شماره خبر : 8828
منتشر شده در مورخ : ۲۷ دی ۱۴۰۰
ساعت : 11:14
بارندگی‌ گندمزارهای خوزستان را از ۲ مرحله آبیاری بی‌نیاز کرد

بارندگی‌ گندمزارهای خوزستان را از ۲ مرحله آبیاری بی‌نیاز کرد

  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:بارندگی‌های موثر اخیر مزارع گندم خوزستان را از انجام ۲ مرحله آبیاری بی نیاز کرد و دوره رشد آنان را جلو انداخت.
تورج نوروزی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:بارش رحمت الهی ، گندمزارهای آبی و دیم استان را سیراب کرده و تا حدود زیادی نگرانی و دغدغه‌های کشاورزان استان را ناشی از خشکسالی و پاییز خشک امسال برطرف کرد.
وی گفت:نیاز آبی گندمزارهای همه مناطق استان خوزستان بجز برخی نقاط غربی خوزستان از جمله دشت آزادگان وهویزه که بارش‌ کمتری داشتند تامین شده ضمن آنکه بروز پدیده "مه" در روزهای اخیر نیز سبب شده رطوبت ناشی از باران در خاک ماندگار شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه افزود:بارش های خوب در نخستین ماه زمستان امسال تا حدود زیادی خشکسالی فصل پاییز را جبران کرده و امیدواریم با تداوم بارش‌ها نیاز مزارع گندم به آبیاری به حداقل برسد.
نوروزی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری ۳۵۸هزار هکتار گندم آبی و ۱۶۷هزار هکتار گندم دیم در خوزستان زیرکشت رفته است افزود: گندمزارهای دیم استان از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار هستند ودر صورت تداوم بارش ها در بهمن و اسفند ، محصول خوبی در انتظار گندمزارهای دیم استان خواهد بود.
امسال امکان کشت کلزا و چغندر قند به علت کاهش ذخایر آبی سدهای استان و نبود بارش های پاییزی در بخش هایی از مناطق شمالی خوزستان از دست رفت و به جای آن کشت گندم که دارای زمان کشت طولانی تری است جایگزین شد.
در دی ماه امسال سه بارش فراگیر و موثر از نابودی گندمزارهای آبی و دیم استان جلوگیری و کشاورزان خوزستانی را امیدوار کرد.
بارش ها وضعیت مخازن سدهای استان را که در وضعیت بحرانی قرار داشتند بهبود بخشید ولی هنوز تا رسیدن به نرمال فاصله دارند.
بنا به اعلام هواشناسی خوزستان بیشترین نگرانی از نظر ذخایر آبی سدها در حوضه رودخانه کرخه است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، عسل و شیر معادل ۱۴درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را تامین می کند که از این حیث رتبه نخست کشوری را دارد.
خوزستان ۱.۲میلیون هکتار زمین زیرکشت دارد ولی با تامین آب، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی امکان توسعه کشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.
 
 
 
 

 

برچسب ها : گندمزارهای خوزستان کشاورزی اراضی کشاورزی