شماره خبر : 8460
منتشر شده در مورخ : ۶ دی ۱۴۰۰
ساعت : 11:10
زندان، مجازات عاملان نصب تابلو‌های غیرمجاز پارک ممنوع

زندان، مجازات عاملان نصب تابلو‌های غیرمجاز پارک ممنوع

 

نصب هر گونه تابلو پارک ممنوع یا تهدید به پنچری خودرو‌ها نقض آشکار حقوق شهروندی است و زندان، مجازات متخلف خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان ، شاید برای خیلی از صاحبان خودرو‌ها در شهر‌های بزرگ این موضوع پیش آمده باشد که هنگام پارک کردن خودرو در گذرگاه‌های عمومی، کوچه‌های غیر بن بست، کنار ساختمان و حتی جلوی درب مغازه‌ها با موانع دستی یا راه بند‌ها و یا تابلو‌هایی همچون پارک ممنوع و پارک برابر است با پنچری، مواجه شده باشند.

قانونی یا غیرقانونی بودن این اقدام از سوی عاملان قراردادن موانع و نصب تابلو‌ها پرسشی است که پاسخش هم آشکار است و هم لازم برای آگاهی.

قانون به صورت آشکار تعیین کرده  است که پارک کردن خودرو مقابل پارکینگ هر جایی چه خانه باشد و چه مغازه، ممنوع است این یعنی آنکه مردم، به منظور حفظ حقوق مالکان، نباید خودرو‌های خود را مقابل پارکینگ یا داخل کوچه‌های بن بست پارک کنند، اما از آن سو، به صاحب ملک نیز این حق را نمی‌دهد که مردم را تهدید یا اقدام به پنچر کردن خودروی آن‌ها کند.

ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید مالی کند، اعم از اینکه به این واسطه، تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

براساس ماده ۲۴ قانون مدنی نیز هیچ کس نمی‌تواند کوچه و خیابان‌هایی که بن بست یا مسدود نیست را تحت تملک قرار دهد؛ بنابراین نصب هر گونه تابلو پارک ممنوع، یا تهدید به پنچری خودرو‌ها در کوچه و خیابان‌های شهر جرم محسوب می‌شود و می‌توان از متخلفین در دادسرا شکایت کرد.».

اما گام اول پیش از رسیدن رشته این جریان به جرایم قانونی، برخورد با متخلفان در صحنه ارتکاب تخلف است.

برخوردی که یکی از وظایف اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی است و ماموران راهنمایی و رانندگی همان گونه که به جمع آوری موتوسیکلت‌ها و توقیف خودرو‌های متخلف می‌پردازند باید در خیابان‌های شهر به جمع آوری موانعی بپردازند که برای ممانعت از پارک خودرو‌ها قرار داده شده است.

چنانچه در جریان این ماجرا بین طرفین درگیری رخ دهد راننده می‌تواند بلافاصله به مراجع قضایی مراجعه و شکایت کند که براساس قانون، مجازات بین ۶ ماه تا ۳ سال حبس در انتظار متخلفان خواهد بود.

به هر حال آنچه در این باره مسلم است این است که ایجاد مانع چه موقتی و چه دائم برای جلوگیری از استفاده دیگران از مکانی که حق قانونی عموم مردم است، نقض حقوق شهروندی است و باید مورد برخورد قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

برچسب ها : زندان مجازات پارک ممنوع