شماره خبر : 31415
منتشر شده در مورخ : ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ساعت : 9:56
سلامت مردم، خط قرمز مجموعه معاونت درمان

سلامت مردم، خط قرمز مجموعه معاونت درمان


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز آموزش و تغییر در رفتارها را عامل ارتقای سلامت جامعه عنوان کرد و افزود: نگاه ما در حوزه سلامت باید تغییر یابد و با آموزش های لازم باید رفتارهای درست را در جامعه گسترش دهیم. 
به گزارش خبرنگار نور خوزستان، به مناسبت هفته سلامت، نشست خبری با حضور مسئولین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و اصحاب رسانه در روز شنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سالن جلسات حوزه ریاست این دانشگاه  برگزار شد.
در این نشست دکتر میثم  معزی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پیرامون فعالیت های عمرانی در حوزه سلامت گفت: ۱۶۲ پروژه دانشگاه علوم پزشکی در بخش بهداشت، ۴۲ مرکز جامع سلامت شهری، ۱۸ پایگاه سلامت و ۶۲ خانه بهداشت می باشند که ۱۱۵ پروژه مستقیما توسط وزارت بهداشت و درمان و ۱۰ پروژه توسط وزارت نفت اجرا شده اند. 
وی در ادامه گفت: کاهش هزینه ها، عدالت در سلامت و دسترسی مردم و ارتقای کیفیت خدمات، از اهداف برنامه سلامت خانواده  می باشد و در این زمینه، هدف این است که به ازای هر ۱۵۰۰ نفر، یک مراقب سلامت، و به ازای هر ۳۰۰۰ نفر یک پزشک داشته باشیم.
معزی پیشگیری را مهم تر از درمان عنوان کرد و افزود: اصحاب رسانه باید در ارتقای سواد سلامت مردم و گسترش نگاه سلامت مدار، با تاکید بر پیشگیری، اقدام کنند.
وی چالش بزرگ استان خوزستان را بیماری های غیر واگیر عنوان کرد و افزود: 
بیماری هایی مانند دیابت، سکته قلبی و مغزی و ... با تغییر فرهنگ مردم کاهش می یابد. باید نگاهمان را باید تغییر داده و با آموزش های لازم رفتارهای درست را در جامعه جایگزین کنیم.
معزی از مردم درخواست کرد از مراجعه به مراکز درمانی متخلف خودداری نموده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، موارد را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند، زیرا سلامت مردم خط قرمز مجموعه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می باشد.
بنا بر گزارش خبرنگار نور خوزستان، در این نشست دکتر محمد حسین سرمست رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز طی سخنانی اظهار داشت:
از اسفندماه سال گذشته تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۳، مسئله‌ سیل، راهیان نور، چهارشنبه آخر سال و ستاد سلامت نوروزی را در حوزه سلامت داشتیم و از اسفند ماه تمام مراکز درمانی خصوصی را برای ایام نوروز در حال آماده باش قرار دادیم تا در ایام نوروز شیفت داشته و پزشکان و کادر درمانی فعال باشند. 
همچنین ۶۲ آزمایشگاه، ۴۳ مرکز تصویربرداری شامل سی تی اسکن، سونو گرافی، رادیولوژی، رادیولوژی دندان و مرکز ام آر ای و ۷۶ درمانگاه تخصصی و تمام کلینیک های ویژه بیمارستان های دولتی و دانشگاه ها فعال بودند.
به گزارش خبرنگار نور خوزستان، سرمست پیرامون مراجعه کنندگان به مراکز درمانی گفت: ۲۹۵ هزار نفر در نوروز ۱۴۰۳ به مراکز درمانی مراجعه کردند که با یک رشد ۷.۱ درصدی نسبت به سال گذشته در زمینه  مراجعه به اورژانس ها مواجه بودیم. همچنین آمار مراجعه بیماران سرپایی و بیماران بستری شده نسبت به سال گذشته رشد داشته  و این نشان‌دهنده آن است که همکاران با تمام ظرفیت در بیمارستان های دولتی خدمات ارائه دادند. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در زمینه حوادث ترافیکی نوروز امسال گفت: با اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی انجام شده، آمار مصدومین حوادث نوروزی ۱۷ درصد، و میزان مرگ و میر در حوادث ترافیکی ۱۰ تا ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. 
وی در ادامه عنوان کرد: در عمل های جراحی تخصصی و فوق تخصصی، در حدود ۳۴ درصد افزایش داشتیم که نشان دهنده آن است که اطاق های عمل بیمارستان ها و بخش های ویژه ما به شدت فعال بودند. همچنین ۲ هزار مورد جراحی اورژانس انجام شد. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین اظهار کرد: 
در بحث خدمات به راهیان نور، ۳۰۶ نفر مراجعه کننده داشتیم که رشد ۷۰ درصدی را نشان می دهد که تمام آنها رایگان بوده است. در چهار شنبه سوری حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از میزان بیماران و مراجعه کنندگان ناشی از حوادث آخر سال کاسته شد.
وی میزان مرگ و میر  مادران را یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع عنوان کرد و افزود: در این زمینه رشد خوبی داشتیم و در زمینه سزارین های تقویمی و سفارشی، امسال به تمام متخصصین زنان استان ابلاغ شد که هرگونه سزارین تقویمی و سفارشی برخلاف مقررات است.
همچنین در سال گذشته میزان مرگ و میر مادران از ۱۶ مورد به هشت مورد کاهش یافت. 
سرمست در خصوص فعالیت مراکز درمانی گفت:
در حوزه نظارت بر مراکز متخلف، ۲۲۰ مورد بازدید مدیریتی داشتیم  که مجموعا ۱۶۲ مرکز درمانی‌غیر مجاز پلمب شدند که اکثرا مراکز زیبایی هستند.
به گزارش خبرنگار نور خوزستان در ادامه نشست، دکتر مهرداد شریفی معاونت اجرایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پیرامون فعالیت های انجام شده گفت:
طی سال گذشته غربالگری های انجام شده برای سرطان سینه، دهانه رحم و روده بزرگ ۴۴۵۷۰۹ مورد بوده است. همچنین غربالگری های انجام شده برای نوازادن در زمینه کم کاری مادرزادی تیروئید و بیماری های متابولیک و اختلال شنوایی و ... ۱۱۸۶۳۳ نوزاد بوده است.
وی در ادامه افزود:
بیش از ۳۶۰ هزار نفر سفیر سلامت، در برنامه خود مراقبتی جلب همکاری شدند که این سفیران یکی از پایه های مردمی سازی سلامت هستند که در شعار هفته سلامت امسال به آن تاکید شده است.
به گزارش نور خوزستان،  شریفی در ادامه اظهار کرد: در طی سال گذشته ۳۰۰ میلیارد ریال برای تأمین و توزیع مکمل های دارویی، برای دانش آموزان، کودکان و زنان باردار هزینه شد. علاوه بر آن ۱۳۰ میلیارد ریال دارو برای خدمات دارویی در خانه های بهداشت روستایی و عشایری هزینه شد.
وی همچنین عنوان کرد: در سال گذشته ۲۷ واحد ارائه خدمات جدید راه اندازی و  ۱۶۴ پروژه در حال اجراست که در صورت پیوستن به شبکه خدمات رسانی، کمک زیادی به افزایش دسترسی عادلانه مردم استان به خدمات بهداشتی می کند. خبرنگار نور خوزستان در ادامه گزارش خود می افزاید: هفته سلامت با شعار سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت، از اول تا هفتم اردیبهشت ماه توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار می شود.

برچسب ها : دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مرگ مغزی خوزستان