی برای حل مشکلات مردم برنامه درایم که مهمترین آن‌ها یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، مشکل سهل و ارزان با اقساط ۵۰ ساله‌ای که همه بانک‌ها می‌دهند، توسعه کسب و کار‌های خانگی و توزیع ۳۰ درصد سهام صنعت نفت کشور است و در این طرح اقتصاد یا ایران بدون فقیر محقق خواهد شد.
وی همچنین از اجریا ۱۴ پروژه بزرگ اقتصادی برای ایجاد و بازمعماری نوین اقتصادی خبر داد و افزود: این امر بدون اصلاح قدرت از درون امکان پذیر نیست.
مهرعلیزاده: صدای مردم باید بدون سانسور به گوش مسئولین برسد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید دولت امکاناتی را فراهم کند که صدای مردم بدون هیچ گونه سانسور و تغییری به گوش مسئولین برسد.
آقای محسن مهرعلیزاده در بدو ورود به صداو سیما برای حضور در سومین مناظره در جمع خبرنگاران گفت: به نظر من دغدغه مردم در حدی شناخته می‌شود که دولت امکاناتی را فراهم کند که صدای مردم بدون هیچ‌گونه سانسور و تغییری به گوش مسئولین برسد.
وی ادامه داد: زمانی که نهاد‌های مدنی و اجتماعی بتوانند پیام‌رسان جدی و واقعی مردم باشند دغدغه‌های مردم شناسایی می‌شود و همچنین تا زمانی که دولت از متخصصین امر استفاده کند دغدغه مردم شناخته می‌شود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی شفافیت باشد و آنچه در دل مردم است در صفحات روزنامه‌ها و جراید منتشر شود، قطعا دغدغه‌های مردم مشخص می‌شود.
مهرعلیزاده افزود: اگر نگاه مسئولین از بالا به پایین یعنی ارباب رعیتی نباشد، مسئولین بهتر با دغدغه‌های مردم آشنا می‌شوند.
وی گفت: اگر سیستم قوه مقننه متشکل از نماینده‌های واقعی مردم باشد، نماینده‌ها با مشکلات مردم آشنا باشند در این صورت دغدغه مردم از طریق تریبون مجلس به گوش مسئولین می‌رسد و باعث رفع دغدغه‌های مردم می‌شود.
مهرعلیزاده افزود: امروز با برنامه‌هایی که تدوین کردم بتوانم دغدغه‌های دیگر مردم را بازگو کنم تا با هم فکری مردم برای آینده کشوری بسازیم که در آینده مشکلات را به حداقل برسانیم.
رئیسی: نخستین شرط در نظام جمهوری اسلامی برای مسئولیت پذیری ارتباط با مردم است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از نخستین شرایط مسئولیت پذیری در نظام جمهوری اسلامی ارتباط با مردم است. باید از مردم، در میان مردم و با مردم بود.
حجت السلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی پس از ورود به سازمان صدا وسیما و قبل از برگزاری سومین و آخرین مناظره میان هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر این که موضوع سومین مناظره دغدغه‌های مردم است شما برای درک علمی و شناخت واقعی دغدغه‌های مردم از چه روشی استفاده می‌کنید؟ آیا به مکتوبات و حرف‌های اطرافیان اکتفا می‌کنید یا در میان مردم حضور پیدا می‌کنید؟ افزود: باید از نزدیک با مردم سخن گفت و شکایت‌ها و دغدغه‌های مردم را شنید، من هم نامه‌هایی را که مردم برای من می‌فرستند ‏, می‌بینم و هم از طریق فضای مجازی و ارتباطی خواسته‌های مردم را رصد و موارد مهم را پیگیری می‌کنم و مواردی را نیز به بخش‌های مختلفی که مسئولیت دارند ارجاع می‌دهم.
وی گفت: دلیل حضور من در استان‌ها و مراکز یکی از دلایل مهمش ارتباط با مردم است و در سازمان اداری خودم علاوه بر ارتباط با مدیران عالی با سطوح میانی و بخش‌های اداری نیز در ارتباطم و از نظرات آن‌ها مطلع هستم و خواسته‌های آن‌ها را رصد می‌کنم.
آقای رئیسی افزود: به نظرم شروط موفقیت یک مدیر مردمی بودن است آن هم نه در ادعا بلکه باید در عمل مردمی بود.
وی گفت: اکنون در دستگاه قضایی به دوستان گفته ام مدیری که می‌خواهم انتخاب کنم سه شرط اساسی دارد ۱- مردمی بودن ۲- ضد فساد بودن ۳- روحیه انقلابی داشتن به معنای آن که اهل ما می‌توانیم باشد و در واقع برای حل مسائل مانع تراشی نکند و نگوید که مانع وجود داشت و نشد و نمی‌شود و واقعا کار را پیش ببرد.
همتی: رئیس‌جهمور به جای اتاق شیشه‌ای در میان مردم باشدنامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: معنا ندارد رئیس‌جمهور در اتاق شیشه‌ای قرار بگیرد و از طریق گزارش‌ها و اطرافیان با درد مردم آشنا شود بلکه رئیس‌جمهور باید در میان مردم با درد آن‌ها آشنا شود.

آقای عبدالناصر همتی در بدو ورود به صداوسیما برای شرکت در سومین و آخرین مناظره نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که برای شناخت و درک عینی از دغدغه‌های مردم چه راهی را پیشنهاد می‌کنید افزود: رئیس‌جمهور باید در بین مردم باشد درد آن‌ها را بفهمد، زندگی آن‌ها را ببیند و دغدغه‌های آن‌ها را بشناسد.
وی اضافه کرد: قبل از اینکه بپرسیم رئیس جمهور چگونه رفتار می‌کند باید بپرسیم رئیس‌جمهور باید منتخب اکثریت مردم باشد، رئیس جمهور نباید منتخب اقلیت مردم باشد، اگر رئیس جمهور را اکثریت مردم انتخاب کنند تعامل آن با مردم حتماً قوی خواهد بود.
همتی گفت: فکر می‌کنم باید یک نگاه دیگری به ارتباط رئیس‌جمهور با مردم و ارتباط مردم با حاکمیت داشته باشیم، اکنون ارتباطات حاکمیت با مردم قدری سست شده و این مسئله بسیار مهمی است که امیدوارم در این انتخابات این فاصله به حداقل برسد.
وی افزود: نکته‌ای که یکی از کاندیدا‌ها گفتند و من شنیدم این بود که گفتند بعضی از کاندیدا‌ها برای اینکه رای بیاورند از زنان، اهل سنت و جوانان صحبت می‌کنند، نه این‌طور نیست زندگی ما برای این‌هاست، برای این نامزد‌ها شاید تعجب آور باشد، اما برای ما این مسائل تعجب‌آور نیست.
همتی ادامه داد: من همسرم خانم سپیده شبستری را فرستادم از طرف من صحبت کرد پس از آن همه تقلید کردند و بچه‌هایشان را فرستادند. من همین را می‌خواهم، ما می‌خواهیم با تعامل نشان بدهیم که می‌شود خیلی کار‌ها را انجام داد. خیلی خوشحالم این‌ها آمدند همین روشی را که من رفتم ادامه دادند.
وی گفت: ما می‌توانیم با مردم، زنان، جوانان، اهل سنت و بقیه مذاهب و اقوام مختلف کشور ارتباط خوب داشته باشیم. من از جمله کسانی هستم که حتماً به طور مرتب در بین مردم مشکلات آن‌ها را خواهم شنید انشاالله بتوانیم جمهوریت را هر چه بیشتر قوی کنیم.
قاضی زاده هاشمی: درک مردم در حضور میان آن‌ها حاصل می‌شود

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کسی دغدغه مردم را نخواهد داشت مگر در میان آن‌ها باشد و این برگرفته از سیره علوی و لازمه مدیر در جمهوری اسلامی ایران است.
آقای سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی در مراسم ورود به رسانه ملی قبل از مناظره پایانی افزود: پس از مناظره اول با سیلی از درخواست‌ها و پیام‌های مردم از اقصی نقاط کشور مواجه شدم و همچنان درخواست دارم که حامی بنده و همکارانم باشند.
وی همچنین پس از تبریک روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و همچنین روز دختر اشاره‌ای هم به مذاکرات فعلی هسته‌ای در وین کرد و گفت: برخی از دوستان می‌پرسند موضع شما درباره این مذاکرات و همچنین آینده برجام چیست؟ پاسخ ما این است که هر دولتی که سر کار بیاید متعهد به قرارداد‌های بین المللی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: البته آمریکایی‌ها می‌خواهند در مذاکرات دست بالاتر داشته باشند و آن را طولانی کنند و فقط هم زبان اقتدار را می‌فهمند ما هم مطمئنا دست مان پر خواهد بود و مذاکرات را به نفع ملت ایران نهایی خواهیم کرد.

جلیلی: دغدغه‌های ملت را در ۱۲۰ سفر بررسی کردم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دغدغه‌های واقعی مردم را ۸ سال گذشته با ۱۲۰ سفر به ۳۱ استان کشور و برگزاری هزاران جلسه بررسی کردم.
آقای سعید جلیلی هنگام ورود به رسانه ملی و قبل از حضور در مناظره پایانی نامزد‌های ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگاران افزود: دغدغه مردم موضوعی نیست که با یک گزارش یا حضور در جمع مردم فهمیده شود به ویژه برای کسی که رییس جمهور است.
وی تاکید کرد: رییس جمهور باید دغدغه همه ملت ایران را در همه موضوعاتی که مربوط به دولت است بداند؛ رییس جمهور وزیر نیست که فقط یک موضوع را بداند و از آن سو، فقط رییس بخشی از مردم نیست بلکه همه کشور است و باید آن را اداره کند.
آقای جلیلی گفت: به همین علت نه با یک روز حاضر شدن در میان مردم دغدغه‌ها فهمیده می‌شود و نه با دو گزارشی که به دست رییس جمهور می‌رسد.
نامزد ریاست جمهوری افزود: ما در ۸ سال گذشته با سفر به همه استان ها، شهر‌ها، روستاها، شهرک ها، شهرک‌های صنعتی و دانشگاه‌ها، با اصناف، استادان دانشگاه‌ها و کسانی که موضوعات مختلفی را مطرح کردند، جلسات متعددی برگزار کردیم.
وی گفت: ما این جلسات را برگزار کردیم تا بتوانیم به معنای واقعی آنچه را که دغدغه‌های مردم است و همگان در آن زمینه اجماع دارند و موضوعات واقعی کشور است بشناسیم و سپس برای آن راه حل و پاسخ داشته باشیم و بعد بتوانیم آن را رفع کنیم.
آقای جلیلی در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار داشت: بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های مردم شاید سخت‌تر از کرونا باشد، اما مانند کرونا نیست که خودش، راه حلش و آنچه که باید برای مداوای آن انجام شود ناشناس باشد.
نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: این‌ها مسایلی است که وقتی دغدغه‌ها را در این ۸ سال شناختیم خوشبختانه پاسخ هایش مشخص است و راه حل‌های روشن دارد؛ فقط اراده جدی می‌خواهد و قدرتی که فراتر از بازی‌های سیاسی و جناحی بتواند آن پاسخ‌ها را پیگیری کند.


 

برچسب ها : مناظره انتخابات1400 ریاست جمهوری