شماره خبر : 12933
منتشر شده در مورخ : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
ساعت : 9:3
مالیات ستانی بدون دخالت افراد؛ سازمان امور مالیاتی چقدر به درگاه پنجره واحد متصل است؟

مالیات ستانی بدون دخالت افراد؛ سازمان امور مالیاتی چقدر به درگاه پنجره واحد متصل است؟

 

همواره یکی از گلایه های مردمی در انجام فرآیندهای غیر حضوری تعدد سامانه ها و عدم اتصال آنها به یکدیگر است.

طبق تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ دستگاه‌ها مکلف هستند تا برای تحقق دولت الکترونیک، به یکپارچه سازی سامانه‌ها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند. این درگاه امکانات سایر نهاد‌ها را در زیر مجموعه خود قرار داده و تعدد سامانه‌ها برای انجام خدمات غیر حضوری را کاهش می‌دهد.

پایان شهریور مهلت قانون اتصال به پنجره واحد دولت الکترونیک

آقای امیر سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: با هدف تسهیل شرایط و حذف کاغذ بازی‌های اداری طبق مصوبه دولت، همه دستگاه‌های دولتی موظف شده اند تا پایان شهریور به پنجره واحد دولت الکترونیکی متصل شوند.

سازمان امور مالیاتی یکی از این دستگاه هاست که در اتصال پنجره اطلاعاتی مودیان خود به درگاه ملی خدمات هوشمند موفق عمل کرده است.

مالیات الکترونیکی

به نوعی که هر مودی با ورود به پایگاه MY.GOV.IR و ثبت کد ملی و رمز عبور خود می تواند تمام فعالیت های مالیاتی خود را در این پایگاه انجام دهد.

مالیات الکترونیکی

تازه ترین اقدام سازمان امور مالیاتی برای اتصال به درگاه ملی خدمات هوشمند دولت الکترونیک، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو از طریق این درگاه بوده است.

این قول را وزیر اقتصاد در نشست با تولیدکنندگان داخلی نسبت به تمام زیر مجموعه های خود داده بود.

آقای احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره می‌گوید: ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا ارتباط ممیزان به صورت حضوری با مودیان را به صفر برسانیم تا وجود هرنوع فساد به حداقل ممکن برسد.  

اما دولت الکترونیک در کدام دستگاه ها، هنوز کلید نخورده و کدام دستگاه ها برای اتصال پیشرو بودند.

مالیات الکترونیکی

آقای مجید فولادیان، مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی گفت: در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی برای نخستین بار، داشتن پنجره واحد دستگاهی و اتصال پنجره واحد دستگاه به پنجره ملی خدمات هوشمند، دو شاخص تاثیرگذار بود که در ارزیابی وضعیت دستگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت. 

او می گوید: این دو شاخص، به صورت تشویقی و در مجموع ۱۵ امتیاز به خود اختصاص داد، به این مفهوم که داشتن پنجره واحد، امتیاز قابل توجهی را به سمت دستگاه مورد نظر روانه می‌کرد، اما عدم وجودش در این دوره باعث از دست دادن امتیاز خاصی نمی‌شد. 

به گفته فولادیان «معماری کلان و الزامات فنی ارایه خدمات هوشمند و نحوه راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاه‌ها» در مرحله نهایی‌سازی قرار دارد و به زودی ابلاغ می‌شود. وزارت‌خانه‌های امور اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های تامین اجتماعی، امور مالیاتی کشور، فناوری اطلاعات ایران، شرکت مخابرات ایران، اوقاف و امور خیریه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی و مناطق آزاد از جمله دستگاه هایی هستند که در حال حاضر پیشرو در این بخش محسوب می شوند.

مشکل احراز هویت در برخی دستگاه ها

طبق آرزیابی ها از عملکرد دستگاه ها، دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیک اعلام کرده که شش دستگاه اجرایی در نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی، سامانه‌های جامع خود را راه‌اندازی کرده بودند، اما مجهز به امکان احراز هویت یکپارچه نبودند که در نهایت منجر به اتصال همان سامانه جامع شد که از جمله آنها می‌توان به وزارت‌خانه علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان‌های بهزیستی و بیمه سلامت، شهرداری‌های کرج و اصفهان اشاره کرد. 

 نهمین دوره ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی، چندی پیش در میان ۱۷۰ دستگاه و بیش از یک هزار و ۶۰۰ خدمت مورد برگزار شد. در این دوره، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات ایران و بیمه مرکزی ایران به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم دستگاه‌های پرمراجعه دولت الکترونیکی را به خود اختصاص دادند.

حالا نزدیک به یک ماه زمان برای اتصال این دستگاه ها به درگاه ملی خدمات هوشمند باقی مانده است و باید دید که عملکرد این دستگاه ها چقدر قابل قبول خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان  اقتصادی  اقتصاد و انرژی

برچسب ها : مالیات مستقیم دولت الکترونیک دولت