شماره خبر : 5995
منتشر شده در مورخ : ۸ آبان ۱۴۰۰
ساعت : 9:38
شروط وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس/ بوفه‌ها همچنان تعطیل

شروط وزارت بهداشت برای بازگشایی مدارس/ بوفه‌ها همچنان تعطیل

 
 
 

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی:

مردم شناسه و رمز ثنای خود را در اختیار کافی‌نت‌ها قرار ندهند

تهران - ایرنا - مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: مردم در مراجعه به کافی‌نت‌ها برای انجام امور قضایی از دادن شناسه و رمز خود به آنها خودداری کنند، زیرا این اطلاعات مانند کلید گاوصندوقی است که بدون آگاهی در اختیار دیگری قرار داده اند.
سامانه الکترونیکی ثنا به موجب ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، راه‌اندازی شده است زیرا طبق قانون، قوه قضاییه وظیفه دارد تا اوراق را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی به ثبت برساند و به همین جهت همه مراجعان باید برای دریافت اوراق قضایی و پیگیری به سامانه الکترونیکی ثنا مراجعه کنند بنابراین همه امور مربوط به ابلاغ اوراق قضایی از طریق سامانه ثنا انجام می‌شود و دیگر هیچ ابلاغیه‌ای درب منازل به صورت فیزیکی فرستاده نمی‌شود.
اکنون همه ابلاغیه‌های قضایی در سامانه ثنا به حساب کاربری شخص ارسال و از طریق پیامک به فرد اعلام می‌شود.
«علی اصغر تدین» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا افزود: مردم دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مجاز خدمات خود را دریافت کنند و اگر این امکان برای آنها فراهم است قبل از مراجعه به دفاتر نسبت به نوبت گرفتن الکترونیک اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از افشای اطلاعات به واسطه دسترسی افراد غیرمجاز به اطلاعات مردم به وجود می‌آید و بخش دیگر ممکن است اطلاعات هک شود.
تدین درباره امنیت اطلاعات توضیح داد:‌ در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برای حفاظت و صیانت از اطلاعات کاربران بسیار تلاش شده است. اطلاعاتی که در سامانه‌ها ثبت و ذخیره می‌شود به هیچ وجه در اختیار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قرار ندارد که بتوانند ذخیره‌سازی و نگه‌داری کنند و وقتی اطلاعات مردم در سامانه‌های خدمات الکترونیک قضایی ذخیره می‌شود، دفاتر دیگر دسترسی ندارند و زمانی که به سرورهای مرکز ارسال می‌شود، امکان دسترسی غیرمجاز به هیچ وجه نیست.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزود: اگر بخشی از اطلاعات فاش شود، ممکن است به دلیل استفاده غیرمجاز از سوی افرادی باشد که مجاز به دسترسی به اطلاعات هستند؛ این افراد در دستگاه قضایی مشغول به خدمت هستند.
تدین یادآور شد: سال گذشته فردی یکی از کارمندان دادگستری که مدعی بود اطلاعات ثنا را در اختیار دارد و قصد فروش آن را داشت، شناسایی و دستگیر شد.
وی درباره عدم آگاهی و اطلاع مردم نسبت به قوانین گفت:‌ در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، خدمات مشاوره به مردم ارائه می‌شود زیرا اگر نگوییم نحوه طرح دعوا یا شکایت سخت‌تر از رسیدگی و صدور رأی نیست؛ آسان‌تر هم نیست بنابراین مردم نیاز به راهنمایی و مشاوره برای پیگیری امور حقوقی و قضایی دارند.
سپردن امور تخصص به افراد بدون احراز صلاحیت، بی احتیاطی است
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با اشاره به تصویب طرح تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب و کارها افزود: در فضای کسب و کار باید به این نکته توجه کنیم که برخی امور تخصصی است و اینکه فردی مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق را دریافت  کند، حتما نیازمند این است که ارزیابی شود.
وی ادامه داد:‌ اکنون نظام ارزیابی که در روش‌های آزمونی کانون وکلای دادگستری، مرکز وکلای قوه قضاییه، کانون کارشناسان انجام‌ می‌شود به این معناست که حاکمیت توانایی فارغ التحصیلان را ارزیابی می کند و به آنها مهر تایید می زند.
تدین تصریح کرد:‌ در حوزه قضا و امور تخصصی که یک اشتباه ممکن است تمام هستی و دارایی افراد را  بگیرد و حتی  تهددیدهای جانی در پی داشته باشد، نیاز به احراز صلاحیت‌ها و مجوزهای لازم دارد و حتی مجوز هم که داده می شود نباید سطح قبولی را انقدر پایین  آورد که هر کسی بتواند وارد این حرفه  شود.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تاکید کرد:‌ سپردن امور تخصصی به افراد بدون احراز صلاحیت، بی احتیاطی است و ممکن است فردی در رشته حقوق نمره ۲۰ یا ۱۲ گرفته باشد و کسی که به  آن فرد به عنوان وکیل مراجعه می کند نمی داند که آن فرد چقدر متبحر و متخصص است بنابراین تعیین توانایی و احراز صلاحیت افراد توسط یک نهاد متخصص بسیار مهم است.
 
 
 
 
 
 
سهام «شستا» بهتر از گذشته می‌شود/مولدسازی سرمایه‌های راکد شستا
مدیرعامل شستا مهمترین برنامه‌اش در دوره مدیریتی جدید را مولدسازی دارایی‌های غیرمولد شستا دانست و گفت: قطعا ساماندهی می‌کنیم که وضعیت سهام شستا بهتر از گذشته شود.
علی رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای بیش از ۱۰۰ پروژه در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی اظهار کرد: در حال حاضر ارزش سرمایه گذاری های انجام شده در شستا ۴۲ هزار میلیارد تومان است و هدف گذاری شده که این میزان در این دوره مدیریتی ۱۰ برابر شده و به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. این امر قطعا نیازمند تلاش شبانه روزی است.
وی درباره مهمترین برنامه‌هایش برای اداره شستا گفت: مهمترین برنامه‌ام مولدسازی دارایی های غیرمولد شستا است. در این راستا شرکتهای زیان‌ده ساماندهی شده و پروژه‌های در دست اجرا نیز همانطور که گفته شد با تلاش شبانه روزی تکمیل شده و سرعت خواهند گرفت.
مدیرعامل شستا افزود: باید این موضوع را درنظر داشت که با مولدکردن سرمایه های راکد، افزایش سودآوری را شاهد خواهیم بود؛ ضمن آنکه تحرک و پویایی شستا که حدود ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد موجب حرکت و رشد دیگر مجموعه‌های اقتصادی خواهد شد.
رستمی در حاشیه مراسم معارفه‌اش به عنوان مدیرعامل جدید شستا، درباره وضعیت سهام شستا در بورس نیز گفت: برنامه‌ریزی کرده و قطعا ساماندهی می‌کنیم که وضعیت سهام شستا بهتر از گذشته بشود. این نوید را به سهامداران می دهم که نگران نباشند. بخشی از افت های رخ داده ناشی از شرایط اقتصادی کشور و بازار بوده است، اما اکنون که بازار وضعیت متعادل و متناسبی پیدا کرده، سرمایه گذاری در سهام شستا می تواند برای سهامداران منافع خوبی به دنبال داشته باشد.
انتهای پیام
 
 
 
 
 

کلاس‌بندی بیش از ۱۰ میلیون دانش‌آموز در «شاد»/میانگین حضور، ۶۴ دقیقه

سخنگوی اپلیکیشن شاد با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد دانش‌آموزان کلاس‌بندی شده در شبکه شاد ۱۰ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۶۲۰ نفر است گفت: روزانه یک میلیون و ۴۷۰ هزار و ۸۰۰ ارتباط زنده تصویری و ۸۹۵ هزار و ۸۳۰ گفت‌وگوی صوتی در کلاس‌ها برقرار شده است.
حسین صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، جدیدترین آمار استفاده از اپلیکیشن شاد را اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر تعداد دانش‌آموزان کلاس‌بندی شده ۱۰ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۶۲۰ نفر است. تعداد دانش‌آموزان احراز شده جدید یک میلیون و ۶۲۵ هزار و ۸۵۰ نفر است.  ۱۲۲ هزار و ۶۸۰ مدیر مدرسه نیز احراز هویت شده‌اند.
وی افزود: همچنین ۹۷ درصد کاربران اقدام به به‌روزرسانی اپلیکیشن به نسخه جدید کرده‌اند.
سخنگوی اپلیکیشن شاد با اشاره به ۴۷۳ هزار و ۲۵۰ کاربر احراز نشده گفت: تعداد گروه - درس‌های تشکیل شده سه میلیون و ۵۸۲ هزار و ۱۹۰ مورد است.
صادقی افزود: تعداد کاربران یونیکی که روزانه به شاد مراجعه کرده‌اند ۱۰ میلیون و ۴۵۲ هزار نفر است. همچنین روزانه یک میلیون و ۴۷۰ هزار و ۸۰۰  ارتباط زنده تصویری و ۸۹۵ هزار و ۸۳۰  گفت‌وگوی صوتی برقرار شده است.
به گفته وی تعداد فایل‌های جابه‌جا شده در کلاس گروه‌ها ۲۶ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۸۰۰ مورد، تعداد پیام‌های مبادله شده در کلاس گروه‌ها ۱۰۵ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۲۰۰ مورد بوده است. حداکثر پهنای باند ۴۴۵ گیگ بر ثانیه و بیشترین کاربر همزمان دومیلیون و ۴۲۳ هزار نفر بوده است. میانگین حضور کاربران در شاد نیز ۶۴ دقیقه ثبت شده است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مزاحمت خیابانی برای بانوان چه حکمی دارد؟
رعایت شان بانوان همواره اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد از این رو قانونگذار مزاحمت خیابانی برای بانوان را جرم می داند.
به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،رعایت عفت و شان بانوان با توجه به ارزش های اخلاقی و مذهبی جامعه ، همواره اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد از این رو قانونگذار مزاحمت خیابانی برای بانوان و نوامیس مردم را یک جرم می داند.
معمولا جرائم مربوط به مزاحمت خیابانی هیچگاه به طرح شکایت از سوی قربانی منتهی نمی شوند از این رو ، با رفع مزاحمت ، این موضوع از طریق طرح شکایت کیفری فاش نخواهد شد اما در صورت شکایت ، با متهم مزاحمت خیابانی برای بانوان برخورد قضایی خواهد شد .
محل وقوع جرم مزاحمت خیابانی برای بانوان و کودکان اماکن عمومی و معابر هستند که شامل کوچه ها ، خیابان ها ، نمایشگاه ها، ادارات دولتی ، بازار ، میدان ها ، اتوبان ها و … می باشند و حضور یا عدم حضور شاهد برای تحقق جرم مزاحمت خیابانی شرط نخواهد بود .
توهین و مزاحمت در اماکن خصوصی مانند منزل به صورت علنی و با حضور شاهد شامل ماده قانون مجازات کننده مزاحمت خیابانی نخواهد بود .
جرم مزاحمت خیابانی برای بانوان و کودکان از جمله جرائم عمدی است که به دلیل آسیب پذیری بالای آنان ، حساسیت بیشتری بر روی آن وجود دارد.
در جرم مزاحمت خیابانی برای بانوان و کودکان ، وقوع عمل توهین آمیز یا ایجاد مزاحمت، وجود قصد مجرمانه را مفروض خواهد کرد لذا به اثبات جرم نیازی نخواهد بود مگر اینکه خلاف آن توسط متهم اثبات شود که در این صورت مسئولیت کیفری شامل متهم نخواهد شد .
مزاحمت خیابانی برای کودکان و بانوان، به شکل تعرض و ارتکاب عمل توهین آمیز نسبت به آنان در معابر و اماکن عمومی رخ می دهد.
معیار و ضابطه ی تشخیص رفتار توهین آمیز در عمل مزاحمت خیابانی، عرف و عادت رایج در محل وقوع مزاحمت خیابانی خواهد بود و دادگاه مطابق با آن حکم صادر خواهد کرد .
حکم مجازات مزاحمت خیابانی
بر اساس ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۷۵ به تصویب رسیده است ، هر فردی که در اماکن عمومی یا معابر ، مزاحم کودکان و بانوان گردد و با الفاظ و حرکاتی خلاف شئون به آنان توهین نماید ، به دو تا شش ماه حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد ، لذا با توجه به مفاد این قانون می توان دریافت که توهین و اهانت به مردان در معابر عمومی مشمول حکم این ماده نخواهد شد .
 
 
 
 
 


معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را پیش‌شرط بازگشایی مدارس خواند و گفت: نباید تزریق واکسن ما را از اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی غافل کند، در مورد کرونا با پاندمی جهانی روبرو هستیم و واکسیناسیون باید همزمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.
مهندس محسن فرهادی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی،‌ گفت: مدارس حساسیت بیشتری دارند ولی به طور کلی در شرایط کرونا باید راه‌اندازی کلاس‌های حضوری با جمعیت‌هایی که قبلا سر کلاس حاضر می‌شدند را فراموش کنیم و شرط بازگشایی این است که علی‌رغم تاکیدات فراوان بر واکسیناسیون، اما آن را در محاسباتمان نیاوریم و تصور نکنیم چون دانش‌آموزان و معلمین واکسن زدند، کرونا به کلاس درس راه ندارد؛ با این شرط همچنان درصد رعایت پروتکل‌ها بالا خواهد بود.
او تاکید کرد: مدرسه برای آغاز فعالیت باید کلاس‌هایش خلوت باشد و فاصله یک و نیم تا دو متری دانش‌آموزان در کلاس حفظ شود؛ درعین حال تهویه در کلاس از اولویت‌های اصلی است،‌ دانش‌آموز و معلم باید به قدر کفایت لباس بپوشند تا امکان باز کردن درب و پنجره‌ها مرتبا فراهم باشد تا هوا تازه شود. تعداد مجاز حضور شاگرادان در کلاس درس بسته به متراژ کلاس متفاوت است، مثلا در یک کلاس ۴۰ متری ۱۰ دانش‌آموز می‌توانند حاضر باشند. محاسبه این موضوع هم بر عهده مدیریت مدرسه است، اما باید در نظر بگیرد که برای هر دانش‌آموز نیاز به چهار متر مربع فضا داریم.
وی افزود: شروع کلاس‌ها برای مدارسی که دانش‌آموزان زیادی دارند، باید ترکیبی از حضوری، غیر حضوری، کارگاهی و آزمایشگاهی باشد. با این تلفیق، سال تحصیلی آموزشی حضوری خوبی خواهیم داشت؛ ولی اگر در بازگشایی‌ها دچار تعجیل شویم مطمئنا شرایط مشکل می‌شود.
معاون فنی مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت تاکید کرد: کماکان مدیر مدرسه مسئولیت نظارتی دارد و ناظران بهداشتی به شکل تصادفی و رندوم مدارس را بررسی می‌کنند.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره چگونگی بازگشایی مدارس برای کودکان کمتر از ۱۲ سال که واکسن تزریق نکرده‌اند نیز به ایسنا گفت: متاسفانه در مورد کرونا با پاندمی جهانی روبرو هستیم و به این ترتیب واکسیناسیون باید همزمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود. متاسفانه هنوز حلقه انتقال بیماری در دنیا شکسته نشده است و باید واکسیناسیون را تاحدی افزایش دهیم که بتوانیم از فواید آن استفاده کنیم. برای سنین زیر ۱۲ سال رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار حائز اهمیت است و مدارس باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که کودکان زیر ۱۲ سال با شرایط ویژه‌تری سر کلاس حاضر شوند. البته برخی مدارس هم تعداد بسیار پایینی دانش‌آموز دارند که کنترل آنها راحت است.
او درباره فعالیت بوفه مدارس‌ نیز اظهار کرد: قرار است بوفه‌ها فعلا راه‌اندازی نشود و بچه‌ها از خانه خوراکی با خود همراه داشته باشند؛ البته ساعت حضور دانش‌آموزان هم کاهش پیدا کرده است و قرار است تنها برای رفع اشکال و دروس خاص به مدرسه روند. در این زمینه نیز خود مدرسه این دروس خاصی که دانش‌آموزان برای آن به مدرسه می‌آیند را انتخاب می‌کند.
 
دنبال کردن اخبار بد کرونا، سلامت روان را تهدید می‌کند
"مراقب آنچه در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید، باشید"
تصور کنید که اول زمستان ۱۳۹۸ است و شما در ساعات فراغت میان کار، خبرهای منتشرشده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را بالا و پایین می‌کنید.
به گزارش ایسنا، عناوینی مانند «تعداد کشته‌ها همچنان در حال افزایش است»، «بیماری نوظهور دنیا را فراگرفته است» و «نظام‌های مراقبت‌ بهداشتی در حال فروپاشی هستند»، جلوی چشمان شما ظاهر می‌شوند. حالتان گرفته می‌شود و اعصابتان به هم می‌ریزد اما نمی‌توانید دست از بالا و پایین کردن اخبار بردارید.
بدون شک شما تنها کسی نیستید که از این‌ همه خبر بد دچار اضطراب شده اید. تحقیقات نشان داده که مردم تمایل به جستجوی اطلاعات در زمان‌های متزلزل و نامطمئن دارند و این‌ یک راه طبیعی برای مقابله با بی‌اطلاعی است اما آیا جستجوی مداوم اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی که آن را اصطلاحا «جستجوی اخبار ناگوار» (doomscrolling) می‌نامند، در دوران همه‌گیری یا هر زمان دیگری مفید است؟
تحقیقات در مورد تأثیر اخبار بد بر خلق‌وخوی مخاطبان به‌طورکلی نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض اخبار منفی کووید، احتمالا برای «سلامت احساسی» ما مضر است. در واقع شواهد اولیه، تأثیر اخبار کووید بر افزایش خطر بروز ناراحتی‌های روانی را نشان داده است.
شبکه‌های اجتماعی خود را به‌ ابزاری مثبت‌ تبدیل کنید
روزنامه ایندیپندنت در مطلبی تازه دراین باره آورده است: تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کاری کند که مردم احساس بدبختی کنند، مثلاً پرداختن به محتوای منفی درباره کرونا از طریق توییتر یا یوتیوب در بحبوحه همه‌گیری این بیماری، چنین نتیجه‌ای خواهد داشت.
پس چه می‌توانیم بکنیم تا از خود مراقبت کرده و اوقات خود را در شبکه‌های اجتماعی لذت‌بخش‌تر کنیم؟
یک گزینه این است که حساب‌های (اکانت) خود را در شبکه‌های اجتماعی به‌طورکلی حذف کنیم. ارقام نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از کاربران فیسبوک در انگلیس و ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۰ به اینکه از این شبکه اجتماعی خارج شوند فکر کرده‌اند.
اما چقدر واقع‌بینانه خواهد بود که از شبکه‌هایی که نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را به هم متصل می‌کنند، فاصله بگیریم، به‌ویژه زمانی که تعاملات اجتماعی رودررو می‌تواند به دلیل مثلا همه گیری یک بیماری نظیر کرونا، مخاطره‌آمیز یا غیرممکن باشد؟
با توجه به اینکه اجتناب از شبکه‌های اجتماعی ممکن است عملی نباشد، چند راه دیگر را برای مثبت‌تر کردن تجربه شما در شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم.
۱. مراقب آنچه در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید، باشید. اگر برای ارتباط با افراد دیگر وارد این شبکه‌ها می‌شوید، به‌جای آخرین عناوین خبری، روی عکس‌ها و اتفاقات شخصی به اشتراک گذاشته‌ شده توسط خانواده و دوستانتان تمرکز کنید.
۲. به دنبال محتوایی باشید که شما را خوشحال می‌کند. ممکن است تصاویری از بچه‌گربه‌های بامزه، مناظر زیبا، ویدیو از غذاهایی که دهان را آب می‌اندازند یا موضوعات دیگری از این دست، مناسب این کار باشد. حتی می‌توانید کسانی را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید که محتوای کاربردی و مثبت به اشتراک می‌گذارند.
۳. از شبکه‌های اجتماعی برای ترویج مهربانی استفاده کنید. به اشتراک گذاشتن چیزهای خوبی که در زندگی شما اتفاق می‌افتد می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهبود بخشد و روحیه مثبت شما می‌تواند به دیگران نیز سرایت کند. همچنین ممکن است دوست داشته باشید در شبکه‌های اجتماعی از دیگران تعریف کنید. درحالی‌که این ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، مردم بیشتر از آنچه فکر کنید از آن استقبال و قدردانی می‌کنند.
۴. روی اخبار مثبت تمرکز کنید. افراد نجات‌یافته و خانواده‌های خوشحال از بازگشت عزیزانشان از بیمارستان را دنبال کنید. تحقیقات مثبت از اثر واکسن و آمار بالا رفتن تعداد افراد واکسینه شده و کاهش بیماری را بخوانید و با دیگران به اشتراک بگذارید.
به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که از همه اخبار و محتوای منفی دوری‌ کنید. ما باید بدانیم در جهان چه می‌گذرد اما در نظر داشته باشید دنبال کردن اخبار نگران‌کننده در سراسر دنیا اغلب تأثیری برای بهبود سلامت جسمی شما یا دوری کردن از خطر جدی ندارد اما می‌تواند سلامت روان شما را عمیقاً تحت تأثیر قرار دهد.
انتهای پیام
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
علل حواس پرتی و فراموشکاری چیست؟
فراموشی‌های گاه به گاه همیشه مسئله نگران کننده‌ای نیست و دلایل بسیاری می‌تواند در بروز این مسائل دخیل باشد.
به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هر فردی ممکن است در طول عمر خود با فراموشی‌های گاه به گاه و لحظه‌ای مانند فراموش کردن اسامی، جا گذاشتن وسایل شخصی و فراموش کردن مسیر‌ها و مکان‌ها مواجه شده باشد، که به آن عارضه فراموشی گفته می‌شود.
برای آن که بتوانیم کاری را به خوبی انجام دهیم، باید تمام توجه خود را به طور کامل معطوف به آن کار کنیم. پژوهش‌های علمی اثبات کرده‌اند که بازه توجه انسان محدود است و در آن واحد به تعداد کمی از محرکات محیطی می‌تواند معطوف باشد. در نتیجه برای انجام کار‌های پیچیده لازم است تمام توجه خود را متمرکز در یک نقطه کنید.
گاهی حواس پرتی‌ها آنقدر زیاد می‌شود که ممکن است زندگی فرد را مختل کند؛ و باید به فکر درمان حواس پرتی خود باشیم.
یکی از عواملی که ممکن است بسیاری از افراد را از رسیدن به دستاورد‌ها و اهداف خود بازدارد، عاملی آزاردهنده به نام حواس پرتی است.
به خیابان رفتم و از چند خانم و آقا درباره‌ی حواس پرتی و فراموشکاری پرسیدم.
خانم جوانی گفت: من فکر می‌کنم حواس پرتی به علت عدم تمرکز است. البته به نظر من حواس پرتی وجود ندارد و به خاطر مشغله ذهنی ممکن است یک چیز‌هایی را فراموش کنیم.
یک جوان اینگونه پاسخ داد: من برای اینکه کار‌هایی که باید انجام دهم را فراموش نکنم، لیست کارهایم را روی کاغذ می‌نویسم و هر روز به لیست مراجعه می‌کنم و این کار باعث می‌شود که من چیزی را فراموش نکنم.
فرد دیگری چنین گفت: البته فراموش کاری به نظر من به اقتضای سن هم مربوط می‌شود. برای دور شدن از فراموشکاری باید ذهن را پرورش داد. بعضی از افراد می‌گویند از عدد ۱۰۰ به صورت معکوس بشمارید تا به ۱ برسید، تمرین خوبی برای جلوگیری از فراموشکاری است. به نظر من نباید کارهایمان را روی کاغذ بنویسیم و باید از مغزمان کار بکشیم.
آقای دیگری گفت: دغدغه‌های فکری زیاد باعث فراموشکاری می‌شود. به نظر من کتاب خواندن و حل جدول برای جلوگیری از فراموشکاری و حواس پرتی بسیار حائز اهمیت است.
محمد مهدی بدیعی روانپزشک درباره حواس پرتی و فراموشکاری گفت: حواس پرتی به این معنا است، افراد کاری را که قرار بود انجام دهند، کاملا فراموش کنند و در ذهنشان نباشد. فراموشکاری آن تکالیفی است که قبلا در ذهنمان سپرده ایم و در حافظه بلند مدت آن‌ها را ذخیره کرده ایم و بعد از مدتی به فراموشی سپرده شده است.
وی بیان کرد: بین حواس پرتی و فراموشکاری یک تفاوتی وجود دارد. حواس پرتی را در مورد مسائل روزمره و مواردی که در طول یک روز یا هفته برای خودمان برنامه ریزی کرده ایم به کار برده می‌شود، نه در مورد مسائلی که در گذشته یا در طول زمان طولانی اقدام کرده ایم. به عنوان مثال، فراموش کردن متن نماز می‌تواند جزء فراموشکاری باشد. ولی اگر حواسمان پرت شود که وقت نماز گذشته است این نوع می‌تواند حواس پرتی به شمار آید.
حواس‌پرتی یا فراموشی مشکلی است که افراد بسیاری را درگیر خود می‌کند و می‌توان آن را یک شکایت رایج در زندگی‌های امروزی به حساب آورد. حواس‌پرتی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که حافظه‌ی افراد را درگیر می‌کند. بعضی از فراموشی‌ها کاملا عادی است و احتمال دارد برای هر انسانی با قوی‌ترین حافظه اتفاق بیافتد. ضعف حافظه ممکن است برای همه پیش آید.
بدیعی تصریح کرد: حافظه هر فرد با فرد دیگر از جنبه‌های ژنتیکی و ارثی تفاوت دارد. برخی از افراد حافظه تصویری قوی و برخی حافظه شنیداری و بعضی حافظه ریاضیاتی قوی و ... دارند. بهتر است که افراد خودشان را کشف کنند تا از حواس پرتی جلوگیری کنند. یکی از علل حواس پرتی می‌توان به دغدغه ها، مشغله‌ها و پرکاری بیش از اندازه‌ی ذهنی فرد باشد. یکسری از بیماری‌ها مانند افسردگی منجر به حواس پرتی نیز می‌شود.
از جمله عواملی که می‌تواند حواس‌پرتی را با خود همراه داشته باشد، ابتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی در دوران بزرگ‌سالی است. این اختلال در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود. به عبارت دیگر، فقط زمانی می‌توان یک فرد را در بزرگ‎سالی مبتلا به این اختلال دانست که علائم آن در دوران کودکی وجود داشته باشد.
این روانپزشک برای پیشگیری از حواس پرتی گفت: وقتی فردی مشغله‌ی ذهنی بیش از اندازه‌ای دارد که مانع از ثبت رسیدن در حافظه ذهنی می‌شود اولین کاری که باید انجام دهند این است که تعداد موضوعاتی که برایشان دارای اهمیت است را تفکیک یا کم کنند. یکی از روش‌های جلوگیری از حواس پرتی، نوشتن کار‌های روزمره است. قبل از لیست کردن برنامه ها، فرد باید اولویت کارهایش را نیز مدنظر داشته باشد.
وی ادامه داد: کار‌هایی که باید همان موقع انجام دهیم را به ساعات و یا روز‌های دیگر موکول نکنیم. باز بودن پرونده‌ی کاری فرد، باعث حواس پرتی او نیز می‌شود. افراد باید تمام کار‌ها را دسته بندی کنند و مدیریت زمانی را مدنظر داشته باشند.
رهایی از حواس پرتی و ایجاد تمرکز حواس در افراد مختلف، متفاوت است و به حالت درونی، تجربه‌ها مکان و موقعیت آن‌ها بستگی دارد. برخی از افراد اظهار می‌دارند که من آدم کاملا حواس پرتی هستم و برخی دیگر می‌گویند نمی‌توانم تمرکز حواسم را به روی کاری حفظ کنم. در حالی که این تفکر غلط است و هیچ کس نباید خود را فردی کاملا حواس پرت یا فاقد تمرکز حواس بداند.
یکی از علت‌های عدم تمرکز و حواس پرتی، کار کردن در شرایطی که نگرانی وجود دارد می‌باشد. امکان دارد مرور دائمی نگرانی‌ها و یا کلا افکار آزار دهنده باعث شود که فرد نتواند بر مسائل فعلی خود تمرکز پیدا کند.
زمانی که فرد مدام کار‌های یکنواخت و خسته کننده انجام می‌دهد، ممکن است فراموشکار شود و در برخی از مواقع نتواند به خوبی تمرکز کنند و از نهایت دقت خود استفاده کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آشنایی با مشاغلی که به دلیل آلودگی صوتی در گروه کارهای سخت و زیان آور قرار می گیرند
از مولفه هایی که برای دسته بندی مشاغل به کار می رود میزان فشار صوتی محیط کار است و بر همین اساس برخی کار ها در دسته مشاغل سخت قرار می گیرند.
به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، صدای ناخواسته‌ای که در محیط ایجاد شده و بر سلامت جسم، روان و تمرکز انسان تاثیر مخرب آلودگی صوتی نامیده می‌شود. 
قرارگرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی صوتی علاوه بر عوارض جسمی مانند کم شنوایی و حتی ناشنوایی موجب تخریب سلامتن روانی نیز می‌شود. شنیدن متداول و حتی گاهی اوقات کوتاه مدت صدای‌های آزار دهنده باعث تنش، پرخاشگری و اختلال در عملکرد و خطای شناختی می‌شود.
اما گاهی شرایطی ایجاد می‌شود که گریزی از تحمل این صدا‌های آزار دهنده نیست بنابر این باید راهی برای کنترل و یا کاهش آلودگی صوتی پیدا کرد. کارکردن در محیط‌هایی که آلودگی صوتی بالایی دارند یکی از همین شرایط گریز ناپذیر است، قانون گذار نیز با تصویب مواد مختلف در قوانینی مانند قانون کار یا آیین نامه مشاغل سخت راه‌هایی برای کنترل صدا و صاینت از نیروی انسانی پیش بینی کرده است تا به قدر توان از آسیب فشار صوتی محیط‌های کار بکاهد.
اکبر قربانی کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از فاکتور‌های مهم در دسته بندی شغل‌ها و قرارگیری آن‌ها در گروه مشاغل سخت میزان آلودگی و فشار صوتی محیط کار است. زیرا فشار صوتی بر سلامت جسم، روان و کیفیت کار کارگر تاثیر می‌گذارد به طوری که برخی مواقع با افرادی مواجه می‌شوید که با ۴۰ سال سن دچار کم شنوایی و ... شده اند.
قربانی بیان کرد: طبق استاندار‌های مشخص شده مشاغلی که موجب می‌شود افراد به مدت ۸ ساعت یا بیشتر در معرض صدای بالای ۸۵ دسی بل قرارگیرند به عنوان مشاغل سخت شناخته می‌شوند.
این کارشناس روابط کار وتامین اجتماعی گفت:کارگران کارگاه‌های پرس کاری، برش کاری، صاف کاری، مس گری، آهنگری تحت شرایطی می توانند از مصادیق نیروی کار مشاغل سخت محسوب شوند حتی شغل فردی را که برای امرار معاش روزانه ۸ ساعت یا بیشتر با موتور سیکلت کار می‌کند و در معرض الودگی صوتی قراردارد نیز می‌توان در گروه مشاغل سخت به علت آلودگی صوتی قرار داد.
وی ادامه داد: قانون کار در فصل ۴ به بحث صیانت از نیروی انسانی پرداخته است و این درواقع شاه بیت قانون کار است. در بحث صیانت از نیروی انسانی این موضوع مطرح می‌شود که نیروی‌های کار نباید به سبب انجام شغل در معرض آسیب قرار گرفته و سلامت جسمانی خود را از دست دهند.
قربانی گفت: برای تامین سلامت نیروی کار مسائلی مانند دستورالعمل‌های مناسب سازی، الزام کارفرمایان به رعایت استاندارد محیط کار و نظارت بر حسن اجرای قوانین مناسب سازی و ... مطرح می‌شود که به هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.
این کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی اظهار کرد: مطابق آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور  به کارفرمایان 2 سال فرصت داده شده تا نسبت به بهینه کردن وضعیت آلودگی محیط  کار اقدامات مناسب را انجام دهند و در صورت تخطی برای کارفرمایان جریمه در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در باره موضوع مناسب سازی قانون کار صراحتا بیان کرده است که هر شخص حقیقی یا حقوقی که بخواهد کارگاه جدیدی احداث کرده یا کارگاه‌های موجود را توسعه دهد، باید نقشه‌های ساختمانی، برنامه کار و طرح‌های موردنظر را از لحاظ پیش بینی در امر حفاظت فنی و بهداشت کار، برای اظهارنظر و تائید به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال کند. مطابق قانون وزارت کار و امور اجتماعی نیز مکلف هستند نظرات خود را ظرف مدت یک ماه اعلام کنند و در نهایت بهره برداری از کارگاه‌های مزبور منوط به رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی خواهد بود.
قربانی افزود: یکی از موضوعات  پیش بین شده سرکشی به کارگاه‌ها و بررسی شرایط محیطی است تا مشخص شود سلامت نیروی کار در این محیط‌ها تا چه میزان در معرض آسیب عواملی مانند آلودگی صوتی و ... دار و نقش هر عامل محیطی در سلامت کارگران و پرسنل کارگاه مشخص شود.
این کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی بیان کرد: از موارد دیگری که قانون کار به آن صراحت دارد موظف کردن کارفرمایان به انجام آزمایش‌های دوره‌ای از نیروی انسانی است.
وی گفت: در صورت مشاهده بیماری حاصل از آسیب محیط کار وزارت کار و امور اجتماعی موظف هستند از محیط کار بازدید کنند همچنین کارگاه ها موظف به رعایت دستورالعمل‌های مشخص شده از سوی شورای عالی حفاظت فنی بوده و دستگاه‌هایی نیز مسئول نظارت بر استانداردهای محیط کار هستند.
یکی از نیرو‌های کار یک کارگاه کابینت سازی و برش کاری درباره شرایط کار خود در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در سیستم برخی دستگاه‌ها مواردی رعایت و لحاظ شده است که باعث کاهش و حتی حذف صدا می‌شود، کارگاه‌های مدرنی نیز به این دستگاه‌ها مجهز هستند. همچنین روش‌های دیگری برای کنترل آلودگی صوتی مانند جاذب‌های صدا و ... وجود دارد که در برخی محیط های کار استفاده می‌شود.
این نیروی کار گفت: در برخی کارگاه‌ها  نیرو‌های کار با استفاده از هدفون از آلودگی صوتی محیط کار مصون می‌مانند، اما در ایران اکثر کارگاه‌های کوچک به دستگاه‌های پیشرفته یا محیط‌های مناسب سازی شده و انواع جاذب، عایق و نویزگیر‌ها مجهز نیستند و نیرو‌های کار نیز نمی‌توانند از هدفون استفاده کنند.
وی بیان کرد: علت استفاده نکردن کارگران از هدفون این است که اغلب دستگاه‌های مورد استفاده دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند حادثه ساز بوده و باعث قطع دست و ... شوند، بنابر این کارگران باید حواسشان به یکدیگر باشد تا در صورت بروز مشکل به سرعت متوجه صدای همکار خود شده و اقدامات لازم را انجام دهند، اما در کارگاه‌های مدرن معمولا یک ناظر بر کار مجموعه نظارت دارد و دوربین‌هایی نیز در محیط کار نصب بوده و تمام فعالیت‌ها با این دوربین‌ها کنترل می‌شود، لذا کارگران فقط مسئول انجام کار خود بوده و اشخاصی نیز مسئولیت نظارت بر کار هستند.
این نیروی کار ادامه داد: گاهی حتی کار یک فرد در کارگاه با دستگاه‌هایی که باعث آلودگی صوتی می‌شوند ارتباطی ندارد. در برخی کارگاه‌ها بخشی که در آن دستگاه وجود دارد با دیوار‌های عایق جدا می‌شود، اما بسیاریاز کارگاه‌های کوچک اینگونه نیستند. علاوه بر این یک کارگر باید به بسیاری از مشاغلی که در کارگاه انجام می‌شود مسلط باشد تا در صورتی که از او خواسته شود در تمام بخش‌های کارگاه رفت و آمد کند که امنیت شغلی بیشتری داشد باشد، اما در سایر کشور‌ها اکثر مشاغل تخصصی است و هر فرد تنها در حوزه محیط کار خود کار می‌کند. کارگاه ما نیز به از جمله کارگاه‌هایی است که به این موارد مجهز نیست، بنابراین نیروی کار به مدت طولانی در معرض فشار صوتی قرار می‌گیرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دلایل اختلال در یادگیری دانش آموزان
امروزه مطالعات مختلف نشان می‌دهد که حداقل یک تا سی درصد کودکان سنین مدرسه به نحوی دچار اختلال در امر یادگیری هستند.
به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ناتوانی یادگیری یا اختلال در یادگیری یکی از مشکلات دانش آموزان است که مانع یادگیری آن‌ها می‌شود. البته دانش آموزانی که دچار این اختلال‌ها هستند، از لحاظ هوش و ذهنی هیچ مشکلی ندارند و حتی برای یادگیری تنبل و بی انگیزه نیستند.
از پدر پویا ۹ ساله پرسیدم میزان یادگیری فرزند شما چقدر است؟
پدر گفت: با توجه به وضعیت مجازی بودن درس‌ها و زحماتی که مادرش برای پویا انجام می‌دهد خیلی یادگیری پسرم خوب است و ما راضی هستیم. فقط پویا در درس ریاضی خیلی کم مشکل دارد و برای اینکه در امتحانات به مشکل بر نخورد من وهمسرم از اینترنت مطالب‌هایی که مرتبط به درس ریاضی می‌شود پیدا می‌کنیم و با او کار می‌کنیم. من و همسرم تمام سعی و تلاشمان براین است که پویا در خانه آرامش و آسایش داشته باشد.
از مادر آراد ۹ ساله  پرسیدم میزان یادگیری آراد چگونه است؟
مادر پاسخ داد: عالی است و در هیچ درسی مشکل ندارد و فقط از انشاء زیاد خوشش نمیاد از آراد می‌پرسم که چرا این درس را دوست نداری، میگه حوصلم نمیاد که انشاء بنویسم. ولی در درس ریاضی عالی هست و دوست دارد. برای تقویت انشاء نویسی آراد، برایش کتاب می‌خوانم. خداروشکر به خواندن تمایل دارد.
از خانم اسدی که آموزگار است پرسیدم، در شرایط کنونی که به صورت مجازی به دانش آموزان درس می‌دهید، به نظر شما چه شیوه‌ای برای یادگیری بچه‌ها مفیدتر خواهد بود؟
خانم اسدی گفت: در مقطعی که من کار می‌کنم به نظر من پرسش و پاسخ خیلی اهمیت دارد. البته باید پرسش و پاسخ به صورت تعاملی باشد. از بچه‌هایی که میزان یادگیریشان پایین است و اختلال در یادگیری دارند از والدین می‌خواهم که تدریس را دوباره خودشان انجام دهند و پرسش و پاسخ بیشتری با دانش آموزان انجام می‌دهم.
از پدر مبینا پرسیدم که دختر شما در چه درس‌هایی مشکل دارد و پاسخ داد: در درس مختصات و جغرافیا مشکل دارد. بهترین روش این است که بچه احساس خوبی از یادگرفتن داشته باشد. در یک محیط و شرایطی درس را یاد بگیرد که فکر نکند به زور درس را یاد می‌گیرد. یک محیط خود فراگیر باید باشد و وقتی به این شکل آموزش داده شود دانش آموز به هیچ وجه فراموش نمی‌کند.
بعضی از بچه‌ها مشکل خاصی در یادگیری ندارند، ولی برخی از بچه‌ها مشکل دارند. مثلا ممکن است که دچار یک اختلال روانی و یا حتی مشکل جسمی باشند. اختلال در یادگیری باید به موقع تشخیص و درمان شود.
زهرا امیر آتشانی دکترای تحقیقات آموزشی درباره تعریف اختلال در یادگیری گفت: اختلال در یادگیری یک ناتوانی ویژه ایی است که گروهی از بچه‌ها را در یک یا چند فرآیند روانشناختی پایه در بر می‌گیرد. مانند درک زبان، کاربرد زبان، مسائل نوشتاری و ناتوانی در فکر کردن و گوش کردن و. در کودکان جلوه پیدا می‌کند.
وی بیان کرد: این ناتوانی برای بچه‌هایی است که حداقل از هوش معمول، برخوردار هستند. یعنی هوش متوسط یا بالایی دارند. برخی از بچه‌ها بسیار باهوش هستند، ولی در درک شنیداری و بیان شفاهی و بسیاری از موارد دچار مشکل هستند. به این مشکلات، مشکلات یادگیری می‌گوییم.
وی خاطر نشان کرد: این نکته بسیار مهم است، گاهی اوقات مشکل یادگیری در معلولیت‌های دیداری، شنیداری، حرکتی و عقب ماندگی ذهنی فرد است یا براثر وضع نامساعد محیطی، فرهنگی و یا اقتصادی مشکل یادگیری در فرد ایجاد می‌شود.
امیر آتشانی تصریح کرد: برخی از بچه‌ها بسیار باهوش هستند، اما مشکل در یادگیری دارند. معمولا در سنین زیر دبستان، اختلال‌های یادگیری بچه‌ها با اختلال در دقت و تمرکز یا مشکلات زبانی، والدین متوجه می‌شوند. در سنین دبستان معمولا مشکلات خواندن در فرد ایجاد می‌شود و این مورد یکی از بارزترین علائم اختلال در یادگیری است. در سنین نوجوانی نوشتن نشان دهنده این است فرزند دچار مشکل باشد.
وی ادامه داد: امرزه یکی از نکات اصلی، آموزش‌های مجازی در شرایط کرونا که پیش آمده است باعث شده بیشتر اختلالات یادگیری در دانش آموزان بروز پیدا کند. از نظر پژوهش‌های علمی، درصد‌های پایین‌تر از ۵ تا ۳۰ درصد کلاس‌های مجازی، ممکن است فرزندان دچار اختلال یادگیری باشند.
امیر آتشانی درباره علائم‌های اختلال در یادگیری گفت: بهتر است والدین با دیدن این نشانه‌ها برای بررسی بیشتر اختلال در یادگیری اقدام کنند. اولین مورد، اختلال توجه است. ممکن است با بیش فعالی نقص توجه همزمانی داشته باشد. اگر کودکی تمرکز کافی نداشته باشد می‌تواند جزء علائم اختلال در یادگیری باشد.
وی بیان کرد: توانایی حرکتی کم، از دیگر نشانه‌های اختلال در یادگیری است. کودک خیلی ناشیانه در عملکرد‌ها و فعالیت‌های حرکتی رفتار می‌کند ودرک فضایی خوبی ندارد. بچه‌هایی که مشکل درک و پردازش اطلاعات دارند، یکی از نشانه‌های این اختلال است.
وی مطرح کرد: از نظر علمی ۸۰ درصد بچه‌هایی که مشکل یادگیری دارند، در خواندن ضعیف هستند. مشکل عمده‌ی بچه‌هایی که دچار ناتوانی یادگیری هستند، رفتار نامناسب اجتماعی و نقص مهارت‌های اجتماعی است. کودک از ابتدا یاد نگرفته است که چگونه در موقعیت‌های اجتماعی صحبت و عمل کند. این امر باعث می‌شود ارتباط اجتماعی با دوستان و یا حتی خانواده به صورت تنش زا باشد.
وی تصریح کرد: برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که پسران ۴ برابر دختران دچار اختلال در یادگیری هستند. پسر‌ها معقوله‌ی ناتوانی در یادگیری را به صورت ستیزه جویی و فقدان کنترل خودشان بیشتر نشان می‌دنند. دخترها، این ناتوانی را در روابط اجتماعی و مشکلات گفتاری و زبانی نشان می‌دهند. هرچقدر کودکان دوچرخه سواری، لی لی کردن و رنگ آمیزی را بیشتر انجام دهند هماهنگ سازی عضلات بهتر اتفاق میفتد و امکان اختلال در یادگیری را کاهش می‌دهد.
علائم و نشانه‌های یادگیری در کودکان متفاوت است، ممکن است یک کودک با خواندن یک متن مشکل داشته باشد و کودک دیگر حل مسائل ریاضی برایش سخت باشد، حتی ممکن است بعضی از کودکان در ارتباط برقرار کردن با دیگران و خواندن متن با صدای بلند مشکل داشته باشند. جای هیچ نوع نگرانی نیست و این اختلال می‌تواند با مراجعه به روانشناس حل شود.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
حوزه
 

وزیر علوم در گفت‌وگو با ایسنا تشریح کرد؛

آخرین تصمیمات وزارت علوم درباره بازگشایی دانشگاه‌ها از هفته آینده

وزیر علوم با تاکید بر اینکه اختیار بازگشایی و آغاز آموزش حضوری دانشجویان از ۱۵ آبان به دانشگاه‌ها واگذار شده است، گفت: سیاست ما این است که به مرور دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور فیزیکی داشته باشند و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز بر اساس شرایط و امکانات خود برای حضور آنها برنامه ریزی می‌کنند.
دکتر محمد علی زلفی گل در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به آخرین تصمیمات وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه ها از ۱۵ آبان اشاره و اظهار کرد: ما اختیار بازگشایی مراکز آموزش عالی و آغاز آموزش حضوری دانشجویان را به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی دادیم تا این مراکز بر اساس امکاناتی که دارند برای حضور دانشجویان اولویت بندی کنند و مشخص شود کدام گروه‌ها می‌توانند در دانشگاه‌ها حضور فیزیکی داشته باشند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: نگاه و سیاست وزارت علوم در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این است که به مرور دانشجویان در این مراکز حضور فیزیکی داشته باشند.
وزیر علوم تاکید کرد: در حال حاضر ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز آموزش حضوری دانشجویان را صادر کرده است اما همانطور که عنوان شده دانشگاه‌ها بر اساس شرایط و امکانات خود، حضور دانشجویان را اولویت بندی می‌کنند.
وی افزود: البته امکان حضور برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که فعالیت های آزمایشگاهی و عملی داشتند در دانشگاه ها وجود داشت، اما بحث آموزش حضوری ما درمورد دانشجویان سال اول کارشناسی ارشد و مقاطع کارشناسی می‌باشد که برای حضور آنها دانشگاه‌ها برنامه ریزی خواهد شد.
دکتر زلفی گل اظهار کرد: بحث سلامت دانشجویان در اولویت وزارت علوم و دانشگاه‌ها قرار دارد اما دانشگاهی که بدون دانشجو باشد مانند کالبد بدون روح است و ما تلاش خود را می‌کنیم هر چه سریعتر دانشجویان به دانشگاه‌ها برگردند و آموزش حضوری را تجربه کنند.
وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: مهر ماه سال جاری تاکید کردیم معاونان آموزشی دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی مستقلی برای حضوری دانشجویان دوره‌های مختلف داشته باشند. اما تاکید کردیم دانشجویان دوره کارشناسی ارشد به آن دلیل که تعداد واحدهای کمتری نسبت به دانشجویان کارشناسی دارند، تعداد کلاس‌های بیشتری را برگزار کنند و کمبود فشرده‌شدن جبران شوند.
وی در ادامه با بیان این که آموزش دانشجویان دوره کارشناسی از ابتدای مهرماه به صورت "مجازی" آغاز شد، گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که فعالیت‌های آموزشی و تئوری داشتند نیز آموزش‌های خود را به صورت مجازی دنبال کردند. ضمن اینکه امسال نیز امکانات رفاهی و خوابگاهی به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که فعالیت های آزمایشگاهی و کارگاهی دارند تعلق گرفت و دلیل تخصیص امکانات به این دانشجویان نیز این بود که این دانشجویان به صورت حضوری در دانشگاه‌ها پروژه‌های تحقیقاتی را دنبال می‌کنند و فعالیت‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی آنها به تصویب گروه و دانشکده رسیده است.
دکتر زلفی گل در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرایند واکسیناسیون اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها به اتمام رسیده است و ما واکسیناسیون دانشجویان را با سرعت بیشتری انجام می‌دهیم. به این ترتیب دانشجویانی که هر دو نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند می توانند در محیط دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند.
انتهای پیام
 
 
 
 
 
 
 
 
در نشست مشترک عنوان شد؛
استفاده از دانشجویان در عرصه میدانی/لزوم گسترش خوابگاه‌های متاهلی
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بر استفاده از دانشجویان در عرصه میدانی در کنار مدیران تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه سفرهای استانی خود صبح روز پنجشنبه ۶ آبان ماه از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دیدن کرد.
معاون وزیر بهداشت در بدو ورود خود به شهر زاهدان به مزار شهدای گمنام پردیس علوم پزشکی زاهدان رفت و ضمن قرائت فاتحه و غبار روبی مزار شهدای گمنام این دانشگاه، با آرمان‌های شهدا و امام راحل تجدید میثاق کرد.
در ادامه این بازدید یک روزه معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، طی نشستی با دکتر سید محمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و دکتر علیرضا انصاری مقدم معاون فرهنگی و دانشجویی و جمعی از مدیران این حوزه دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این نشست دکتر عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ضمن تایید مطالب گفته شده در جلسه و اذعان پیگیری مشکلات مطرح شده از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، گفت: خوشبختانه مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مجموع از زیرساخت‌های خوب و توانمندی برخوردار است و برخی مشکلات مطرح شده نیز در حوزه دانشگاه قابل پیگیری و بررسی است.
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی و توجه به درخواست‌های دانشجویان از اولویت‌های مهم در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی است، بی شک هر هزینه‌ای در این بخش از فعالیت‌ها صورت پذیرد در آینده دستگیر دانشجویان و مسوولان خواهد بود.
این مقام مسئول با تاکید بر این‌که حفظ کرامت و برخورد نیکو با دانشجویان سبب حفظ شخصیت و کرامت در دانشجویان می‌شود، یادآور شد: این مهم جایگاه افراد ارائه دهنده خدمت را نیز ارتقا می‌بخشد.
وی به استفاده از دانشجویان در عرصه میدانی در کنار مدیران تاکید کرد و افزود: استفاده از این توان دانشجویی، بالاخص در حوزه فرهنگی و دانشجویی بسیار دارای اهمیت است زیرا این دانشجویان پس از پایان تحصیلات تکمیلی مشغول به کار خواهند شد و این تجربه در آن زمان بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبری افزود: حضرت آقا در بخش اخلاق در بیانیه گام دوم انقلاب، ۳ رویکرد اساسی را در نظر داشتند که اولین رویکرد داشتن منش اخلاقی و معنوی در دستگاه‌هایی است که کار فرهنگی انجام می‌دهند تا بتوانند این رفتار نیک را منتقل کنند و باعث تقویت انگیزه در دانشجویانی شوند که بصورت داوطلبانه در عرصه فعالیت‌های میدانی و انقلابی، حضور می‌یابند.
وی تاکید کرد: درخواست ما از تمامی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نظارت دقیق بر فعالیت‌های کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی به منظور جلوگیری از انحراف دانشجویان و ایجاد خلل در روند رشد معنوی و فکری دانشجویان است.
در ادامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این نشست ضمن خوش آمدگویی و خیر مقدم به معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و هیات همراه، اظهار داشت: فلسفه وجودی دانشگاه‌ها بر مبنای دانشجواست و مجریان دانشگاه‌ها باید اهم فعالیت‌های خود را بر محور دانشجو و تامین رفاه این قشر فرهیخته قرار دهند.
وی افزود: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افتخار میزبانی پنج هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۹۰ رشته تحصیلی را دارا است که حدود ۵۰ درصد از این دانشجویان را دانشجویان بومی و ساکن در حوزه استان سیستان و بلوچستان تشکیل می دهند و سایر دانشجویان نیز از حوزه دانشجویان غیر بومی و استان‌های همجوار در سطح کشور هستند.
هاشمی شهری خاطر نشان کرد: آن‌چه در ذکر این ارقام حائز اهمیت است، گسترش فضاهای خوابگاهی و فراهم آوری محیطی مناسب جهت اسکان دانشجویان است. چه بسا ارتقا سطح خوابگاه‌های دانشجویی و گسترش خوابگاه‌های متاهلی در سطح دانشگاه، زمینه گسترش ازدواج‌های دانشجویی و دستگیری از دانشجویان متاهل را فراهم کند.
وی با بیان این‌که بی‌شک گسترش سرانه فضای سبز و گل کاری محوطه دانشگاه از اقدامات موثر در افزایش روحیه نشاط و شادابی در دانشجویان است، اظهار داشت: خوشبختانه به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، این روند به خوبی با استفاده از حداقل امکانات موجود در حال اجرا است تا دانشجویان در فضای با نشاط‌تری ساعات تحصیلی خود را بگذرانند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به برخی مشکلات رفاهی دانشجویان این دانشگاه افزود: متاسفانه در تامین امکانات رفاهی دانشگاه با مسائل و مشکلات بسیاری مواجه هستیم که از جمله آن می‌توان به تامین آب شرب و آب لازم جهت آبیاری فضاهای سبز محوطه دانشگاه و هزینه‌های بالای گازکشی در خوابگاه‌های دانشجویی به منظور اتصال خوابگاه‌ها به حوزه گاز شهری زاهدان اشاره کرد.
وی فرسودگی موتورخانه برخی خوابگاه‌ها و صنعتی سازی حوزه سلف سرویس دانشجویان را از دیگر مشکلات عمده در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد و گفت: صنعتی سازی حوزه سلف سرویس دانشجویان از جمله اقدامات لازم و مهم در حوزه رفاهی دانشگاه است که اتمام این پروژه نیازمند مساعدت و همراهی مسوولان حوزه وزارت است.
هاشمی شهری گفت: از تمام مسوولان خواهشمندم همکاری لازم در اجرای این پروژه را با حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان داشته باشند تا دانشجویان از امکانات رفاهی بیشتر و مطلوب‌تری بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به بحران اپیدمی کرونا در سطح کشور، افزود: مواجهه با ویروس کرونا منجر به تغییرات گسترده‌ای در حوزه آموزشی و درمانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور شده است که خوشبختانه این روند، در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به نحو مطلوبی مدیریت شد به نحوی که ما جزو دانشگاه‌های پیشرو در حوزه تولید محتوای علمی و برگزاری دوره‌های آموزشی هستیم.
در این مراسم از خانواده‌های شهید ریگی و شهید کفاش، شهدای معزز و عالی مقام مدافع سلامت و خانواده شهید دولتی مقدم، شهید معزز دوران دفاع مقدس با حضور معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تقدیر به عمل آمد.
 

 

برچسب ها : شکایت دادگستری قوه قضاییه