شماره خبر : 13804
منتشر شده در مورخ : ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
ساعت : 9:9
قرارداد‌های تسهیلات بانکی وارد اتاق شیشه‌ای می‌شوند

قرارداد‌های تسهیلات بانکی وارد اتاق شیشه‌ای می‌شوند

 

کارشناس امور بانکی گفت: ثبت الکترونیکی قرارداد‌های تسهیلات بانکی سبب می‌شود مشخصات و جزئیات تسهیلات مشخص باشد و زمانی که شفافیت افزایش پیدا کند قطعا تخلفات هم کاهشی می‌شود.

۱۹ شهریور دستورالعمل نحوه ثبت الکترونیکی قرارداد‌های تسهیلات بانکی «قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار» و ماده (۳۱) «قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار»، تدوین و به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.موضوعی که از سال گذشته نیز در مجلس مطرح بود.

۲۱ مهر سال گذشته، نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوز‌های کسب و کار با تنظیم دستورالعمل نحوه ثبت الکترونیکی قرارداد‌های تسهیلات بانکی موافقت کرده بودند.

در خصوص ثبت الکترونیکی قرارداد‌های تسهیلات بانکی آقای حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی مواردی را بیان کرد.

سوال:این بخشنامه در چه راستایی منتشر شد؟

حجت الله فرزانی:  ثبت الکترونیکی قرارداد‌های های تسهیلات بانکی، بخشنامه‌ای بود که دو روز پیش بانک مرکزی ابلاغ کرد. این دستور العمل بانک مرکزی در راستای در خواست مطالباتی که در ستاد‌های مختلف و مراجع مختلف وجود داشت منتشر شد.

این بخشنامه به استناد ماده دو قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار و ماده ۳۱ تصویب شد. اما مطالبه اصلی را در ستاد تسهیل واحد‌های تولیدی داشتند در مجلس نیز این درخواست و مطالبه به صورت جدی وجود داشت.

سوال:نظر ستاد مبارزه با فساد در خصوص این بخشنامه چه بود؟

حجت الله فرزانی: ستاد مبارزه با فساد نیز در این خصوص نکاتی داشت و مواردی را مطرح کرده بود که در نهایت بانک مرکزی ملزم شد این دستورالعمل را ابلاغ کند.

سوال:بعد از این بخشنامه قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟

حجت الله فرزانی: بعد از این مقرر شد که بانک‌ها و موسسات اعتباری تا اردیبهشت سال بعد در چارچوب این دستورالعمل قرار گیرند و سامانه‌های بانکی خود را به شکلی باز طراحی کنند که قرار داد‌های تسهیلاتی شخص و قرار دادهایی که به عنوان ضامن امضا شده تحت عنوان قراداد وابسته داخل سامانه و صفحه شخص قابل رویت و شفاف باشد.

سوال:اهمیت این بخشنامه در چیست؟

حجت الله فرزانی:این بخشنامه سبب می‌شود مشخصات تسهیلات مشخص باشد، نحوه تسهیلات، محاسبه سود، نحوه محاسبه آن، وجه التزام، مانده بدهی سود، همگی شفاف و مشخص باشد و فرد از همه اطلاعات آگاه باشد و زمانی که شفافیت افزایش پیدا کند قطعا تخلفات هم کاهشی می‌شود علاوه بر این اختلافات حوزه بانکی نیز با مردم کمتر می شود.

سوال:در این بخشنامه آیا ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده است؟

حجت الله فرزانی:در این دستور العمل که ۸ ماده دارد بخش آخر به ضمانت اشاره شده است وضمانت اجرایی خوبی برای آن نوشته شده است.
در نهایت امیدواریم این بخشنامه عملیاتی شود تا شفافیت بیشتری به سیستم بانکی اضافه شود.

به گفته کارشناسان امور بانکی علاوه بر موارد مطرح شده این طرح با شفافیت سبب کاهش بسیار از مشکلات مانند اختلاف بین بانک‌ها و گیرندگان تسهیلات خواهد شد چرا که با این بخشنامه همه چیز شفاف و قابل رویت است.

باشگاه خبرنگاران جوان  اقتصادی  بانک و بیمه

برچسب ها : بانک مرکزی تسهیلات بانکی بانک