شماره خبر : 17047
منتشر شده در مورخ : ۸ بهمن ۱۴۰۱
ساعت : 7:28
جوانان و نوجوانان؛ موضوع اصلی اجلاس بیست و نهم نماز

جوانان و نوجوانان؛ موضوع اصلی اجلاس بیست و نهم نماز

                       
ستاد اقامه نماز کشور، بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز را پس از دو سال تعویق بدلیل شیوع کرونا، با موضوع نماز، مدرسه، دانشگاه، خانواده و معلمان آینده روز پنجشنبه برگزار کرد. این ستاد با برگزاری اجلاس سالانه نماز، در صدد تقویت باورها و معرفی ارزش های نماز است تا حساسیت بیشتری در بین متولیان فرهنگی کشور به منظور ترویج و توسعه فرهنگ نماز در جامعه ایجاد کند و از این طریق، ضمن برخورداری از جامعه ای پویا، دیندار و پاسدار ارزش های دینی، موجب بالندگی معنوی جامعه شود.
نماز ستون اصلی دین و به بیان قرآن، برپاداشتن آن اوّلین نشانه و نتیجه حکومت صالحان است، همچنانکه از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی توسعه فرهنگ نماز به عنوان یکی از اهداف اصلی نظام الهی مستقر در ایران مطرح بوده و اقدامات خوبی نیز در جهت تحقّق این هدف صورت گرفته، امّا با تشکیل ستاد اقامه نماز و برگزاری سالیانه اجلاس سراسری نماز، امر توسعه فرهنگ نماز تا حدودی ساماندهی شد، که افزایش تعداد مساجد و نمازخانه ها و ارتقاء کیفی ادای فردی و جمعی فریضه نماز و بکار گیری برخی توصیه های رهبر معظّم انقلاب به این اجلاسها را می توان از نتایج این نظم نوین به حساب آورد.
آنچه از نماز به عنوان ستون دین انتظار می رود و قرآن نیز به عنوان نتیجه اقامه آن وعده داده است کاستن از زشتیها در جامعه و بوجود آمدن جامعه ای سالم با برپائی نماز است و اینک 43 سال پس از برقراری نظام اسلامی و سالها پس از تشکیل ستادهای اقامه نماز و تشکیل اجلاسهای سراسری، ضرورت دارد به این پرسش پاسخ داده شود که در اقامه قرآنی نماز و ایجاد جامعه ای سالم به چه نسبت موفق بوده ایم و اگر با وجود افزایش کمّی نمازگزاران و گسترش امکانات برگزاری نماز، بسیاری از منکرات از جامعه ریشه کن نشده اند علّت چیست
.
از سال 1370 که با همّت رئیس ستاد اقامه نماز، اوّلین اجلاس سراسری نماز برگزارشد تاکنون این اجلاس همه ساله، بجز دو سال گذشته، ادامه داشته است و به جهت اهمیّت و اولویت موضوع آن، این تنها نشست داخلی است که رهبر فرزانه انقلاب هر ساله به آن پیام می دهند. با توجّه به آئیننامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز مصوب سال 1375و اصلاحیه آن در سال 1381، دستگاههای ذیربط باید در مورد اقامه نماز در حد مسئولیتشان پاسخگو باشند.
‌براساس ماده 1 این آئیننامه کلیه سازمانهای دولتی و عمومی کشور، مشمول این آیین نامه بوده و براساس ماده 2، وزراء و یا بالاترین مقام اجرایی دستگاههای مشمول این آیین نامه، متصدی اقامه نماز در دستگاه تحت نظر خود بوده و  موظّف به فراهم کردن امکانات اقامه شایسته نماز و ارتقاء شناخت کارکنان خود و خانواده آنها نسبت به این ستون برپا دارنده دین شده اند و مقرر شده است که وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و فنّآوری، بهداشت و درمان، راه و ترابری ارشاد، نفت، صنایع، کار و امور اجتماعی، بازرگانی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، سازمان تربیت بدنی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان اوقاف، بتناسب وظایف سازمانی خود به رفع کمبودهای مربوط به برگزاری نماز بپردازند ولذا با توجّه به کاستی های مورد اشاره در این مورد انتظار می رود که ستاد اقامه نماز هرگونه کوتاهی در اقامه قرآنی نماز را شناسائی کند تا با رفع آن، این مهم در جامعه عملی شود. ان شاء ... .

موسوی زاده  

 

برچسب ها : جوانان و نوجوانان نماز اجلاس بیست و نهم نماز