شماره خبر : 35644
منتشر شده در مورخ : ۱۷ مهر ۱۴۰۳
ساعت : 8:18
کمبود معلّم در استان؛ آری یا نه!

کمبود معلّم در استان؛ آری یا نه!

                                                                                         
از میان مشکلات عدیده آموزش و پرورش استان خوزستان که موجب کاهش توفیق مهمترین نهاد کشوری در انجام ارزشمندترین وظیفه سازمانی می شود، دو مشکل کاملاً مشهود و مورد تأیید همگان یعنی کمبود معلّم و فضای آموزشی بیش از سایر مشکلات خودنمائی می کند، دو مشکلی که می تواند موجب تراکم بیش از حد تعداد دانش آموزان در کلاسها و در نتیجه کاهش کیفیت تدریس معلم و عقب ماندگی دانش آموزان شده و در برخی موارد حتّی به عدم تشکیل کلاس و محرومیت دانش آموزان از تحصیل منجر گردد. و این مسأله ای است که ما در طی سالها و در سرمقاله های متعدّد همیشه متذکّر شده ایم و مقامات این نهاد نیز همیشه برآن صحه گذاشته و حل آن را از اولویتهای کاری خود دانسته اند.
ناگفته نماند که با تلاش سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و بویژه همت خیرین مدرسه ساز کشورو نهادهائی همچون بنیاد برکت ستاد اجرائی فرمان امام ره و مانند آن بفضل الهی در بیشتر نقاط کشور مشکل کمبود فضای آموزشی تا حدود زیادی حل شده و اکنون بیشتر از همه کمبود معلم است که موجب عقب ماندگیها و افت تحصیلی می شود و این مسأله بنحو چشمگیری در استان خوزستان نمود دارد، همچنانکه در سال تحصیلی جدید نیز شاهد بودیم که اولاً رئیس شورای آموزش و پرورش یکی از شهرستانهای استان، در آستانه بازگشائی مدارس، استان خوزستان را یکی از بحرانی ترین استانها در موضوع کمبود معلم معرّفی کرد و در عین حال با توجّه به اینکه تأمین معلم مهمترین اولویت نظام آموزش و پرورش بوده و اوّلین وظیفه مدیران این نظام را تشکیل می دهد، هیچ عذری را در خصوص کمبود معلّم پذیرفتنی ندانست و ثانیاً مدیر کل آموزش و پرورش استان با دادن وعده تأمین کامل معلم مورد نیاز در سال تحصیلی جاری از هر منبع یا منابعی که میسّر باشد تلویحاً  کمبود معلم را در استان پذیرفت ولی اطمینان داد که برای حل این مشکل و بی معلّم نماندن کلاسها در آغاز سال تحصیلی، از نیروهای حق‌التدریس، همکاران بازنشسته، دانشجو معلمان سال آخر تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، استخدام ماده ۲۸ استفاده شود و درخواست نقل و انتقالات نیز به نفع تأمین نیاز استان کنترل گردد و اگرچه این شیوه تأمین معلم نمی تواند راه حل اساسی برای رفع این مشکل بزرگ باشد و برای کسب نتیجه مطلوب از تشکیل کلاس و تدریس معلّم، باید از معلمین دوره دیده و مجرّب و رسمی که به شغل خود برای تمام دوران خدمت دل بسته باشند استفاده شود امّا بهرحال با این قول مدیرکل خیال همه از جمله خانواده ها از مسأله مهم تأمین معلم تا حدودی راحت شد.
امّا اینک که دو سه هفته از سال تحصیلی گذشته است و با توجّه به وعده مدیرکل آموزش و پرورش، مردم تصوّری جز رفع مشکل کمبود معلّم در سال تحصیلی جدید ندارند یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ضمن تأیید کمبود معلم و تأکید بر خالی بودن خیلی از کلاسها و انتقاد تلویحی از اداره کلاسها توسط دانشجویان، بر لزوم حل مشکل و وضع قوانین برای جلوگیری از مهاجرت معلمین از استان و مانند آن به عنوان یکی از راه حلهای رفع مشکل تأکید می کند که بنظر نمی رسد راه حل ایشان مشکل فعلی کمبود معلم را بتواند در کوتاه مدّت حل کندو بهرحال از آموزش و پروش استان انتظار می رود که هم گزارشی کامل و دقیق از وضعیت تأمین معلم به مردم ارائه دهد و هم ابهام بوجود آمده از سخنان نماینده مردم در مجلس را برای رفع ابهانات پیش آمده پاسخگو باشد.
موسوی زاده
 

 

برچسب ها : معلّم استان خوزستان دانشگاه فرهنگیان