شماره خبر : 11125
منتشر شده در مورخ : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
ساعت : 20:48
دهه کرامت و تکریم امامزادگان!

دهه کرامت و تکریم امامزادگان!

                                        
همزمان با سالروز میلاد والاترین امامزاده مدفون در ایران یعنی حضرت معصومه سلام ا..علیها در اوّل ذیقعده، دهه کرامت آغاز می گردد وبا برگزاری مراسم بزرگداشت برادر گرامی ایشان ، حضرت امیراحمد بن موسی علیه السّلام و سایر امامزادگان مدفون در ایران؛ ادامه یافته و در 11 ذیقعده با میلاد سراسر نور امام رضا علیه السّلام به پایان می رسد.
ناگفته پیدا است که ارادت ملّت ایران به ائمه علیهم السّلام و اولاد مطهّرشان همیشگی است و به این ایّام محدود نمی شود، امّا انتخاب ایامی خاص تحت عنوان دهه کرامت، جهت تمرکز و تعمّق بیشتر در ابعاد گوناگون زندگی این بزرگواران فرصتی برای کسب معرفت بیشتر نسبت به آنان بوجود می آورد که می تواند چراغ راه سعادت دنیا و آخرت گردد.برگزاری دهه کرامت در فاصله میلاد دو بزرگواری که ملّت ایران قرنها است از برکت وجود و عنایت بی کرانشان برخوردار می باشد حاوی این پیام است که ایرانیان ریشه سعادت خود را دریافته و قدردان نعمت بزرگ هدایتی هستند که از برکت این بزرگواران بدان دست یافته اند.امروزه بر حقّانیت شیعه و درستی راهی که ایرانیان به عنوان پیروان مکتب تشیع برگزیده اند هر منصفی در جهان اذعان دارد امّا شاید باشند کسانی که چگونگی دستیابی به این نعمت هدایت و گسترش شیعه در ایران را، با وجود خطراتی که در پی داشت، ندانند.
اگرچه ایرانیان بمحض آشنائی با محتوای اسلام، کشش عمیقی به این آئین آسمانی پیدا کرده و بسیاری از آنان با شناخت آموزگاران حقیقی این دین مبین، برای تقرّب به پروردگار، پیروی از خاندان نبوت و جانشینان برحق نبی گرامی اسلام صلی ... علیه و آله را برگزیدند، لیکن ورود تعداد کثیری از امامزادگان به سرزمین ایران را بخصوص بعد از هجرت اجباری امام هشتم علیه السّلام به مرو، باید یکی از مهمترین و مؤثّرترین علل و عوامل گرایش ایرانیان به مکتب تشیع دانست. براساس بعضى از مدارک تاریخى دوازده هزار و ششصد و هفتاد و سه نفر از امام زادگان و فرزند زادگان آنها براثر فشار خلفای ستمگر زمان، به ایران آمده اند، که آرامگاههای پرشمار و غالباً آباد و پررونق آنان در نقاط مختلف کشور نشان دهنده رابطۀ شدید معنوی مردم با این امامزادگان و علاقمندی به حفظ آثار آنان است. امامزادگان مزبور غالباً در نقاط مختلف ایران پراکنده شده و با نزدیک شدن به مردم و زندگی در کنار آنان و آشکار شدن آثار سیادت و بزرگی این مهاجرین و انتسابشان به رسول گرامی اسلام صلی ا…علیه و آله و سلّم، محبّت شدید مردم به آنان جلب می شد و معرّفی عملی اسلام حقیقی توسط ایشان، گرایش  به مکتب تشیع را موجب می شد. مدفن برخی از این امامزادگان همچون حضرت معصومه و شاهچراغ علیهم السّلام به کانونهای جهانی نشر فرهنگ اسلامی بدل شده اند و سایر امامزاده ها نیز با همّت سازمانهای فرهنگی، گروههای مذهبی و سایر اقشار مردم، به کانونهای فرهنگی تبدیل شده اند که در تمام طول سال مجاورین و زائرین را به فیض رسانده و به عنوان پایگاههای بسیار فعّال، همراه با سایر نهادهای فرهنگی، زمینه ساز احیاء علوم اهلبیت علیهم السّلام و گسترش فرهنگ تشیع در کشور هستند.
موسوی زاده
1401/3/16

 
 

برچسب ها : دهه کرامت میلاد حضرت امیراحمد بن موسی علیه السّلام