شماره خبر : 18641
منتشر شده در مورخ : ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
ساعت : 11:43
جایگاه هشتم ایران در صنعت سیمان جهان

جایگاه هشتم ایران در صنعت سیمان جهان

 

کارشناس بازار سرمایه گفت: با عملکرد مطلوب شرکت‌های فعال در حوزه سیمان، در سال ۱۴۰۱ توانستیم به رتبه هشتم تولیدکنندگان سیمان در جهان برسیم.

مهرناز سلطانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه بورس خبرگزاری صداوسیما، تصریح کرد: هر چند که این شرکت‌های فعال در حوزه سیمان با مشکلاتی چون؛ قطعی برق و نوسانات ارزی در سال گذشته، روبرو بودند.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی موفقیت‌های شرکت‌های سیمانی می‌توان به پایان دادن به قیمت گذاری دستوری و عرضه سیمان در بورس کالا اشاره کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه چین را رتبه اول تولید کننده سیمان در جهان دانست و گفت: بعد از چین، هند رتبه دوم، ویتنام و آمریکا به ترتیب د ر رتبه‌های بعدی تولیدکنندگان برتر سیمان در جهان قرار دارند.

سلطانی گفت: ایران هم در حوزه صادرات توانسته با افزایش صادرات سیمان کلینکر به کشور‌های همسایه در سال‌های اخیر؛ درآمد ارزی خوبی را نصیب شرکت‌های بورسی کند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با استمرار عرضه سیمان در بورس کالا و تعیین قیمت با مکانیزم عرضه و تقاضا، شرکت‌های فعال در این حوزه می‌توانند به ادامه داشتن فرایند سودسازی امیدوار بود و آینده خوبی پیش روی این شرکت‌ها قرار دارد.

وی گفت:صادرات سیمان کلینکر به کشور‌های همسایه نیز در این سال‌ها افزایش یافته است و درآمد ارزی خوبی را نصیب این شرکت‌ها کرده است.

این کارشناس در پابان با ادامه یافتن عرضه سیمان در بورس کالا گفت: با این عرضه می‌توانیم به روند رو به رشد شرکت‌های بورسی در سال‌های آینده امیدوار باشیم.

برچسب ها : ایران صنعت سیمان جهان سیمان