شماره خبر : 18661
منتشر شده در مورخ : ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
ساعت : 11:27
توافق جدید ایران و عراق؛ ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره پس از ماه رمضان آغاز می‌شود

توافق جدید ایران و عراق؛ ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره پس از ماه رمضان آغاز می‌شود

 

وزیر راه و شهرسازی از آغاز احداث مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه-بصره پس از ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت:‌ این خط‌آهن و پل متحرک "شط‌العرب" ۱۸ ماهه ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش در دیدار با وزیر حمل و نقل عراق اظهار کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران به دلیل همجواری با کشور عراق و مرزهای مشترک با آن کشور پروژه‌های قابل توجهی در حوزه حمل و نقل برای گسترش همکاری‌ها در دستور کار دارد. راه‌آهن شلمچه-بصره پروژه‌ای است که سال‌های سال معطل مانده بود که یکی از موضوعاتی بود که امروز در خصوص آن، دو کشور تصمیم‌گیری کردند. 

وی افزود: با توجه به اینکه این منطقه از شلمچه و از ابتدای خاک عراق در زمان جنگ مین گذاری شده، در توافق با وزیر حمل و نقل عراق مقرر شد تا در کوتاه ترین زمان زمین تحویل دولت ایران شود تا با اولویت بعداز ماه مبارک رمضان عملیات مین‌روبی توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

ی ادامه داد: در مسیر ریلی 32 کیلومتری که توسط عراق ساخته می‌شود، رود شط‌العَرب وجود دارد که مقرر شد ایران احداث پل متحرک را روی رود انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که ساخت این پل به شکل موازی همراه با احداث مسیر ریلی آغاز می‌شود، گفت: مقرر شد تا زمین‌های موردنیاز اطراف رودخانه شط‌العرب برای احداث پل در اختیار ایران قرار گیرد و طرف عراقی متعهد شد این امر هرچه سریعتر انجام شود.

بذرپاش از ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره و پل متحرک طی 18 ماه خبر داد و با بیان این‌که اگر در حین انجام کار قدری زمان طولانی تر شود توافق لازم بین دو کشور انجام خواهد شد، اضافه کرد: ایران و عراق همچنین توافق کردند تا نقشه جامع همکاری حمل و نقلی در بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای، دریایی تنظیم تا کارهای مشترک بین دو کشور طبق نقشه جامع انجام شود.

به گفته وی، لایروبی کشتی‌های مغروق و سایر لایروبی‌های موردنیاز از جمله توافقات دیگر این نشست بین دو کشور ایران و عراق بود و مقرر شد تا این موضوعات در کمیته مشترک پیگیری شود.

وی موضوع دیگر مورد بحث در این نشست را موضوع جاده‌ای و تکمیل راه‌آهن و مسیر جاده‌ای مرز خسروی به بغداد اعلام کرد و با اشاره به پیگیری موضوع ترانزیت کامیون‌های دو کشور از طریق وزارت اقتصاد، اظهار کرد:‌ ایران با عراق چهار مرز مشترک مهران، چذابه، شلمچه و خسروی دارد که هرکدام از آنها اهمیت خاص خود را دارد. برخی از این مرزها، مرزهای ترانزیتی ایران است. از آنجاییکه موضوع ترانزیت مربوط به وزارت اقتصاد و مالیه عراق است،  مقرر شد تا از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی موضوع ترانزیت کامیون‌های باری دنبال شود.

 

برچسب ها : ایران عراق خط‌آهن شلمچه-بصره