شماره خبر : 32425
منتشر شده در مورخ : ۹ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : 9:59
موسم حج و نکاتی که زائران باید برای بردن دارو به عربستان رعایت کنند

موسم حج و نکاتی که زائران باید برای بردن دارو به عربستان رعایت کنند

 

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با بیان اینکه زائران خانه خدا نباید در این سفر معنوی داروهای مصرفی خود را قطع کنند، گفت: زائران باید به اندازه ۴۵ روز داروهای مصرفی خود را در سفر به عربستان همراه داشته باشند.

به گزارش ایرنا، طاهر درودی روز سه شنبه اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از زائران ایرانی به دلیل شرایط سنی دچار بیماری‌های مزمن هستند و یک یا چند نوع دارو در شبانه روز مصرف می‌کنند.

وی داروهای مربوط به بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت را از مهمترین داروهایی برشمرد که زائران ایرانی مصرف می کنند.

درودی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۱۸ هزار نفر از زائران ایرانی به بیماری‌های قلبی یا دیابت مبتلا هستند و سال‌هاست که دارو مصرف می‌کنند، گفت: درخواست نخست از این گروه از زائران این است که مصرف داروهای خود را به طور طبیعی طبق روال قبلی در موسم حج ادامه دهند و قبل از سفر با پزشک متخصصی که درمان خود را نزد وی دنبال می‌کنند، مشورت کنند.

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر خطر نشان کرد: به دلیل تغییر شرایط زندگی و تغذیه‌ای در حج ممکن است پزشک، پیشنهادی در خصوص تغییر میزان یا نحوه مصرف داروها داشته باشد.

وی گفت: ممکن است دارویی که زائر در ایران مصرف می‌کند در عربستان نیز وجود داشته باشد و یا مشابه آن دارو در عربستان باشد، ولی به دلیل اینکه بدن فرد به مصرف همان دارو عادت کرده و با همان دارو تنظیم شده، درخواست ما از زائران این است که به مقدار کافی داروی مصرفی خود را حداقل به اندازه ۴۵ روز همراه داشته باشند تا دچار عوارض دارویی و یا مشکلاتی که با تغییر دارو برای فرد رخ می‌دهد، نشوند.

داروها را چند بخش کنید

درودی همچنین پیشنهاد کرد که زائران داروهای همراه خود را در سفر به عربستان به دو بخش تقسیم کنند و یک قسمت را در داخل چمدان و بخشی را در ساک دستی قرار دهند تا اگر بخشی از داروها فراموش یا گم شد، مشکلی برای مصرف دارو به وجود نیاید.

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ادامه داد: نکته‌ بسیار مهم و حائز اهمیت این است که همراه داشتن دارو به اندازه مصرف شخصی برای هیچ زائری ممنوع نیست.

وی اضافه کرد: نکته مهم در این زمینه این است که زائران باید نسخه پزشک را همراه داشته باشند و داروها را از جعبه اصلی خارج نکنند. خارج کردن دارو از جعبه اصلی و جمع‌آوری آنها در یک بسته ممکن است باعث شود در گمرگ یا در فرودگاه مدینه یا جده مشکل ایجاد شود. چون فردی که در آنجا چمدان‌های زائران را بررسی‌ می‌کند ممکن است توجیه نباشد که اینها چه داروهایی هستند پس داروها اگر با بسته‌بندی اصلی و ظرف اصلی خود باشند هیچ منع و محدودیتی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

برچسب ها : اقلام دارویی حج تمتع جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران