شماره خبر : 10197
منتشر شده در مورخ : ۲۷ فروردین ۱۴۰۱
ساعت : 21:27
تبدیل تهدید کم آبی استان به فرصت گسترش کشت قرار دادی!

تبدیل تهدید کم آبی استان به فرصت گسترش کشت قرار دادی!

                                        
از اواخر سال گذشته مسئولان طی هشدارهای متعدّد، احتمال عدم امکان تأمین کامل آب مورد نیاز کشتهای تابستانه و بخصوص کشتهای پرآب بر را مطرح می کردند و بنظر می رسید لبهِ تیز هشدارها نیز بیشتر متوجّهِ کشاورزان استان سابقاً پرآب خوزستان است. امّا اینک رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بصراحت اعلام کرده که با توجه به مسائل و مشکلات در حوزه کشاورزی خوزستان از جمله کم آبی که بر استان مستولی شده، در تمام حوضه‌ها، کشت محصولات پر آب‌بر مانند برنج ممنوع بوده و برنامه‌ریزی الگوی کشت کم مصرف آب متفاوت برای هر حوضه جایگزین شده که در حال ابلاغ است. 
صرفنظر از اینکه در این مورد چه تصمیماتی در استانهای دیگر گرفته شده و آیا استانهائی که با برداشتهای غیر موجّه از سهمیه آب خوزستان به کشتهای و صنایع پرآب بر مشغولند با چنین محدودیتهائی مواجه شده اند یا خیر، واقعیت این است که کشاورزان استان خوزستان این تصمیمات را تهدیدی برای معیشت خود می بینند و انتظار دارند که متولیان امور مانع ضرر و زیان غیر قابل جبران به آنان شوند. در گزارش رئیس سازمان جهاد کشاورزی آمده بود که برای کمک به کشاورزان در استفاده بهینه از آب مصرفی، بسته ای حمایتی و پیشنهاداتی به استانداری و سازمان برنامه و بودجه ارائه داده شده تا از حداکثر سیستم‌های کمک کننده در کاهش مصرف آب و بهره‌وری استفاده شود  که این اقدام می تواند در حال و آینده کمک مؤثّری به اقتصاد کشاورزان باشد. امّا در شرایط فعلی و نیز در آینده آنچه بیش از همه می تواند به کشاورزان و کشاورزی استان کمک کرده و منافع کشور را در بهره برداری از مزیتهای بی نظیر کشاورزی خوزستان تضمین کند اولاً جلوگیری از برداشتهای غیر موجّه آب از سرشاخه های رودخانه های استان و ثانیاً تأمین کامل نیازهای کشاورزان اعم از نقدینگی و نهاده ها و ماشین آلات، و تعهّد خرید محصولات آنان یعنی انعقاد قرارداد کشت با کشاورزان است که ما آن را تنها راه نجات کشاورزی استان می دانیم.
کشت قراردادی در حقیقت قرار دادی است که بین تولید کننده یعنی کشاورز و خریدار، منعقد می شود و کشاورز ضمن اطمینان از تأمین مالی در طول دوره قرارداد برای تولید محصول مورد نظر، دغدغهِ پیدا کردن بازار و خریدار را نیز نخواهد داشت. این روش که مزیتهای زیادی بر روشهائی همچون خرید تضمینی یا توافقی دارد در بسیاری از کشورها برای محصولات اساسی بکار گرفته شده و توانسته است بهره وری در بخش کشاورزی را بنحو چشمگیری افزایش دهد و ضمن تأمین سود دو طرف قرار داد و کاهش خطرپذیری بخش کشاورزی، از نافروش ماندن محصولات کشاورزی و تحمیل ضرر به کشاورزان و کشور نیز جلوگیری کند. با اطمینان کشاورزان به تأمین مالی و در اختیار داشتن نهاده های مورد نیاز بر مبنای قراردادهای کشت و وجود انگیزه در سرمایه گذاران برای ارتقاء دانش کشاورزان و بهره گیری از فناوریها و تجهیزات مکانیزه می توان امیدوار بود که با اجرای این سیاست شاهد رونق کشاورزی استان و تشویق کشاورزان به پیروی دقیق از الگوهای کشتی باشیم که براساس مزیتهای هرمنطقه تهیه شده و تضمین کننده منافع حداکثری کشور خواهند بود.
موسوی زاده
1401/1/28

 

برچسب ها : کم آبی کشت قرار دادی کشتهای تابستانه سازمان جهاد کشاورزی خوزستان