شماره خبر : 32269
منتشر شده در مورخ : ۴ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 20:41
سد گتوند تمام ویژگیهای یک سد استاندارد را دارد/ ‌سازند گچ هیچگونه ارتباطی با دریاچه سد ندارد  ‌

سد گتوند تمام ویژگیهای یک سد استاندارد را دارد/ ‌سازند گچ هیچگونه ارتباطی با دریاچه سد ندارد  ‌


در دوران بحران آب سد گتوند تنها سد تولید کننده برق بود  ‌
آب سد گتوند دارای کیفیت Ec950‌ بوده و در 50 کیلومتری سد، آب آلوده می شود.  ‌
به گزارش خبرنگار نور خوزستان، طی یک گزارش میدانی‌ از سد گتوند، در صبح روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403، کیفیت آب دریاچه  پشت سد گتوند و در امتداد مسیر رود کارون تا مرکز شهر اهواز، توسط اصحاب رسانه خوزستان و با استفاده از ابزار فنی و دقیق مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت.
در حاشیه این بازدید نشست خبری اصحاب رسانه با حضور مهندس فرهاد نادران، مدیر بهره برداری سد و نیروگاه گتوند و مهندس داود مرادی فرد مسئول اطلاع رسانی و رسانه شرکت توسعه منابع آب خوزستان در محل سد گتوند برگزار شد.
در این نشست نادران ساخت این سازه عظیم را حاصل توجه به اصول پیشرفته صنعت سد سازی عنوان کرد و گفت: ذخیره و تامین آب پایین دست، مهار سیلاب، کنترل کیفیت آب و تامین انرژی اصول و قواعد یک سد استاندارد می باشند که سد گتوند تمامی فاکتورهای لازم برای یک سد استاندارد را دارد.
وی در ادامه اظهار داشت: سد گتوند با ارتفاع 182 متر بلندترین سد خاکی کشور می باشد و در سال 97 تنها سدی بود که توانست در بحران آب کشور، برق تولید کند و در طی سالهای متمادی به عنوان نیروگاه برتر کشور معرفی شد.
نادران همچنین گفت: سد گتوند از نوع سنگریزه ای با هسته رسی می باشد و برای جلوگیری از فرار آب، یک دیواره بتنی پلاستیکی، به عمق 120 متر در طرفین و بخش میانی سد احداث شده است. دبی نشت آب در این سد کمتر از 90 متر بر ثانیه است که در صنعت سد سازی دارای رتبه عالی می باشد.  ‌
مدیر بهره برداری سد و نیروگاه گتوند عنوان کرد: دریاچه سد گتوند با ظرفیت 5 میلیارد و صد میلیون متر مکعب، بعد از دریاچه سد کرخه، بزرگترین دریاچه مصنوعی ایران است و هم اکنون 4 میلیارد و صد میلیون متر مکعب آب دارد.  ‌
وی از کنترل 18 سیلاب توسط سد گتوند خبر داد و اظهار کرد: سد گتوند پس از سدهای کارون 4، کارون 3، شهید عباسپور و مسجدسلیمان در آخرین مقطع از کارون قرار داشته  و نصف آبریز کارون را بر عهده دارد و به اندازه چهار سد مذکور در مهار سیلاب نقش دارد.
نادران در زمینه شوری آب کارون و سازند گچ گفت: بخشی از چشمه های کارون از هزاران سال پیش دارای آب شور می باشند که با ورود به کارون بر کیفیت آب تاثیر می گذارند. سازند گچ هم یک تیغه و دره  است که هیچگونه ارتباطی با دریاچه سد نداشته و تاثیری بر کیفیت آب ندارد.  
‌وی در ادامه افزود: برای جلوگیری از شوری آب دریاچه سد گتوند، آب نیرو در ابتدای مسیر آبگیری سد یک پچ رسی احداث نمود.  ایجاد پچ رسی راهکاری است که مانع شوری آب شد و اکنون بسیاری از زمین ها و باغاتی که از آب خروجی سد بهره می برند، آباد و سرسبز و حاصلخیز می باشند که این امر بیانگر کیفیت آب خروجی سد گتوند است.  ‌نادران همچنین گفت: کیفیت آب خروجی از سد گتوند  Ec950 (واحد اندازه گیری شوری آب) می باشد که در حد کیفیت آب معدنی است و آب در 50 کیلومتری سد و با ورود پساب های کشاورزی، صنعتی و خانگی آلوده می شود.  ‌
مدیر بهره برداری سد و نیروگاه گتوند، با اشاره به نقش برخی از نهاد ها در ایجاد آلودگی آب، شرایط زیست محیطی مسیر کارون را یکی از چالش های بزرگ سد گتوند عنوان کرد.بنا به گزارش خبرنگار نور خوزستان،  مهندس نادران پیرامون وضعیت و عملکرد سد و نیروگاه گتوند اظهار کرد: ورودی آب کارون به سد گتوند، بیش از ده میلیارد متر مکعب می باشد که بیشترین آورد آب کارون در این محدوده است و سبب تولید بیشترین حجم برق در نیروگاه سد گتوند می شود.  ‌
وی در ادامه گفت: سد گتوند دارای نیروگاه هزار مگاواتی بوده و توانایی تولید 400 کیلوولت برق را دارد. برق تولیدی به چهار پست شازند اراک، مهزیار اهواز، دزفول و شوشتر منتقل شده و توسط شبکه توزیع برق در مدار سراسری قرار می گیرد.لازم به یادآوری است که سد گتوند در فاصله 380 کیلومتری سرچشمه کارون، 25 کیلومتری شوشتر و ده کیلومتری گتوند قرار دارد.

برچسب ها : سد گتوند رودخانه كارون شهر اهواز اهواز خوزستان