روزی به یاد قربانیان تصادفات جاده ای
نظر به گسترش خطرناک مرگ و میر جاده ای ناشی از حوادث رانندگی در دهه اوّل قرن جدید میلادی، کشورهای عضو سازمان ملل متحد علاوه بر نامگذاری روز 30 آبان(21نوامبر) به عنوان روز یادبود قربانیان تصادفات جاده ای، با هدف نجات جان 5 میلیون انسان قربانی سالانه این حوادث، توافق کردند که سالهای 1390 تا 1400(2011-2020میلادی) نیز بنام "دهه ایمنی جاده ای" نامگذاری شود، چرا که تصادفات جاده ای با سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین عوامل کشتار و معلولیت انسانها در جهان شده بود. حوادث جاده ای سالانه بیش از 1 میلیون 500 هزار نفر کشته، حدود 20 میلیون مصدوم و بیش از 600هزار میلیارد تومان، خسارت مالی ملموس و فیزیکی بر جای می گذارد، و خسارتهائی چون بی سرپرست شدن و احیانا فروپاشی خانواده ها، و یا گرفتاری آنها و جامعه برای مراقبت و مداوای معلولین و مصدومین، بروز افسردگی و سایر بیماری های روانی در جامعه و مانند آن را نیز ببار می آورد که معمولاً خساراتی بسیار سنگین و غالباً جبران ناپذیرند.
گرچه آمار تلفات جانی ناشی از تصادفات در کشور ما طی برنامه های چهارم و پنجم توسعه از حدود 33000 در سال به کمتر از 20 هزار نفر رسیده، امّا این آمار در مقایسه با آمار کشورهای همتراز، و متوسط تلفات جاده ای جهان هنوز هم رقمی غیرقابل قبول است. اغلب کشتهشدگان حوادث رانندگی را در کشور ما افراد فعّال و مولّد تشکیل می دهند که بیش از 70 درصد آنها سرپرست خانوارند، یعنی بر اثر حوادث رانندگی سالانه نزدیک 20 هزار خانوار با از دست دادن سرپرست خود آسیب می بینند، بیش از یک میلیون نفرسال عمر و هزاران میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می شود. وقتی گرفتاریهای ناشی از جراحت و ازکارافتادگی موقت یا دائم بیش از 200 هزار نفر مجروح حوادث رانندگی و هزینه های گوناگون مالی و روحی را که از این طریق بر خانواده ها و دستگاههای اجرایی و قضائی و مانند آن تحمیل می شود، بر خسارات ناشی از مرگ و میر بیفزاییم، اهمیت پرداخت به این مسئله و تلاش در حل آن کاملا آشکار می گردد.
در مورد علل و عوامل تصادفات جاده ای همچون جاده و خودرو و انسان و قانون و پلیس و مانند آن و تأثیر هریک از آنها بویژه مهمترین عامل یعنی عامل انسانی، در کاهش تصادفات بارها بحث شده است امّا با توجّه به اینکه بیش از 80 درصد حوادث جاده ای کماکان از خطای ارادی و قابل پیش بینی انسانی ناشی می گردد و در بسیاری از کشورها با آموزش مردم و ارتقاء فرهنگ رانندگی این حوادث و خسارات ناشی از آنها به حداقل رسیده است، پس ما هم می توانیم و باید با آموزش و اقدامات فرهنگی این اهداف را محقّق کنیم و با توجّه به اینکه از یک طرف آمار این حوادث همچنان از میانگین جهانی بالاتر و لطمات آن به بهداشت روانی جامعه و اقتصاد کشور قطعی است و از طرف دیگر سال به سال بر رشد سرسام آور تعداد خودروهای وارده به ناوگان حمل و نقل کشور و مسافرتهای درون و برون شهری افزوده می شود، لذا برای رسیدن سریعتر به شرایط مطلوب و کاهش حداکثری حوادث، مرگ و میر و مجروحیت های جاده ای، باید جدیت و تعجیل بیشتری بخرج داده شود تا شرایط مطلوب فراهم گردد. ان شاء ... .
موسوی زاده
برچسب ها : تصادفات جاده ای تصادف جاده
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- سخنگوی اتحادیه اروپا: امیدواریم دیپلماسی هستهای با ایران بهزودی احیا شود
- توییت جدید رهبر انقلاب به زبان عبری:تمام سران باندتروریستی صهیونیستی باید محاکمه شوند
- مرکل خواستار گفتوگوی اوکراین و کشورهای غربی با روسیه شد
- مقام روسی : توافقنامه همکاری راهبردی روسیه و ایران حوزه دفاعی و امنیتی را نیز شامل می شود
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند