شماره خبر : 5585
منتشر شده در مورخ : ۳ مهر ۱۴۰۰
ساعت : 8:52
به مناسبت روز جهانی غار پاک؛ غار‌ها نخستین خانه انسان‌ها در طول تاریخ

به مناسبت روز جهانی غار پاک؛ غار‌ها نخستین خانه انسان‌ها در طول تاریخ

 

غار‌ها اولین خانه انسان‌ها بوده اند و به دلیل اهمیت فراوان در چرخه طبیعی زیست بوم‌ها روز ۲۴ سپتامبر را روز جهانی غار پاک نام گذاری کرده اند.

کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد روز جهانی غار پاک گفت : غار‌ها نماد دیرین زندگی "انسان" در دامان "طبیعت" و ارتباط ناگسستنی این دو هستند.

وی افزود : این زیستگاه‌های منحصر به فرد اگرچه نخستین سکونتگاه و امن انسان‌ها در طول تاریخ بشری بوده اند، اما در طول تاریخ حیات، پیوسته میزبان تنوع شگفت انگیزی از زیستمندان کره زمین بوده و همچنان هستند و ارزش طبیعی آن‌ها به دلیل شکل گیری ساختار‌های متنوع زمین شناسی در طی میلیون‌ها سال، کم نیست.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد : همین ویژگی‌های منحصر به فرد است که غار‌ها را از لحاظ تاریخی، فرهنگی، گردشگری و زیست شناسی و زمین شناسی، در نگاه بشر همچون آزمایشگاهی جذاب از رشته‌های به هم تنیده علوم مختلف می‌نماید و چه بسا افراد ناآگاهی که با ورود بی رویه و دست درازی به حریمش آن را مورد تخریب و آسیب قرار می‌دهند.

کلانتری گفت : زیستمندان غار، اگرچه خود ارزشمند و حائز اهمیت هستند، اما ارتباط آن‌ها با بیرون از غار و خدماتی که به اکوسیستم ارائه می‌کنند فراوان ومثال زدنی است.

وی افزود : همه این مسائل ما را به یک اصل حیاتی در زمینه غار‌ها رهنمون می‌سازد و آن اهمیت اصولی بودن مراحل "اکتشاف، شناخت و حفاظت "از غارهاست که در قالب شعار سال جهانی غار نمود پیدا کرده است ، از همین روست که اتحادیه بین المللی غار‌ها ۲۰۲۱ را به عنوان سال جهانی کارست و غار معرفی کرده است تا توجه همگان را به حفاظت موثر از این بخش پنهان و تاثیر گذار کره مسکونی معطوف دارد.

این مقام مسئول گفت : غار‌ها به همان اندازه که با اهمیت هستند، زیستگاه‌هایی حساس و شکننده محسوب می‌شوند که با کمترین تغییرات دچار آسیب‌ها و مخاطرات جدی می‌شوند رفتار مسئولانه ما در قبال این شگفتی‌های خلقت و طبیعت، علاوه برحساسیت و تلاش نهاد‌های مسئول، در فعالیت‌های خودانگیخته‌ای نظیر گردشگری، غارپیمایی و غارنوردی، می‌بایست در راستای حفاظت حریم غار و زیستگاه شکننده آن باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها : غارها محیط زیست کیومرث کلانتری