شماره خبر : 30618
منتشر شده در مورخ : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : 9:48
بهبهان دشت نرگس زارهای وسیع

بهبهان دشت نرگس زارهای وسیع

خبرنگار نور خوزستان- شهرستان بهبهان در جنوب شرقی استان خوزستان و در فاصله 195 کیلومتری اهواز قرار دارد.
بهبهان از شمال و شمال شرقی به استان کهگیلویه و بویر احمد از جنوب به استان بوشهر و از غرب به امیدیه و آغاجاری و از شرق به گچساران محدود می شود.
گویش بهبهانی از بازمانده های زبان پهلوی پارسیک است.
ارجان (ارگان)
برخی از آثار بدست آمده در محدوده شهر بهبهان  قدمت آن را به نه هزار سال پیش باز می گرداند اما به گفته بسیاری از  مورخان بهبهان کنونی در واقع شهر ارجان یا ارگان باستانی است که مرکز ناحیه ارجان بود که از شمال و شمال شرق به استان اصفهان کنونی از جنوب به خلیج فارس از جنوب غربی به ناحیه دورق از غرب و شمال غرب به رامهرمز و از شرق به کوه شاپور محدود می شد.
براساس یافته های باستان شناسی قدمت شهر ارجان به هزاره دوم قبل از میلاد و دوره عیلامیان باز می گردد. جام طلایی و حلقه قدرت کتین هوتران عیلامی از مهم‌ترین آثار بدست آمده از این مکان هستند که هم اکنون در موزه بهبهان نگه داری می شوند.
در زمان ساسانیان ارجان بازسازی و آریاگان نامیده شد که یکی از چهار شهر مهم ایران در آن دوران بود. رونق کشاورزی و همچنین قرار گرفتن شهر در میان فلات ایران و جلگه خوزستان بر اعتبار این مکان افزوده بود.  ‌
همچنین برخی منابع تاریخی نام هایی مانند ایزد قباد براقباد ابر قباد و ... برای این شهر ذکر کرده اند که وجه مشترک آنها نام قباد یکم پادشاه ساسانی است و اعتقاد بر این است که این پادشاه بانی شهر در این ناحیه بوده است که از مراکز عمده تولید پارچه کتان بود.
نخستین بار در متون تاریخی قرن 8 هجری قمری از این شهر با نام بهبهان یاد شده است. 
ظاهرا اهالی ارجان به دلیل وقوع زلزله در سیاه چادرهایی به نام بهان زندگی می کردند ولی پس از مدتی اقدام به ساخت خانه در این مکان نموده و این منطقه را بهتر از بهان یا بهبهان نامیدند.
ناحیه باستانی ارجان در 12 کیلومتری شمال شرقی بهبهان و در مجاورت رودخانه مارون قرار دارد.  ‌
آثار تاریخی بهبهان
تنگ تکاب
این تنگ یک مسیر کوهستانی در 17 کیلومتری شمال بهبهان است که در گذشته های دور محل اتصال جاده قدیمی بین النهرین و جاده باستانی خوزستان به شهر استخر در فارس بود. طول این تنگ 5 کیلومتر است و رودخانه مارون در میان آن جریان دارد.
تنگ تکاب محل نبرد سپاه آریوبرزن سردار ایرانی با سپاه اسکندر می باشد.
در این مکان کتیبه هایی متعلق به دوران قاجاریه وجود دارند.
علاوه بر جاذبه تاریخی روستاهای پشکر تنگ تکاب و دو چشمه جوشان با آب روان و طبیعت سرسبز اطراف آنها از دیدنی های منطقه تنگ تکاب می باشند.
پل شکسته ( پل کسری)
نکته جالب توجه درباره این پل آن است که فقط در تابستان و پس از فروکش کردن آب رودخانه تاب نمایان می شود.
آتشکده خیرآباد (آتشکده چهارطاقی)
این بنا در مسیر بهبهان به دهدشت قرار گرفته و متعلق به دوره ساسانی است. ‌این بنا مربع شکل و دارای سقف گنبدی شکل می باشد و یکی از قدیمی ترین و معروف ترین آتشکده های این منطقه است.
قلعه گلاب
این قلعه در روستای چم بوستان در ساحل جنوبی رودخانه زهره قرار دارد.  
‌این قلعه از آثار دوره ساسانی است که در دوره اسلامی هم از آن استفاده می شده است و روبروی آن قلعه دیگری به نام قلعه گل (قلعه دختر) قرار دارد.
حمام بکان
این حمام در کنار رود مارون و در نزدیکی روستای امام رضا (ع) قرار گرفته و متعلق به دوره ساسانی می باشد. بنای آن یک بخش مرکزی با سقف گنبدی شکل است.   ‌
کاروانسرای قلعه مدرسه خیرآباد
این بنا که در مسیر بهبهان به گچساران واقع شده در اوایل قرن یازده هجری قمری و در زمان سلطنت شاه سلیمان صفوی بنا شده است.
کاروانسرای قلعه مدرسه در گذشته دارای بخش های مختلف مانند مسجد حجره های متعدد بازارچه و ... بوده است ولی اکنون تنها مدرسه آن باقی مانده است.  ‌
بافت قدیمی شهر بهبهان
یکی از جاذبه های دیدنی بهبهان بافت قدیمی آن است که با وسعت 146 هکتار در مرکز شهر واقع شده است.
 قدمت بیشتر خانه های این منطقه به دوره قاجاریه و پهلوی اول باز می گردد. وجود زیر زمین ایوان با ستون های مدور سردرهای قوسی و آجرکاری های زیبا از ویژگی های بناهای بافت کهن بهبهان می باشند. ‌خانه تاریخی نجف خان یا سرای بهادر دیوان با قدمت چهارصد ساله از بناهای زیبای کهن بهبهان است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
راسته بازار:
بنای این مکان به دوره قاجاریه باز می گردد و  مرکز تجارت بهبهان بوده است.
این بازار دارای چندین راسته بود که حرفه های مختلف در هر یک از آنها فعال بودند. ولی در حال حاضر فقط یک راسته از آن باقی مانده است.
سقف گنبدی شکل از ویژگی های این بازار می باشد.
اماکن مذهبی بهبهان
امامزاده حیدر
امامزاده حیدر فرزند امام موسی کاظم (ع) است که در بهبهان به دست عوامل حکومت عباسی شهید و در همین مکان دفن شد.
امامزاده اباذر:
این مکان در 40 کیلومتری جنوب بهبهان و در بخش زیدون سردشت واقع شده است. تزئینات به کار رفته در این بنا همانند شیوه های دوره زندیه و اوایل قاجار می باشد.
مسجد جامع بکان
این مسجد در شمال بهبهان و در کنار رودخانه تاب واقع شده است. بنا بر روایت اهالی هنگامی که امام رضا (ع) عازم خراسان بود ازشهر ارجان عبور کرده و در این مسجد نماز خوانده است.
قدمگاه امام رضا (ع:)
این بنا در 10 کیلومتری شمال شرقی بهبهان و در جوار رودخانه مارون قرار دارد. بنا بر عقیده مردم محلی این مکان محل استراحت امام رضا (ع) بوده است.
برج های رضاخانی تنگ سروک امامزاده و گورستان کهن پشکر امامزاده فضل بن موسی شاه میر عالی حسین امامزاده اباذرمسجد جامع بهبهان و ... از دیگر جاذبه های تاریخی بهبهان می باشند.
جاذبه های طبیعی بهبهان
نرگس زارهای بهبهان
این مکان با وسعت حدود 700 هکتار که در دو کیلومتری شمال بهبهان و در  منطقه تکاب واقع شده است قدیمی ترین نرگس زار طبیعی ایران و زادگاه اصلی این گل به شمار می رود که قدمت آن به پیش از میلاد مسیح می رسد.
پلاژ سد مارون:
این پلاژ در 24 کیلومتری شمال شرقی بهبهان و در محدوده سد مارون واقع شده و علاوه بر داشتن فضایی سرسبز و دلنشین دارای امکاناتی مانند رستوران زمین فوتبال سایت قایق سواری و دوچرخه سواری و ... می باشد.
دریاچه چاه ماری
این مکان در مسیر بهبهان به امیدیه قرار دارد و محیطی دلنشین و سرسبز برای گردشگری است.  ‌
منطقه شکار ممنوع بدیل
این منطقه بین دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار گرفته و پوشش گیاهی متنوع و زیبایی دارد.
باغستان های روستای منصوریه روستاهای تنگین و تنگ تکاب و خاییز و تنگ سروک و ... از دیگر جاذبه های طبیعی بهبهان می باشند.
موزه بهبهان:
این مکان در سال 1382 و در محل فرهنگسرای بهبهانیان تاسیس شد و شامل دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی می باشد.
اقامتگاه بومگردی خانه محسنی
این بنا متعلق به دوران قاجاریه و اوایل دوره  پهلوی بوده و در محله محسنی های بهبهان قرار دارد و در گذشته به چهل دری معروف بوده است‌.  
اقامتگاه بومگردی خانه محسنی علاوه بر ارائه خدمات پذیرایی فرهنگ و آداب و سنن ایرانی را به مهمانان خود معرفی می کند.
صنایع دستی بهبهان:
از گذشته های صنایع دستی گوناگونی مانند مسگری ورشو سازی سفالگری عبابافی نمدمالی گیوه دوزی و ...  در بهبهان وجود داشته است که در راسته بازار این شهر تولید می شدند ولی به مرور بسیاری از این صنایع از میان رفته اند. هم اکنون فقط عبابافی گیوه دوزی مسگری و ورشو سازی در بهبهان فعال هستند.   ‌
سوغات بهبهان
علاوه بر صنایع دستی لبنیات به ویژه ماست خرمای بهبهان و شیرینی جات محلی همچنین گل نرگس سوغات بهبهان می باشند.

برچسب ها : بهبهان دشت نرگس زار خوزستان