شماره خبر : 3904
منتشر شده در مورخ : ۱۱ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 12:55
روغن‌های زیتون خارجی با ترکیبات پومیس را نخورید

روغن‌های زیتون خارجی با ترکیبات پومیس را نخورید

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خوزستان روغن‌های زیتون خارجی با ترکیبات پومیس را غیرقابل مصرف اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، غلامرضا مندل زاده با بیان اینکه روغن زیتون در انواع فرابکر، بکر و تصفیه شده برای مصارف خوراکی عرضه می‌شود، گفت: این روغن دارای ترکیبات پومیس به هیچ وجه مناسب مصارف خوراکی نیست.

وی بیان داشت: طرز تهیه این روغن به این صورت است که باقیمانده حاصل از تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می‌کنند و با عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (pomace) به فروش می‌رسانند که باید تنها مصرف صنعتی یا استفاده جلدی داشته باشد.

مندل زاده با بیان اینکه از نظر ضوابط سازمان ملی استاندارد روغن زیتون با ترکیبات پومیس غیرقابل مصرف خوراکی است، تصریح کرد: مصرف‌کنندگان باید نسبت به مضرات استفاده از این فرآورده آگاه باشند و در هر بسته‌بندی که به یکی از نام‌های مذکور برخورد کردند از خرید آن اجتناب نمایند و موضوع را به اداره کل استاندارد خوزستان جهت اعمال قانون اطلاع دهند.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خوزستان اظهار داشت: روغن تفاله زیتون (pmace) به علت آلوده بودن به بنزوآلفاپیرن، مونوکلوروپروپان دی ال‌ها و هیدروکربن‌های حلقوی، سرطانزا بوده و بر روی رشته اعصاب و سایر ارگان‌های بدن تاثیر نامطلوب دارد.

برچسب ها : روغن‌ زیتون ترکیبات پومیس روغن‌های زیتون خارجی با ترکیبات پومیس