شماره خبر : 4399
منتشر شده در مورخ : ۲۶ تیر ۱۴۰۰
ساعت : 16:11
تصمیم گیری‌های ویژه برای رفع مشکلات کم آبی خوزستان

تصمیم گیری‌های ویژه برای رفع مشکلات کم آبی خوزستان


رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با حضور دادستانی و دستگاه‌های مربوطه تصمیم‌های ویژه و موثری گرفتیم تا آب شرب مردم استان خوزستان را تامین کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای اسماعیل نجار در مصاحبه با خبرنگاران رسانه ملی افزود: روز گذشته با توجه به مشکلاتی که مردم خوزستان در بخش آب شرب و کشاورزی دارند، هیئتی با اختیاراتی ویژه از سوی شخص رئیس جمهور تعیین و با دستور معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور جلسات ستاد مدیریت بحران کشور با حضور مسئولان دستگاه‌های مربوطه اعم از وزارت نیرو، دادستانی کل کشور، وزارت جهاد و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تشکیل و تصمیم‌هایی خوبی گرفته شد.
وی گفت: ۲۳۰ میلیارد تومان در بخش جبران خسارت از سال ۹۸ باقی مانده و مشکلاتی در این خصوص مطرح بود، اما برطرف شد و ۲۳۰ میلیارد تومان خسارت برای جبران این کار پیشنهاد کردیم.
آقای نجار افزود: هزار و ۳۶۷ میلیارد تومان نیز برای دو سد "مارد" و "چه به" اختصاص پیدا کرد تا اقدامات موثری در این دو سد انجام شود.
وی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان نیز برای روان آب‌های اهواز و مشکلات ناشی از آن درنظر گرفته شده است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: ۱۲ اردیبهشت امسال برای استان خوزستان ۱۹۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به منظور کاهش تنش کم ابی و خشکسالی پیشنهاد دادیم که برخی از این‌ها مصوبه شده است و مسئولان استانی انتظار دارند که این پیشنهاد‌ها در دولت مصوب شود و در اختیار استان قرار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین در جلسه‌ای که در روز گذشته با حضور استاندار و مسئولان استانی برگزار شد، دوباره ۲۰۰ میلیارد تومان برای تنش کاهش کم آبی پیشنهاد شد.
نجار گفت: ۲۰ میلیارد تومان برای آبیاری درختانی که در کانون‌های ریزگرد کاشته شده و ممکن است به خاطر خشکسالی از بین برود و ۵۰ میلیارد تومان نیز برای آفاتی که جنگل‌های بلوط در این استان با آن روبروست، اختصاص پیدا کرد.
وی افزود: همچنین ۵۰ میلیارد تومان نیز برای آبرسانی به گاومیش‌های استان به منظور تامین علوفه و تامین خسارت سنگین ناشی از تلف شدن برخی از دام‌ها اختصاص داده شد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در واقع از مبلغ ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که برای تامین آب کشاورزی اختصاص داده شده است، سهم و توجه بیشتری به استان خوزستان داده می‌شود و امیدواریم مشکلات مردم استان را کمتر شاهد باشیم.
وی افزود: نکته اساسی که اکنون وجود دارد بحث کشت برنج (شلتوک) در استان خوزستان است که برای استان‌های غیرشمالی این نوع کشت ممنوع شده است.
نجار ادامه داد: در سال ۹۸ باتوجه به دوره پرآبی که وجود داشت، به مردم اجازه داده شد که ۲۵۰ هزار هکتار کشت شلتوک داشته باشند و متاسفانه اکنون با توجه به کم آبی و مشکلاتی که در کشور به ویژه در استان خوزستان وجود دارد، بازهم حدود ۹۰ هزار هکتار کشت شلتوک در این استان وجود دارد و بخشی از مشکلات به همین موضوع برمی گردد در حالی که در آنجا کشت شلتوک ممنوع است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در واقع آبی که برای شرب مردم رها می‌شد و همچنین برای هور العظیم؛ متاسفانه به خاطر کاشت شلتوک کشاورزان در مسیر عبور آب اجازه عبور نمی‌دادند و از این آب برای کشاورزی استفاده می‌کردند که با حضور دادستانی و دستگاه‌های مربوطه اقدامات موثری شد تا بتوانیم آب شرب مردم را تامین کنیم.
وی افزود: امیدواریم کشاورزان با محدودیتی که در زمینه تامین آب داریم به آن تمکین و همراهی کنند.
اختصاص ۳ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان برای آب شرب
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با توجه به خشکسالی، ۳ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان برای تامین آب شرب و ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای تامین آب کشاورزی اختصاص داده شده است.
آقای اسماعیل نجار در مصاحبه با خبرنگاران رسانه ملی درباره خشکسالی و تامین آب افزود: باتوجه به تغییر اقلیمی که در دنیا اتفاق افتاده، کشور ما نیز تحت تاثیر این تغییر اقلیم واقع شده است به طوری که هجده سال با خشکسالی ممتد مواجه بودیم و مشکلات عدیده‌ای در زمینه آب شرب و آب کشاورزی داریم.
وی ادامه داد: سال ۹۸ که یک سال پر آب و‌تر سالی را طی کردیم اکنون اگر یک مقدار در زمینه تنش آبی می‌توانیم جبران کنیم ناشی از سد‌هایی است که در سال ۹۸ پر شد یا تالاب‌هایی که در سال گذشته آبگیری شد.
آقای نجار گفت: امسال متاسفانه با تغییر اقلیم ما یک خشکسالی ویژه‌ای را پشت سر می‌گذاریم، به طوری که حدود ۵۴ درصد به طور میانگین در کشور کاهش بارندگی داشتیم و با این تغییر اقلیم نیز با کاهش بارش روبرو هستیم و هم نوع بارش و هم زمان بارش و هم پراکندگی آن متفاوت است.
وی افزود: قطعا در گذشته‌های نه چندان دور ما برف‌های سنگینی حتی در حاشیه کویر‌ها داشتیم، اما امروز در نقاط پر برف نیز برفی دیده نمی‌شود، در حالی که برف هر دره‌ای به منزله یک سد ۵۰ میلیون متر مکعبی یا ۱۰۰ میلیون و ۵۰۰ میلیون مترمکعبی آب بدون هزینه است، اما اکنون خیلی کم شاهد این برف‌ها هستیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: امسال با ۵۴ درصد کاهش بارندگی در سطح کشور مواجه هستیم که در برخی از استان‌ها این کاهش شدت بیشتری دارد، مثل استان سیستان و بلوچستان که تقریبا ۹۵ - ۹۶ درصد کاهش بارندگی داشتیم که در آنجا مشکلات عدیده‌ای را شاهد هستیم و تصمیم‌های ویژه‌ای نیز برای این استان گرفته شده است.
وی با بیان اینکه امسال نشست‌های متعددی برای تامین آب در بخش‌های شرب و کشاورزی داشتیم تا تنش آبی را کم کنیم، افزود: در بحث کاهش تنش آب شرب جلساتی با حضور وزیر نیرو و دستگاه‌های اجرایی متولی امر داشتیم و برای این کار ۳ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد دادیم که به دولت منتقل شد و دولت نیز در این خصوص مصوبه داشت تا طرح‌های زودبازده اجرا کنیم تا مشکلات آب شرب مردم را کم کنیم.
آقای نجار گفت: در بحث تامین آب کشاورزی نیز جلسات متعددی در سطح ملی داشتیم و حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای این بخش پیش بینی کردیم و دو هزار میلیارد تومان مربوط به وام‌های کشاورزانی است که وام دریافت کرده اند و دچار مشکل شده اند.
وی افزود: هزار میلیارد تومان وزارت جهادکشاورزی برای پروژه‌های زودبازده در بخش کشاورزی اختصاص داده است.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از مبلغ ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، ۳ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان خسارت دیده اختصاص پیدا کرده است.
وی افزود: ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی عشایر مصوب شد که در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.
 
 

برچسب ها : رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اسماعیل نجار خوزستان