با حضور مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران: بخش نهایی خط دوم راه آهن اهواز به اندیمشک افتتاح شد
به گزارش خبرنگار نور خوزستان، روز سه شنبه ششم مرداد ماه ۱۴۰۳ بخش نهایی پروژه خط دوم راه آهن اهواز به اندیمشک، حدفاصل ایستگاه بامدژ به اهواز با حضور ویدئو کنفرانسی محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهر سازی، توسط سید میعاد صالحی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
در آئین افتتاح این پروژه، صالحی اظهار کرد: بخش نخست این طرح در اردیهشت سال ۱۴۰۲ و با حضور رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی به طول ۷۰ کیلومتر به بهره برداری رسید و بخش دوم و پایانی آن شامل ۴۰ کیلومتر از ایستگاه بامدژ به اهواز با اعتبار ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به پایان رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی، در ادامه گفت: مسیر بامدژ به اهواز دارای ۴ ایستگاه بامدژ، خاور، نظامیه و اهواز می باشد و زیر سازی و روسازی ۳ بلاک طرح شامل حد فاصل بامدژ به خاور به طول ۸.۵ کیلومتر، خاور به نظامیه به طول ۱۳.۸۵ کیلومتر و نظامیه به اهواز به طول ۱۷.۷۲ کیلومتر با هزینه ای بالغ بر ۳۲۰۰ میلیارد تومان اجرا شده است.
وی در ادامه سخنانش افزود: با بهره برداری کامل از خط دوم راه آهن اهواز به اندیمشک میزان جابجایی بار به ۲۰ میلیون تن و سرعت قطارهای مسافربری به ۱۴۰ کیلومتر افزایش می یابد.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی همچنین اظهار کرد: علاوه بر افزایش ظرفیت افزایش حمل بار و مسافر و سرعت قطارها، افزایش ایمنی و کاهش نقاط تلاقی خطوط، صرفه جویی در مصرف سوخت و ایجاد فرصت شغلی برای ۸۰ نفر، از دیگر مزایای این طرح می باشد.
صالحی پیرامون دستاوردهای راه آهن در دولت سیزدهم گفت: در ابتدای فعالیت دولت انباشت بدهیهای راه آهن بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان در حوزه لوکوموتیو، تعمیرات لوکوموتیو، انباشت عدم تعمیرات لوکوموتیو باری و مسافری و انباشت عدم تعمیرات بهسازی و نوسازی بود.
وی در ادامه عنوان کرد: از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس مسافری که عمر آنها زیر ۱۰ سال بود، تنها ۸۲ لکوموتیو فعال بودند که از این تعداد نیز تنها ۱۷ دستگاه اورهال شده بود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار کرد : بودجه این شرکت از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ هر سال ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان با دلار ۳ هزار تومانی بود که در سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ کاهش یافت و در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی بودجه راه آهن از سالهای ۹۵ و ۹۶ کمتر بود و با کاهش تزریق نقدینگی در حوزه تعمیرات ریلی مواجه بودیم.
وی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ با تلاشهای انجام شده در این شرکت و حمایتهای رئیس جمهور شهید، موفق شدیم سالانه بودجه راه آهن را حدود ۵۰ درصد افزایش دهیم و با تلاشهای صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۰ درصد، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۸۰ درصد، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵۰ درصد و در سه ماهه سالجاری ۱۷۰ درصد تخصیص گرفتیم.
صالحی ادامه داد: امروز شاهد تلاش برای جبران عقب ماندگیهای گذشته هستیم که حاصل تلاش همه پرسنل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دولت سیزدهم به ویژه رئیس جمهور شهید است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار کرد: در دولت سیزدهم با تولید ۴ هزار و ۵۸ عدد واگن باری نو، شاهد ۱۰۵ درصد رشد نسبت به ۳۳ ماه قبل بودیم. همچنین در حوزه تولید و نوسازی لکوموتیو باری از ۶۳ دستگاه به ۹۳ دستگاه رسیدیم.
صالحی در ادامه سخنانش گفت: در دولت سیزدهم موفق شدیم ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی را احداث و بهره برداری کنیم که ۳۲۰ کیلومتر خط دوم، ۱۶۰ کیلومتر خطوط اتصال بنگاه بزرگ فولادی و خودرویی و ۳۸۰ کیلومتر خط ریلی اول بوده است.
وی پیرامون جابجایی مسافر توسط راه آهن گفت: سال ۱۴۰۱ با رکورد ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و در سال ۱۴۰۲ با ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر رکورد جابجایی مسافر توسط راه آهن زده شد. همچنین در بخش سوانح نیز سال گذشته کمترین سانحه را داشتیم.
بنابر گزارش خبرنگار نور خوزستان، صالحی پیرامون ترانزیت کالا توسط راه آهن گفت: در دولت سیزدهم، بیش از ۷۰ درصد افزایش ترانزیت نسبت به ۳۳ ماه پیش از آن داشتهایم.
وی در ادامه اظهار کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم در این حوزه ۱۰ میلیارد دلار در تهاتر نفت برای نوسازی ناوگان ریلی بوده است.
برچسب ها : مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران سید میعاد صالحی دولت سیزدهم