رییس سازمان راهداری؛ وضعیت نامناسب راه ها به دلیل کمبود اعتبار است
رییس سازمان راهداری درباره چرایی عدم به سازی، لکه گیری و ترمیم به موقع چاله آسفالت راه ها که موجب گلایه مردم شده است، گفت: نزدیک به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری ۲۹۰ هزار کیلومتر راه های کشور نیاز است، اما فقط ۱۰ درصد این رقم به دست سازمان راهداری می رسد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این روزها که همه به دنبال یافتن سهم مقصر در افزایش تصادفات رانندگی هستند نمیتوان از وضعیت جادهها چشم پوشی کرد. بر اساس یافتههای یک پژوهش، خستگی و خوابآلودگی راننده تا ۷۵ درصد، آسفالت نامناسب تا ۵۷ درصد، عرض کم جاده حدود ۵۲ درصد و عدم تفکیک وسایل نقلیه سبک و سنگین در جاده تا ۴۸ درصد، مه آلود و گردوغباری بودن هوا نیز به همین مقدار و در نهایت قوس و پیچ و خمهای پیدرپی با ۴۴ درصد بیشترین اثر سوء را بر رانندگی دارد. در این میان مسوولیت بخش مهمی از آمار بالای تلفات جادهای به کیفیت راهها و نظارتهای جادهای برمیگردد؛ مسالهای که در کنار خطاهای انسانی جادههای بیبازگشتی را برای مسافران رقم میزند.
گلایههای مردم از وضعیت جادهها که اتفاقا مربوط به شهرستانهای دور از پایتخت هم نیست و بخش زیادی از آن مربوط به راه های ورودی و خروجی به استان تهران میشود، نیز افزایش یافته است. رسیدگی به راه های اطراف تهران زیر سایه سنگین نام پایتخت پنهان مانده و فقر زیادی را از لحاظ ایمنی و به سازی آسفالت متحمل شده است. همین حالا مردم شهرستانهای تهران از جمله شهریار، رباط کریم، اسلامشهر، اندیشه و غیره که در نزدیکی پایتخت زندگی و روزانه مسافت طولانی را برای ورود به پایتخت طی میکنند، هم از وضعیت نامناسب آسفالت گلایه دارند.
در همین راستا رییس سازمان راهداری امروز (شنبه) در گفتو گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره دلیل محرومیت راه ها به ویژه در استان تهران، گفت: برای نگهداری راه ها با مشکل تامین اعتبار مواجه هستیم و فقط ۱۰ درصد اعتبار مورد نیاز برای نگهداری راه ها را در اختیار داریم.
«داریوش امانی» مدعی است: نزدیک به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راه های کشور که ۲۹۰ هزار کیلومتر است نیاز داریم، اما فقط ۱۰ درصد این رقم دست سازمان راهداری را می گیرد.
به گفته وی، بر اساس شاخصهای استاندار جهانی سالیانه چهار تا ۶ درصد قیمت روز یک کیلومتر راه را برای نرخ استهلاک هزینه میکنند، اما به دلیل کسری اعتبارات این رقم در ایران هزینه نمیشود.
رییس سازمان راهداری در پاسخ به این پرسش که راهداری یک دهه است عنوان میکند پول نگهداری راه را نداریم و این موضوع را بهانه عدم به سازی، لکه گیری و ترمیم به موقع آسفالت میکند اما در مقابل اعلام می شود ۹۰ درصد بودجه حمل و نقل به بخش راه اختصاص مییابد، توضیح داد: چندین سال است به دنبال تامین اعتبارات کافی هستیم و با مجلس شورای اسلامی هم رایزنی کردهایم، در قانون برنامه هفتم احکامی آورده شده است که بتوانیم بحث کمبود نقدینگی و بودجه را حل کنیم.
امانی در پاسخ به این سوال که چرا از درآمدهای سازمان راهداری برای نگهداری راه ها هزینه نمیشود؟ گفت: همه ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نگهداری راه ها از درآمدهای سازمان راهداری تامین می شود.
برچسب ها : مجلس شورای اسلامی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مرکز مدیریت راه های کشور شهر تهران
- راوی گفت: عوامل وزارت کشور به جای کمک به تسریع پروژه قطار شهری، سنگ لای چرخ می گذارند
- راوی گفت: حاشیه هایی از نشست جمع بندی سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان/با وجود ادغام بانک آیندگان در بانک ملی و کمبود نیرو، مجوز استخدام نمی دهند
- راوی گفت: خط و نشان های دادستان مرکز خوزستان، امیدی تازه برای برخورد با قصور در کاهش آلودگی هوا/رسیدگی به مطالبه گری کارکنان برق اهواز، مانع از خسارت بار شدن مردم است
- راوی گفت: آزاد شدن تردد خودروهای ایرانی و عراقی در مرز، نیازمند مدیریت چالش ها و تقویت زیرساخت هاست/فشارهای پشت پرده مانع از تعیین تکلیف شورای شهر اهواز است
- مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی : بیمهشدگان دارای سابقه کمتر از ۱۵ سال باید ۳۵ سال خدمت کنند
- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرداد: سن ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش یافت
- به بهانه روز جهانی زنان خانه دار/ وقتی «خانهداری» وظیفه زنانخانهدار میشود
- موتورسیکلتهای سنگین حتی از خانه تا پیست هم اجازه تردد ندارند
- نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو اهواز؛ فرصتی برای معرفی تولیدات ایرانی باکیفیت
- افتخارآفرینی ورزشکار خوزستانی در مسابقات وزنه برداری قهرمانی ارتش های جهان
- مدیرکل آموزش و پرورش استان: مدارس خوزستان یکسوم روزهای سال تحصیلی تعطیل بودهاند
- کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان برگزار شد؛ هشدار درباره تشدید بحران زیستمحیطی و آموزشی در خوزستان
- راوی گفت: عوامل وزارت کشور به جای کمک به تسریع پروژه قطار شهری، سنگ لای چرخ می گذارند
- راوی گفت: حاشیه هایی از نشست جمع بندی سفر معاون رئیس جمهور به خوزستان/با وجود ادغام بانک آیندگان در بانک ملی و کمبود نیرو، مجوز استخدام نمی دهند
- راوی گفت: خط و نشان های دادستان مرکز خوزستان، امیدی تازه برای برخورد با قصور در کاهش آلودگی هوا/رسیدگی به مطالبه گری کارکنان برق اهواز، مانع از خسارت بار شدن مردم است
- راوی گفت: آزاد شدن تردد خودروهای ایرانی و عراقی در مرز، نیازمند مدیریت چالش ها و تقویت زیرساخت هاست/فشارهای پشت پرده مانع از تعیین تکلیف شورای شهر اهواز است

