شماره خبر : 29533
منتشر شده در مورخ : ۹ بهمن ۱۴۰۲
ساعت : 14:21
دلایل کمبود دستیار تخصصی در علوم پزشکی خوزستان

دلایل کمبود دستیار تخصصی در علوم پزشکی خوزستان

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: درصدی از مسئله کمبود دستیار تخصصی به دلیل سهمیه‌ای است که در پذیرش دانشجو به وزارت بهداشت تحمیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر محمدحسین سرمست با اشاره کمبود تعداد دستیاران پزشکی اظهار کرد: برای مدیریت این شرایط، علاوه بر وزارت بهداشت بقیه نیز باید کمک کنند. از یک سو در جامعه برخورد‌های تند و غیرمتعارفی با پزشکان می‌شود و از سوی دیگر تعرفه‌های پزشکان نیز مشکل دارد؛ مجموع این عوامل ورود به دوره تخصص را محدود کرده است و گرایش جوانان برای ادامه تحصیل به هر دلیلی و از جمله مهاجرت کم شده است.

وی ادامه داد: مساله کمبود دستیار تخصص در کل کشور وجود دارد هر چند با تمهیدات وزارت بهداشت، کمبود در بیشتر رشته‌ها اصلاح شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: فارغ‌التحصیلان تخصص زنان و زایمان، سال گذشته ۲۷۰ نفر بودند که بین شهر‌ها توزیع شدند در حالی که امسال فارغ‌التحصیلان این رشته ۱۸۰ نفر هستند یعنی خروجی تخصص زنان و زایمان نسبت به سال گذشته ۹۰ نفر معادل ۳۰ درصد کاهش داشته است و کاهش ۹۰ نفر، یعنی ۹۰ شهر از داشتن پزشک زنان محروم شده‌اند.

وی افزود: در رشته‌های بیهوشی، اطفال، طب اورژانس و عفونی نیز تعداد دستیاران بسیار کم است؛ طب اورژانس در کل کشور امسال تنها یک فارغ‌التحصیل داشت.

سرمست با اشاره به دلایل مساله کمبود دستیار بیان کرد: درصدی از این مساله به دلیل سهمیه‌ای است که در پذیرش دانشجو به وزارت بهداشت تحمیل می‌شود؛ ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی بی‌دلیل افزایش یافت و این ظرفیت بین دیگر دانشگاه‌ها و عمدتا تهران توزیع شد.

 

برچسب ها : دستیار تخصصی علوم پزشکی خوزستان خوزستان