شماره خبر : 5872
منتشر شده در مورخ : ۲۶ مهر ۱۴۰۰
ساعت : 22:49
رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد:  امیدواریم قبل از زمستان دُز دوم واکسیناسیون کرونا به ۷۰ درصد برسد

رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد:  امیدواریم قبل از زمستان دُز دوم واکسیناسیون کرونا به ۷۰ درصد برسد

 

رئیس جمهور گفت: اولویت ما مسئله واکسیناسیون عمومی کرونا بود و امروز در دُز اول بیش از ۷۰ درصدرسیده ایم و امیدواریم قبل از فصل سرما نیز به این عدد رسیده باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ رئیس جمهور در دومین گفتگوی زنده تلوزیونی گفت: اولویت ما مسنله واکسیناسیون عمومی کرونا بود و امروز در دوز اول بیش از ۷۰ درصدرسیده ایم و امیدواریم قبل از فصل سرما نیز به این عدد رسیده باشیم.

آقای رئیسی با بیان این که در ستاد کرونا تصمیم گرفتیم از حالت انفعال در مقابله با این بیماری خارج و به صورت فعال با آن برخورد کنیم، افزود: در واکسیناسیون کادر درمان، بخش‌های اجرایی و کمک‌های مردمی بسیج و نیرو‌های مسلح در آمادگی کامل هستیم.
رئیس جمهور گفت: برنامه ریزی کرده ایم که در صورت بروز موج احتمالی به صورت منفعل با آن برخورد نکنیم بنابر این پیش بینی‌های لازم برای مقابله و پیشگیری انجام شده است.
وی افزود: کسانی که دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند حتماً شیوه نامه‌ها را رعایت کنند.
رئیس جمهور گفت: برغم این که برخی کسب وکارها، مدارس و مراکز آموزشی فعالیت خود را آغاز کرده اند، اما ضرورت دارد همه، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند که دیگر شرایط بد را برای کشور نبینیم.
آقای رئیسی افزود: به آنچه درباره مقابله با کرونا گفته بودیم عمل کردیم و برای مقابله با این بیماری که جهان با آن مبتلاست حالت فعال داریم.
رئیس جمهور با بیان این که کسانی که واکسن نزده اند حتماً این کار را انجام دهند، گفت: از کسانی که نفوذ کلام دارند خواسته ایم مردم را توجیه و اقناع کنند که کار اجباری انجام نشود.
وی همچنین میلاد نبی مکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت را به ملت ایران و مسلمانان و آزادگان جهان تبریک گفت.
رئیس جمهور گفت:‌ایران اقوام، مذاهب و گویش‌های فراوانی دارد که همه درباره عزتمندی، بالندگی و پیشرفت کشورمان یک نظر هستند.

معیشت و سفره مردم دغدغه روزانه ام است 

رئیس جمهور گفت: موضوع معیشت مردم، کنترل تورم و وضعیت گرانی در جامعه و نیز سفره مردم دغدغه روزانه من است.
آقای رئیسی در خصوص برنامه دولت برای ماه‌های آینده برای مهار تورم و کمک به بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی افزود: همانطوری که به مردم عزیز وعده کرده بودیم اولویت ما اول واکسیناسیون عمومی و موضوع کروناست که تا حدود زیادی کار انجام شده و باز باید ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: دومین مسئله معیشت و سفره مردم است که این موضوع دغدغه ساعتی و روزانه بنده است و من آن را دنبال و وضعیت قیمت‌ها را رصد می‌کنم به ویژه قیمت مواد خوراکی را و در این زمینه با وزرا صحبت و در جلسات مربوط به این امر شرکت می‌کنم.
اقای رئیسی گفت: در نشست‌های اقتصادی که با صاحب نظران اقتصادی دارم به دنبال این هستیم که تورم کنترل شود و ما این فشاری را که بر روی مردم عزیزمان است و ما از آن خبر داریم به ویژه نسبت به اقشار کم درآمد و محروم برداریم.
رئیس جمهور اضافه کرد: من همیشه احساس می‌کنم در کنار سفره این‌ها هستم و سختی آن‌ها را احساس می‌کنم و به دنبال این هستیم که بتوانیم با گام‌هایی که برمی داریم آن را حل کنیم.
آقای رئیسی ادامه داد: شرایطی که ایجاد شده مربوط به تصمیماتی است که از قبل گرفته شده و آثار تورمی مربوط به تصمیمات قبل است که امروز در بازار و در سفره مردم پیدا می‌شود.
رئیس جمهور گفت: تصمیماتی که امروز ما می‌گیریم این تصمیات در آینده در زندگی مردم حتما جلوه خواهد داشت.
وی با اشاره به موضوع استقراض از بانک مرکزی و موضوع جبران کسری بودجه افزود: مسئله استقراض از بانک مرکزی حتما تورم زا است و پایه پولی را بالا می‌برد.
رئیس جمهور گفت: در شهریور ماه دولت ما کار خود را آغاز کرد و دوستان تلاش کردند بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها را داشته باشیم و این کار انجام شد برخی گفتند که چطور ممکن بود، ولی به لطف خدای متعال این کار اتفاق افتاد و در مهرماه نیز بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: اقدام دوم مسئله بودجه ۱۴۰۱ است و ما باید این بودجه را بدون کسری و به صورت واقعی ببندیم.
اگر بودجه را واقعی بستیم و با توجه به تاکیداتی که رهبر معظم انقلاب دو سه سال قبل فرموده اند و بار‌ها نیز آن را تکرار کرده اند، باید اصلاح ساختار بودجه صورت گیرد.
رئیس جمهور گفت: ما فکر کردیم که در سال ۱۴۰۱ که ما مسئولیت داریم برخی از اصلاحات جدی در بودجه اتفاق بیفتد بنابراین یکی از مسائل این است که بودجه بدون کسری باشد و افزایش‌ها به صورت پلکانی انجام شود و برای افرادی که از درامد کمتری برخوردار هستند افزایش بیشتری صورت گیرد.
وی افزود: هزینه دستگاه‌ها باید قابل کنترل و پایش شود و انشاءالله در نشست‌های بعدی ویژگی‌های آن را هم بنده و همکارانم در دولت به استحضار مردم و بخش‌های مختلف خواهند رساند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی غافلگیرانه حذف نمی‌شود 

رئیس جمهور پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی را ورود پول به جیب دلالان به جای اختصاص به سفره مردم دانست و تاکید کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با غافلگیری مردم و ایجاد شوک به اقتصاد و بازار نخواهد بود.
آقای رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا تصمیم دارید ارز ۴۲۰۰ تومانی را که به فساد و رانت دامن زده و ضد تولید بوده است حذف کنید؟ گفت: ما تاکنون جلسات مختلفی در ستاد اقتصادی دولت در این خصوص برگزار کردیم و بررسی‌های لازم را انجام دادیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: ما با اقتصاددان‌های خارج از دولت و صاحبنظران نیز در این باره مشورت کردیم این پول به جای آن که به جیب و سفره مردم برود به دست چند دلال رفته است؛ همگان واقفند که این را باید اصلاح کنیم تا این پول به جیب مردم برود و در سفره آنان ظاهر شود.
وی گفت: اما برای این کار همه جوانب قضیه را کاملاً می‌سنجیم و بررسی می‌کنیم که به شکل کارشناسی انجام شود.
رئیس جمهور تاکید کرد: همه ابعاد کار باید با اتقان انجام شود و همه جنبه‌های موضوع مدنظر قرار گیرد و مردم و بازار را از تصمیم خود آگاه می‌کنیم.
آقای رئیسی اصلاح این موضوع را جزو برنامه‌های دولت دانست و افزود: ما در وقت مناسب، مراتب را به اطلاع مردم عزیز خواهیم رساند که در این قضیه، مشارکت مردم شرط موفقیت دولت در اجرای این تصمیم خواهد بود.
رئیس جمهور اظهار داشت: به مردم عزیز می‌گویم که هر اقدامی که در چارچوب اجرای عدالت باشد اعم از این که وعده کرده ایم یا وظایفی را که به عهده بنده به عنوان طلبه‌ای خدمتگزار است پیگیری می‌کنیم و در حوزه‌های مختلف، اجرای عدالت مهمترین محوری است که آن را اجرایی خواهیم کرد.

مقدمات ساخت یک میلیون مسکن فراهم شده است

رئیس جمهور گفت: ما در جلسه شورای عالی مسکن در دولت، مقدمات ساخت حداقل ۱ میلیون واحد مسکونی را شروع کرده ایم.
آقای رئیسی با اشاره به اجرای مقدمات ساخت حداقل ۱ میلیون مسکن توسط سازمان‌ها نظیر وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و استانداری‌ها و دیگر دستگاه‌های دولتی نظیر شناسایی اراضی در روستا‌ها و شهر‌ها افزود: برخی تردید می‌کنند که آیا می‌شود سالی ۱ میلیون مسکن ساخت که باید گفت این حداقل چیزی است که در قانون به تصویب رسیده و ما خود را موظف می‌دانیم این مهم را محقق کنیم.
وی گفت: هم زمین، هم تسهیلات و هم اقداماتی که سبب ورود مسکن سازان شود در دولت در حال انجام است، مسکن، یک اقتصاد پیشران است و باید همه دست اندرکاران در آن وارد شوند اگر مسکن فعال شود همه کسب و کار‌ها به تبع آن فعال خواهند شد.
رئیس جمهور اظهار داشت: ساخت مسکن از وعده‌های اصلی انتخاباتی ما بوده و آن را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

بزودی نشستی با سفرای ایران در منطقه خواهیم داشت

رئیس جمهورگفت: به زودی برای فعال شدن دیپلماسی اقتصادی نشستی با سفرای ایران در منطقه خواهیم داشت.
آقای رئیسی در پاسخ به سوالی در خصوص فعال سازی دیپلماسی اقتصادی و رایزنان بازرگانی ایران در کشور‌های مختلف افزود: ما با عضویت دائم در پیمان شانگ‌های با زیربنا‌های اقتصادی منطقه‌ای و آسیایی ارتباط برقرار کردیم و باید همه فعالان اقتصادی از این فرصت استفاده کنند.
رئیس جمهور اضافه کرد: بخشی که مسئولیت رسمی در این زمینه دارد وزارت امور خارجه است چرا که اسنادی در این قضیه وجود دارد که باید به امضا برسد و ممکن است زمان بر باشد، اما بخش‌های مختلف اقتصادی باید در کشور‌های عضو شانگ‌های فعال شوند و ارتباطاتی برقرار کنند و بتوانند در زمینه رونق اقتصادی به ویژه صادرات که زمینه بسیار خوبی در منطقه داریم فعال باشند.
آقای رئیسی با اشاره به اینکه میزان صادراتی که هم اکنون داریم حتما می‌تواند دو برابر شود گفت: نقش ما در تجارت منطقه‌ای نقش مناسبی نیست و باید حتما وضعیت را متفاوت کنیم.
وی تاکید کرد: ارتباطات با کشور‌های همسایه و منطقه اولویت ماست و ما با همه کشور‌ها همکاری و تعامل خواهیم داشت و سیاست خارجی ما این امر را اقتضا می‌کند.
آقای رئیسی با اشاره به دیدار‌های خود با سران کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های و همچنین مسئولان برخی کشور‌های مختلف که در مراسم تحلیف یا دیدار‌های دوجانبه صورت گرفت گفت: تمامی این کشور‌ها خواهان روابط با ایران هستند و مصمم به روابط با جمهوری اسلامی ایران به ویژه روابط اقتصادی هستند و ما هم باید در این رابطه فعالیت مضاعفی داشته باشیم.
رئیس جمهور خطاب به فعالان اقتصادی کشور افزود: آنچه تاکنون نسبت به ارتباط اقتصادی در منطقه انجام شده است لازم بوده، اما به هیچ عنوان کافی نیست و ما را قانع نمی‌کند و ما باید یک حرکت متفاوت برای ارتباطات تجاری و اقتصادی با منطقه داشته باشیم و این امر اولویت ماست. دنبال کردن این موضوع وظیفه همه بخش هاست به ویژه بخش‌هایی که می‌توانند در امر صادرات فعال باشند.
آقای رئیسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حضور رایزنان بازرگانی و اقتصادی در کشور‌های دیگر و دیپلماسی اقتصادی گفت: یکی از موضوعاتی که از ابتدا به مردم اعلام کردیم و وعده آن را دادیم بحث فعال شدن دیپلماسی اقتصادی است و این کار لازم است صورت گیرد.
رئیس جمهور افزود: من به مردم عزیزمان به ویژه فعالان اقتصادی می‌گویم در دیدار‌هایی که با مسئولین شرکت کننده در اجلاس شانگ‌های داشتم بدون استثنا و نیز دیدار‌هایی که در تهران داشتم از هیات‌های مختلف همه آن‌ها اعلام آمادگی می‌کردند برای داشتن روابط اقتصادی و تجاری با ایران و اعلام می‌کردند اولویت ما روابط با ایران است و از کالای ایرانی استقبال می‌کردند.
آقای رئیسی گفت: تولید کننده و صادرکننده ما بداند امروز بازار بسیار خوبی در منطقه دارد و آمادگی خوبی امروز برای این ارتباط وجود دارد لذا تعیین رایزنان بازرگانی در راستای همین سیاست است و ما آن را دنبال می‌کنیم که صورت گیرد.
رئیس جمهور افزود: به زودی نشستی با سفرای خودمان در کشور‌های منطقه خواهیم داشت و از مسائل محوری در این نشست فعالیت‌های اقتصادی است.
وی گفت: ما در هر برنامه‌ای معتقدیم همه دستگاه‌ها باید بیایند و کمک کنند. به عنوان مثال زمانی که می‌گوییم اشتغال؛ نمی‌شود فقط بگوییم وظیفه وزارت کار است بلکه به همه وزارتخانه‌ها نگاه می‌کنیم و همه نهاد‌های انقلاب اسلامی و همه نقش آفرینان برای ایجاد اشتغال در این زمینه باید ایفای نقش کنند.
رئیس جمهور افزود: زمانی که می‌گوییم رونق تولید و صادرات نگاه ما به تمامی دستگاه‌هایی است که بتوانند در این زمینه فعال شوند.

برچسب ها : رئيس جمهور معیشت و سفره مردم واکسیناسیون مسکن کرونا