شماره خبر : 28209
منتشر شده در مورخ : ۲۳ آذر ۱۴۰۲
ساعت : 13:29
نقش نمایندگان استان در حفظ توازن بودجه

نقش نمایندگان استان در حفظ توازن بودجه

                     
 
بودجه را شاهرگ حیاتی هر سازمان گفته اند زیرا سازمانها تمام فعالیتهای مالی خود, اعم از کسب درآمد و پرداخت هزینه ها برای اجرای برنامه های متعدد و متنوع خود را در چارچوب بودجه انجام می دهند. بنابراین بودجه نقش بسیار مهم و حیاتی در سرنوشت کشور دارد و به لحاظ همین اهمیت است که وقتی لایحه بودجه کل کشور به مجلس تقدیم می شود، تمام فعالیتهای مجلس تحت الشعاع رسیدگی به لایحه بودجه قرار گرفته و نمایندگان در صورت لزوم تا 3 نوبت کاری برای رسیدگی به این لایحه و تصویب به موقع قانون بودجه وقت می گذارند. 
اینک لایحه بودجه سال 1403 کل کشور در مجلس مطرح است، لایحه ای که از پائین ترین سطوح دستگاههای اجرائی در بخشها و شهرستانها و استانها روی آن کار شده و پس از جمع بندی در شورای برنامه ریزی استان، در هیئت دولت به تصویب رسیده و به مجلس تقدیم شده است. این بودجه همچنانکه بعد از تصویب استانی بهنگام تلفیق در هیئت دولت ممکن است دچار تغییراتی مغایر خواسته دستگاههای محلی شود، در مجلس نیز امکان اعمال تغییرات در آن وجود دارد و اگر مسئولین اجرائی استان و نمایندگان پیگیر این تغییرات و مانع تغییرات زیان بار نشوند ممکن است قانونی به تصویب برسد که توسعه نامتوازن را در کشور موجب گردد.    
از یادمان نرفته است که در بعضی سالها، در قانون بودجه، طرحهائی به تصویب می رسید و پشتوانهِ اعتباری پیدا می کرد که هیچ همخوانی با منافع ملّی نداشت و به زیان یک یا چند استان تنها منافع استانی ذینفوذ و نورچشمی را تأمین می کرد و یا در مواردی حذف اعتباراتی از لایحهِ بودجه به تأیید برخی نمایندگان می رسید که قرار بود مشکلی اساسی از موکلین همان نمایندگان را حل کند. برای مورد اوّل می توان از تصویب مکرّر طرحهای انتقال آب کارون به استانهای کویری نام برد که با حضور نمایندگان استانهائی همچون خوزستان و چهار محال و بختیاری انجام می شد و علیرغم وجود اسناد و مدارک علمی متقن در زیانبار بودن اینگونه طرحها برای کشور، اقدام مؤثّری جهت رد و حذف آنها از سوی این نمایندگان صورت نمی گرفت. برای مورد دوم نیز می توان از حذف اعتبار مقابله با ریزگردها نام برد که بارها مورد انتقاد دستگاههای متولی محیط زیست قرار می گرفت و بی تفاوتی نمایندگان استانهای درگیر با ریزگردها در حذف این اعتبارات دستاویزی برای توجیه کمکاری متولیان محیط زیست می شد. ‌
ناگفته نماند که نمایندگان مجلس معمولاً در تمام مراحل بودجه ریزی محلّی و به ویژه هنگام بحث و بررسی پیرامون برنامه های پیشنهادی در شورای برنامه ریزی استان حضور دارند و از نیازهای متنوّع مناطق مختلف استان مطلع می شوند، لیکن انحراف در برنامه پیشنهادی استان زمانی رخ می دهد که پیشنهادات به سازمان برنامه و بودجهِ مرکز ارسال می شود و در حین تلفیق برنامه ها در مرکز ممکن است بنا به تشخیص یا تحت نفوذ متنفّذین، اولویتهائی جابجا شود و آنچه در نهایت به عنوان لایحهِ بودجه به مجلس ارائه می شود با آنچه از استان پیشنهاد شده متفاوت باشد. در اینجا است که حضور فعّال نمایندگان چه در کمیسیون تلفیق و چه در کمیسیونهای تخصّصی و چه به عنوان تغذیه کنندگان اعضای این کمیسیونها ضرورت پیدا می کند و حضور فعّال این عزیزان و پافشاری آنان بر مواضع اصولی خود و توجیه دیگر نمایندگان می تواند از تصویب بودجه ای نامتوازن و تحمیل خسارت بر استان جلوگیری کند.
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : نمايندگان استان خوزستان بودجه 1403 مجلس