شماره خبر : 13582
منتشر شده در مورخ : ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
ساعت : 10:31
صادرات برنج فعلا ممنوع است

صادرات برنج فعلا ممنوع است

 

دبیرکل بنکداران مواد غذایی گفت: برای حفظ تعادل در بازار داخلی برنج، فعلا صادرات این محصول ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای قاسمعلی حسنی با حضور در برنامه روی خط رادیو اقتصاد با بیان اینکه امسال افزایش قیمت برنج ایرانی در یکصد سال اخیر بی سابقه و غیرمنطقی، غیر قانونی و سودجو گرانه بوده است، گفت: ظرف یک سال گذشته ما نه برنج کم داشتیم و نه انبار‌های ما خالی بود، همین الان برنج‌های کهنه در انبار‌های تهران و شهرستان‌ها و حتی در شمال موجود است، ولی ما هر سال یک بخشنامه‌ای داشتیم که بلای جان بعضی از کالا‌ها شده بود. از یک مرداد تا یک دی ماه برای حمایت است از کشاورز ایرانی ورود برنج خارجی ممنوع بود و این پنج ماهه فرصتی بود برای سودجویی و ثروت اندوزی بعضی ها، با درخواست‌هایی که از دولت کردیم و آن‌ها هم قبول کردند امسال چیزی به عنوان قطع شدن واردات برنج نداریم و واردات برنج کماکان ادامه پیدا می‌کند. از طرفی دیگر با توجه به بارش‌های اخیر و بر اساس گزارش‌هایی که به ما دادند امسال انشاالله ۳۰ درصد افزایش تولید برنج داخلی را داریم، پس آزاد شدن واردات برنج خارجی و بودن برنج‌های پارسال در انبار‌ها و تولید ۳۰ درصد بیشتر برنج داخلی و افت تقاضا و مجموعه‌ای از عوامل باعث شده که برنج ایرانی در شهر‌های شمالی قیمت‌هایی که به ما دادند کاهش قیمت ۴۰ درصدی را تجربه کند.
او افزود: قیمت‌های فعلی در بازار ناشی از مقاومت فروشندگان به دلیل خرید‌های قبلی با قیمت بالا است و به مرور زمان شاهد تعادل در بازار برنج خواهیم بود.
آقای حسنی گفت: حدود ۶ میلیون ایرانی در بیش از ۶۰ کشور جهان ساکن هستند که مایل به خرید و استفاده از برنج مرغوب ایرانی هستند، اما با توجه به سیاست دولت برای متعادل نگه داشتن بازار داخلی فعلا صادرات برنج ایرانی ممنوع است، اما از دولت تقاضا کرده ایم برای حمایت از کشاورز داخلی اجازه صادرات برنج داده شود تا هم کشاورز ایرانی متضرر نشود و هم بازار‌های جهانی را در اختیار داشته باشیم.
دبیرکل بنکداران مواد غذایی افزود: فعلاً صادرات ممنوع است. با توجه به آغاز فصل برداشت در بخش حبوبات، برنج و سایر مواد غذایی، کاهش قیمت‌های جهانی و امیدوار بودن به بحث برجام، انتظار داریم با تقویت پول ملی، روز‌های خوب در پیش باشد و شاهد کاهش قیمت در حوزه مواد غذایی باشیم.

برچسب ها : صادرات برنج صادرات برنج