شماره خبر : 9622
منتشر شده در مورخ : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
ساعت : 17:1
معاون اجرایی رئیس جمهور خبر داد: ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در خوزستان انجام می‌شود

معاون اجرایی رئیس جمهور خبر داد: ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در خوزستان انجام می‌شود

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه فاز دوم پالایشگاه آبادان در حال تکمیل است، گفت: حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در سطح استان خوزستان خواهیم داشت که بخش اعظمی از آن در آبادان خواهد بود.

صولت مرتضوی در حاشیه بازدید از پالایشگاه آبادان که امروز (۱۵ اسفندماه) انجام شد، اظهار کرد: این سفر حسب دستور رئیس جمهور به منظور پیگیری پروژه‌های مصوب سفر رئیس جمهور به خوزستان انجام شده است؛ پیرو سفر رئیس جمهور جلسات کارشناسی متنوعی با حضور استاندار و همکاران‌شان، همکاران ما در حوزه معاونت اجرایی و وزرا تشکیل شد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه حدود ۸۵ بند مصوبه در این خصوص وجود دارد، افزود: این مصوبه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله در تامین آب شرب و توزیع عادلانه آب است که در این راستا طرح غدیر به عنوان یکی از کلان‌طرح‌های آبرسانی در خوزستان مطرح است. این طرح تقریبا ۵۲ درصد از جمعیت خوزستان را در بر می‌گیرد که حسب گزارش‌های استاندار خوزستان تا پایان خردادماه و اواسط تیرماه بخش اعظم این طرح به بهره‌برداری می‌رسد و حدود ۲۰ مترمکعب آب در ثانیه برای ۵۲ درصد از شهروندان خوزستان تامین خواهد شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: پروژه‌های فاضلاب نیز در همه شهرهای بزرگ خوزستان در حال اجرا هستند و اقدامات خوبی به ویژه در اهواز در خصوص احداث خطوط انتقال فاضلاب و تصفیه‌خانه انجام شده است.

وی با اشاره به بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب آبادان بیان کرد: نخستین تصفیه‌خانه آبادان تا خردادماه سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد و با فعالیت آن، از بازچرخانی پساب در حوزه صنعت استفاده خواهد شود.

مرتضوی افزود: بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان و مرکز فوق تخصصی قلب خرمشهر نیز با حدود ۳۲۰ تخت خواب در شرف تکمیل هستند که تکمیل این بیمارستان‌ها جزو مصوبات سفر بود. ۲۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل مرکز فوق تخصصی قلب خرمشهر پیش‌بینی شده که با سرعت و قوت پرداخت می‌شود.  پروژه‌های دیگری نیز در سایر بخش‌ها داریم.

وی با اشاره به بازدید از پالایشگاه آبادان گفت: فاز دوم این پالایشگاه در حال تکمیل است. از طرف دیگر حدود ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در سطح استان خوزستان خواهیم داشت که بخش اعظمی از آن در آبادان خواهد بود. از سوی وزارت نفت تامین اعتبار شده و با طرف خارجی مذاکرات انجام شده و قراردادها در حال در آمدن در مقام اجرا هستند.

معاون اجرایی رئیس جمهور افزود: تشریفات قانونی بخش دوم محور خرمشهر - اهواز انجام و مجوزهای ماده ۲۳ آن اخذ شده است تا کار تحولی در این حوزه انجام شود. از سوی دیگر بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام در سطح استان خوزستان به ویژه در آبادان و خرمشهر منابع متنوعی در حوزه نفت، گاز و صنایع فولاد سرمایه‌گذاری کرده‌اند که بخشی به بهره‌برداری رسیده و بخشی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: احساس می‌شود خوزستان به کارگاه سازندگی تبدیل شده است؛ البته اراده دولت بر این است که در گام نخست طرح‌های نیمه تمام تکمیل و سپس بر حسب ضرورت پروژه‌ها مانند بزرگراه خرمشهر - آبادان تامین اعتبار شوند.

مرتضوی در خصوص دستور رئیس جمهور در مورد صدور مجوز الکترونیکی کسب و کار گفت: دستور رئیس جمهور برگرفته از یک سری کارهای کارشناسی است؛ بدین ترتیب ظرفیت‌های موجود و توان اجرایی در مقام جهادی را به کار می‌گیرند و بازه زمانی مشخص می‌شود بنابراین قطعا این ظرفیت وجود دارد و این ظرفیت‌ها به فعلیت خواهند رسید.

وی در پاسخ به این سوال که دولت عزم دارد جاده ساحلی آبادان - خرمشهر را بردارد؟ افزود: این موضوع قابل بررسی است و در صورت ضرورت برداشتن، به دستور استاندار این کار انجام خواهد شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت زیرساخت‌ها تعاریفی دارد، گفت: فضای کالبدی شهرهای آبادان و خرمشهر متناسب با این شهرها نیست و ضعیف هستند که برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص انجام شده است.

وی بیان کرد: مشکل برخی از شهرها، نیروی انسانی گسترده است. به طور مثال در شهرداری مشهد هزینه‌های جاری و خدماتی نسبت به عمرانی ۳۰ به ۷۰ است اما در آبادان و خرمشهر شاید بالغ بر ۹۰ درصد از درآمد شهرداری‌ها صرف امور جاری می‌شود بنابراین باید آسیب‌شناسی انجام و گلوگاه برداشته شود.

مرتضوی افزود: سرانه نیروی انسانی در شهرداری‌های خوزستان نسبت به کلان کشور بالاتر است که باید این موضوع مدیریت شود زیرا همیشه تامین منابع گرهگشا نیست بلکه تلفیق منابع با مدیریت، در مدیریت شهری مشکلات را برطرف می‌کند. مسئولان و با ورود منطقه آزاد باید به گونه‌ای آبادان و خرمشهر را بازسازی کنند که زیبنده نماد دفاع مقدس باشند.

انتهای پیام

برچسب ها : سرمايه‌گذاري معاون اجرایی رییس جمهور خوزستان