شماره خبر : 3908
منتشر شده در مورخ : ۱۱ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 14:42
هشدارهای نارنجی و زرد برای گرما،تندباد و گردوخاک در خوزستان

هشدارهای نارنجی و زرد برای گرما،تندباد و گردوخاک در خوزستان

اداره کل هواشناسی خوزستان در زمینه افزایش سرعت باد و ارتفاع موج ، وزش باد‌های متوسط تا شدید و استقرار توده هوای گرم در استان هشدارهای نارنجی و زرد صادر کرد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان ، مدیرکل هواشناسی خوزستان با پیش بینی وزش باد‌های متوسط تا شدید از بعد از ظهر روز شنبه ۱۲ تیر تا اواخر روز جمعه ۱۸ تیر نسبت به وزش باد‌های متوسط تا شدید گاهی تندباد لحظه‌ای و برخاستن گرد و خاک محلی و موقتی در درمناطق غربی، جنوبی، جنوب غربی و بعضا مرکزی استان  هشدار سطح زرد صادر کرد.  
محمد سبزه زاری افزود: در این مدت احتمال شکستگی درختان، کاهش دید موقتی و کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد‌های جاده ای، آسیب به سازه‌های موقت) تبلیغاتی، ساختمانی و گلخانه‌ای وجود دارد که بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان باید از تردد غیر ضروریخودداری کنند.  
وی گفت: همچنین محکم کردن سازه‌های موقت، تابلو‌های تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، احتیاط در تردد در جاده‌های برون شهری ضروری است و مسئولین  تمهیدات لازم را بکار گیرند.  
سبزه زاری همچنین با اعلام هشدار سطح زرد دریایی افزود: از اواخر روز جمعه ۱۱/۰۴/۱۴۰۰ تا اواخر روز دوشنبه ۱۴/۰۴/۱۴۰۰
احتمال افزایش ارتفاع موج در شمال خلیج فارس بویژه سواحل غربی استان وجود دارد که موجب پاره شدن تور‌های صیادی، احتمال غرق شدن قایق‌های کوچک و شناور‌های سبک می‌شود.  
وی نسبت به محدود کردن تردد قایق‌های سبک و تفریحی، ممانعت از انجام فعالیت‌های شیلاتی، محدود کردن انجام فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل توصیه کرد.  
مدیرکل هواشناسی خوزستان همچنین با پیش بینی استقرار توده هوای گرم در برخی از مناطق جنوبی، غربی و مرکزی هشدار سطح نارنجی صادر کرد و گفت: این سامانه از  ۱۲ تا ۱۶ تیر در این مناطق ماندگار خواهد بود.  
سبزه زاری با اشاره به وقوع دما‌های ۴۰ درجه و بالاتر در این مدت افزود:  با استقرار این توده مخاطراتی از جمله گرمازدگی و افزایش مصرف حامل‌های انرژی وجود دارد.  
 وی در این زمینه نسبت به صرفه جویی در مصرف آب و برق بویژه در ساعات اوج مصرف، اجتناب از تردد‌های غیر ضرور در
حوالی ظهر تا اوایل غروب جهت جلوگیری از گرمازدگی، آبیاری مزارع در اوایل صبح یا اوایل شب و قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشیددر ساعات گرم روز توصیه کرد.  

برچسب ها : گرما،تندباد و گردوخاک خوزستان هشدار