شماره خبر : 30368
منتشر شده در مورخ : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : 10:9
مکانی برای دیدار از تاریخ، طبیعت، صنعت و مقاومت/ آبادان و خرمشهر، دیار تاریخ و مقاومت

مکانی برای دیدار از تاریخ، طبیعت، صنعت و مقاومت/ آبادان و خرمشهر، دیار تاریخ و مقاومت

نور خوزستان،آبادان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، همچنین وجود پالایشگاه آبادان، در اقتصاد و صنعت خوزستان و ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گزارش خبرنگار نور خوزستان، برخی از مورخان، بنای آبادان یا عبادان را به دوره سلوکیانº و برخی دیگر به دوره اردشیر بابکان اولین پادشاه ساسانی، و نام بهمن شیر، بهمن اردشیر  را به این پادشاه نسبت می دهند.  ‌
روایت است که پس از فتح این منطقه توسط مسلمانان، پادگان و شهری در آن بنا شد که فرمانده آن شخصی به نام عباد ابن الحصین الحبطی بود که در دوران خلافت امویان می‌زیست و نام عبادان یا آبادان را به او نسبت داده اند. علاوه بر این به دلیل وجود مقام حضرت خضر، برخی این مکان را جزیره الخضر نامیده اند.
شهرستان آبادان در واقع جزیره ای است که از شمال به کارون، از جنوب به خلیج فارس، از غرب به اروند رود و از شرق  به بهمنشیر محدود است و شهر آبادان در مرکز آن قرار دارد.
شهرستان آبادان از شمال به خرمشهر، از جنوب به خلیج فارس، از شرق به خور موسی و از غرب به اروند کنار محدود است و شامل شهر آبادان و دو بخش مرکزی و اروند کنار می باشد.
پالایشگاه آبادان
پالایشگاه آبادان بزرگترین پالایشگاه کشور می باشد و پیشرفت و ترقی آبادان پس از راه اندازی آن صورت گرفت.
پس از اکتشاف نفت در مسجدسلیمان، در سال 1288 عملیات طراحی و ساخت پالایشگاه آبادان توسط شرکت نفت ایران و انگلیس آغاز و در سال 1291 راه اندازی شد. موقعیت بندرگاه مناسب، وجود رودخانه های آب شیرین  نزدیکی به خلیج فارس و چاه های تولید نفت از عوامل مهم انتخاب این محل برای ساخت پالایشگاه بودند.
ساکنان قدیمی آبادان، اغلب از اقوام عرب بودند، اما پس از راه اندازی پالایشگاه افراد بسیاری راهی این مرکز صنعتی شدند و جامعه ای با زمینه های گوناگون فرهنگی و قومی پدید آمد.
یکی از نکات مهم آبادان راه اندازی بسیاری از مراکز شهر نشینی امروزی مانند اولین سینما، اولین شهرداری، اولین ایستگاه رادیو و تلویزیون پس از تهران اولین تیم رسمی فوتبال و ... در این شهر است که بیانگر رشد و ترقی آبادان پس از راه اندازی پالایشگاه در آن صورت گرفت.
 ‌نقاط دیدنی آبادان
سواحل زیبای بهمنشیر و اروند رود از نقاط دیدنی آبادان می باشند.
از مکان های تاریخی می توان از کلیسای گاراپت مقدس، مسجد رنگونیها، نام برد.
موزه هنرهای معاصر، موزه اسناد تاریخی خطی در محل مسجد رنگونی ها و موزه آبادان از مراکز فرهنگی و دیدنی آبادان به شمار می‌روند.
زیارتگاه خضر نبی، سید عباس، قدمگاه امام رضا از مکان های زیارتی مهم آبادان می باشند.
همچنین بازار ته لنجی ها، بازار کویتی ها، بازار ماهی فروشان و ... از دیگر جاذبه‌های شهر آبادان به شمار می‌روند.
اروندکنار
سابقه سکونت در این منطقه به دوران کریم خان زند باز می گردد و ساکنان آن بومیان محلی می باشند که از دیرباز در این محل ساکن بوده اند و صیادی و همچنین صنایع دستی مانند حصیربافی، و نخل داری فعالیت عمده آنان می‌باشد.
خرمشهر
بندر خرمشهر یا محمره سابق که در محل اتصال رودهای کارون و اروند قرار گرفته است، در اوایل قرن سیزده هجری قمری ده کوچکی بود. اما به دلیل موقعیت ویژه و قرار گرفتن در مجاورت خلیج فارس به مرور اهمیت یافت و یکی از بنادر مهم ایران شد و از لحاظ اقتصادی و سیاسی از شهرهای مهم کشور به شمار می آید.
در زمان جنگ تحمیلی و تهاجم نیروهای مردم خرمشهر مقاومت و دلیری خود حماسه بزرگی از خود برجا گذاشتند. خرمشهر مدت ها  در تصرف عراقی‌ها بود و به ویرانه ای مبدل شد، اما اکنون بازسازی در آن ادامه دارد و به اعتبار گذشته خود باز گشته‌است.
دیدنی های خرمشهر
کاخ شیخ خزعل مربوط به دوران پهلوی اول،  ساختمان کنسولگری انگلیس متعلق به دوران قاجار (هلال احمر فعلی)، پل قدیم خرمشهر بنا شده در سال 1349، مسجد ولی عصر، از مهم ترین جاذبه های تاریخی خرمشهر به شمار می آیند. مسجد جامع یا مسجد سید الشهدای خرمشهر با قدمت 120 ساله که‌ در مرکز این شهر قرار گرفته است، علاوه بر ویژگی خاص در معماری و تزئینات  یکی از مراکز و نمادهای مقاومت مردم خرمشهر و از نقاط دیدنی این شهر به شمار می آید.
مجتمع تفریحی تجاری برلیان، کشتی به گل نشسته زمان جنگ در اروند پارک ساحلی خرمشهر، بازار ماهی فروشان و بازار سیف از نقاط دیدنی خرمشهر می باشند.
همچنین در شمال خرمشهر تالاب ناصری که ساخته دست انسان بوده و هم اکنون محل زندگی پرندگان گوناگون می باشد، یک منطقه دیدنی به شمار می‌آید.
 موزه جنگ
جنگ علاوه بر ویرانی شهر و شهادت گروه بسیاری از مردم، شرایطی را پدید آورده است که می تواند در بازگرداندن شکوه و عظمت گذشته آن نقش مهمی داشته باشد. وجود یادمان ها و آثار بی شمار به جا مانده از دوران جنگ به عنوان موزه ای بزرگ یادآور دلاوری ها و شهامت مردم این سرزمین و از مراکز مهم گردشگری خرمشهر به شمار می آیند.
موزه جنگ خرمشهر در سال 1375 به همت بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس راه اندازی شد و دارای آثار بجا مانده از حماسه مقاومت خرمشهر و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس می باشد‌.  ‌
ساختمان موزه جنگ در سال 1301 بنا شد و در سال 1309 مرکز  شرکت نفت ایران و انگلیس بود و در سال 90 به همراه 21 اثر دیگر  در فهرست آثار ملی ثبت شد.
همچنین منطقه مرزی شلمچه و یادمان شهدای شلمچه، میدان مقاومت به عنوان اولین نقطه مقاومت مردم خرمشهر، یادمان های متعدد و ... هرساله پذیرای بازدیدکنندگان بی شماری هستند که از نقاط دور و نزدیک از آن بازدید می کنند.
جزیره مینو
مجتمع گردشگری جزیره مینو با طبیعتی بکر و سرسبز و پوشیده از نخلستان، که زیستگاه پرندگان مهاجر است از جاذبه های دیدنی خرمشهر به شمار می آید.
 

برچسب ها : آبادان خرمشهر گردشگری جزیره مینو