شماره خبر : 30390
منتشر شده در مورخ : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : 19:44
حفظ خاک مقدم بر حفظ آب/ درخت داری مهمتر از درختکاری

حفظ خاک مقدم بر حفظ آب/ درخت داری مهمتر از درختکاری



نورخوزستان، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان درخت داری را مهمتر از درختکاری دانست و گفت: باید جایی درخت بکاریم که بتوانیم آن را حفظ کنیم. 
 به گزارش خبرنگار نور خوزستان، سید جمال موسویان روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی که در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، شعار امسال هفته منابع طبیعی را منابع طبیعی با مردم، همراه مردم و برای مردم اعلام کرد. 
وی در ادامه گفت: درخت داری مهمتر از درختکاری است. باید جایی درخت بکاریم که بتوانیم آنرا حفظ کنیم.
موسویان دومین روز این هفته را روز آبخیزداری اعلام کرد و اظهار کرد: آبخیزداری به دو حوزه آب و خاک تقسیم می شود. بسیاری آب را مهمتر از خاک می دانند، اما در واقعیت حفظ خاک مقدم بر آب است.
وی با اشاره به عملیات آبخیز داری در شهرهای شمالی خوزستان گفت: این امر از هدر رفت آب و شسته شدن خاک و فرسایش آن جلوگیری می کند.
مدیر کل منابع طبیعی استان پیرامون پروژه زراعت چوب در استان خوزستان اظهار کرد: در طرح کشوری کاشت یک میلیارد درخت، مقرر شد که ۲۹۰ هزار هکتار زراعت چوب در استان صورت گیرد  که عرصه های آن مشخص شده است.
وی این پروژه را یک طرح مردمی عنوان کرد و گفت: نهال اکالیپتوس را از تولیدکنندگان خریداری و به رایگان به افرادی که می خواهند زراعت چوب انجام دهند، تحویل می دهیم.
موسویان از طرح  کاشت ۳۲۰ هزار میلیون درخت در استان خبر داد و افزود: در برش اولیه برای خورستان ۱۰۵ میلیون درخت مشخص شد که در سفر دوم رئیس جمهور به خوزستان طرح مصوب و ابلاغ شد.
وی همچنین اظهار کرد: برای زراعت چوب از آب های نامتعارف و اراضی کشاورزی درجه ۴ و ۵  می توان استفاده کرد و اجازه نمی دهیم در اراضی درجه یک کشت چوب انجام شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان درخصوص پیامدهای این طرح گفت: زراعت چوب می تواند خوزستان را از مسائل زیست محیطی و بیکاری نجات دهد. با اجرای این طرح نیاز ۲۰۰ شرکت صنایع چوب تامین و برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر اشتغال زایی خواهد شد.
وی همچنین افزود: در ایران ۱۱ استان زاگرس نشین داریم که با یک میلیون هکتار جنگل بلوط، سومین استان زاگرس نشین در این زمینه هستیم.
موسویان پیرامون بیابان های استان اظهار کرد: حدود یک میلیون و ۲۷۵ هزار هکتار مناطق بیابانی داریم که ۳۵۰ هزار هکتار آن کانون ریزگرد و ۳۵۰ هزار هکتار آن تپه های ماسه ای روان است.
وی در ادامه گفت: ۳۴ درصد از پروژه های طرح کنترل عرصه های ریزگرد را اجرا کردیم که نتایج و تاثیرات آن بر استان قابل مشاهده است.
موسویان در زمینه مراتع استان گفت: ۲.۵ میلیون هکتار مرتع در خوزستان داریم که علاوه بر دامداران استان، دامداران قشلاق  ۱۰ استان دیگر از آن بهره می برند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان پیرامون اهداف این نهاد گفت: نخستین هدف حفظ آنچه داریم، سپس احیا، توسعه و در نهایت بهره برداری اهداف ما و همه کارهایی که انجام می دهیم برای رسیدن به آن هاست.
وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه مسئولیت های اجتماعی، یک تفاهم نامه با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، مدیرکل محیط زیست و منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر برای اجرای طرح بیابان زایی ۳۵۰ هزار هکتاری صورت گرفته که اعتبار آن ۲ هزار و ۱۵۰م میلیارد تومان است و در بازه زمانی ۲ تا ۳ سال اجرا می شود.
 موسویان در خصوص پروژه های آبخیزداری خوزستان گفت: یک میلیون هکتار پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای استان مصوب شده است که در این طرح ۴۰۰ بند آبخیزداری احداث شد که از هدر رفت آب و خاک و همچنین وقوع سیل جلوگیری می کند.

برچسب ها : مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان منابع طبیعی خوزستان