شماره خبر : 36474
منتشر شده در مورخ : ۲ آبان ۱۴۰۳
ساعت : 12:32
افزایش بهره وری با رویکردی به رفع ناترازی برق

افزایش بهره وری با رویکردی به رفع ناترازی برق


نسترن رهذار- مدیر روابط عمومی شرکت تولید نیروی برق رامین؛ صنعت نیروگاهی مهمترین بخش از صنایع استراتژیک تولیدی است که رشد اقتصاد ملی منجر به توسعه اقتصادی با شاخص افزایش محصولات آنها سنجیده میشود. اهمیت و اولویت صنعت نیروگاهی نسبت به سایر صنایع تولیدی به ماهیت مضاعف اقتصادی ، معیشتی و امنیتی کالای آن است زیرا ارتباط تنگاتنگی با سایر انرژی ها به خصوص نفت و گاز دارد. علاوه بر این پیوند تنگاتنگی با رفاه عمومی و امنیت اجتماعی دارد. علیرغم ظرفیت عملی منصوبه بیش از ۹۰هزار مگاواتی نیروگاههای کشور در مقابل نیاز حدود ۷۰ هزار مگاواتی بار مصرف، طی چند سال اخیر به علت خروج یا کاهش ظرفیت عملی بخشی از واحدهای نیروگاهی به دلیل محدودیت های داخلی و کمبود آب با ناترازی تولید و مصرف مواجه هستیم. ناترازی یعنی ناتوانی صنعت نیروگاهی در تولید برق موردنیاز کشور اعم از صنعتی، تجاری و خانگی.
با توجه به اولویت تامین برق خانگی به دلیل معیشتی بودن آن به هنگام اوج مصرف که در تابستان اتفاق می افتد ناچار به اعمال خاموشی در مورد صنایع هستیم که از تبعات آن افول اقتصادی و در نهایت معضلات معیشت ناشی از گرانی ها هستیم. زیرا با کاهش تولید صنایعی همچون فولاد و سیمان تولید کننده ناچار به افزایش قیمت محصول خود گردیده و همین امر باعث افزایش قیمت سایر کالاها می گردد و با ثابت بودن دستمزد، توان خرید قشر حقوق بگیر کاهش می یابد. از این رو موضع پیش گفته دلیلی است بر استراتژی بودن کالای انرژی الکتریکی.
آمارها نشان می دهد سهم مدیریتی بخشی از عوامل مهم در حوزه تولید است. از این رو نگرش صرفاً اثربخشی مدیران به بهروری و غفلت آنها از شاخه کارایی قابل تأمل است. از جمله راهکارهای کوتاه مدت برای رفع این موضع می توان اشاره داشت که با توجه به مبنای فرهنگی اقتصاد، در بهره وری با ماهیت اقتصادی، کارایی ( درست انجام دادن کار ) بر اثربخشی ( انجام دادن کار درست ) مقدم می باشد. بنابراین اراده نیروی انسانی کارآمد ( متخصص و متعهد در ابعاد فنی و مدیریتی ) بعنوان یکی از اصول پنج گانه مهم مدیریت بکارگیری مفید و موثر می تواند در سیستم مدیریتی بازخوردهای مثبتی در پی داشته باشد.
توانمندسازی شرکت های بهره بردار در بُعد نیروی انسانی و بکارگیری آنها متناسب با نوع تخصص و میزان توانمندی با رویکرد افزایش کارایی بصورت مفید می تواند اولین اقدام در این راستا باشد. در گام بعدی الزام اهتمام به رعایت مفاد اساسنامه برای رفع سرگردانی و ابهامات مدیران مربوطه از دیگر مواردی است که در پیشبرد مشی سازمانی شرکت های مذکور تأثیر بسزایی دارد. بخاطر همین با توجه به اهمیت تصمیم گیری های اساسی، کلان و مهم مدیریتی که طبق اساسنامه جزو وظایف و اختیارات هیأت مدیره می باشد، بکارگیری از مدیران موفق و مجرب نیروگاهی می تواند ساختار سازمانی نیروی انسانی را تقویت نماید.
علاوه بر این تشکیل کمیته تصمیم ساز و کارگروههای مختلف در حوزه های فنی، مالی، بازرگانی، پرسنلی و HSE از دیگر اقداماتی است که می تواند در افزایش بهره وری و کارایی موثر باشد. بدون شک حضور مدیران و کارشناسان فنی و اداری در قالب کمیته تصمیم ساز و زیرگروه هایی با سرگروهی هر عضو از کمیته تصمیم ساز جهت مشاوره دادن در تصمیم گیری های مهم اجرایی و ارزیابی تحلیلی نتایج به کارآمدی بیشتر ساختار کمک می نماید.
با تمام این تفاسیر انجام ارزیابی های موثر دوره ای و اجرای مفید و موثر دوره های آموزشی جهت تبدیل نقاط ضعف به قوت و تهدیدات به فرصت ها از جمله مواردی است که به پیشرفت و تعالی سازمان ها کمک می نماید. از طرفی بخشی از دلایل روند نرخ خروج اضطراری کاهش آمادگی و به تبع آن تولید و درآمد نیروگاه را با کارآمدی نیروی انسانی مرتبط دانست. از این رو تهیه بانک اطلاعاتی مدیران و متخصصین و بکارگیری از آن ها در حوزه فنی و اجرا همچنین اصلاح ساختار سازمانی و تصمیم گیری بصورت مستقل و بدون دخالت متصدیان ذینفع می تواند از بروز دوباره کاری و تداخل فعالیت ها پیشگیری نماید. به تبع آن نیز میزان تولید واحدها و افزایش تولید را مورد سنجش قرار داد و با میزان سنوات گذشته مقایسه نمود تا فرایندها و فعالیت های اثربخش شناسایی و بر همین مبنا اقدامات بعدی صورت پذیرد.

برچسب ها : نیروگاه رامین برق ناترازی برق