گفتگوی ویژه خبری/ اتاق بازرگانی به هیچ جا پاسخگو نیست
عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی: اتاق بازرگانی یک نهادی که ما انتظار داریم در بخش خصوصی کمک کند که فضای کسب و کار و تجارت بهبود پیدا کند در صورتیکه درآمدها را صرف کارهایی کرده که غیر قانونی بوده است.ما پول بسیار بزرگی در اختیار اتاق قرار دادیم، پول را در حساب های بانکی گذاشته اند و سود آن را دریافت می کنند، اصلا مگر اتاق بازرگانی درست شده بود که از بانک سود بگیرد؟
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،آقای مجتبی رضاخواه در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: ما چرا به این ورود کردیم اول اینکه اتاق بازرگانی به هیچ جا پاسخگو نیست، یک نهادی که ما انتظار داریم در بخش خصوصی کمک کند که فضای کسب و کار و تجارت بهبود پیدا کند این را صرف کارهایی کرده که غیر قانونی بوده است. حدود یک ماه است که این تحقیق و تفحص شروع و حدود شش ماه به طول خواهد انجامید، موارد مهمی که در این تحقیق و تفحص به آنها می پردازیم در خصوص درآمد ها و نحوه هزینه کرد آنهاست. ما تحقیق و تفحص را برای کمک به بخش خصوصی انجام می دهیم، در سال 69 قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی که در سال 73 اصلاح شد، نحوه کسب درامد برای آن تعریف شد که سه نوع کسب و درامد می کند که ما بر روی این بحث می کنیم که این درآمد ها درست اخذ شده یا خیر، بحث دیگر هم وظایفی برای اتاق بازرگانی تعریف شده که ایا انجام شده یا خیر که مهم ترین وظایف اتاق بازرگانی بهبود فضای کسب و کار و تجارت است. طبیعتا اتاق بازرگانی باید بر روی صادرات متمرکز باشد. برای اینکه همه بدانند میزان درامد اتاق بازرگانی به چه شکل است یکی سه در هزار مشمول مالیات است که عدد بسیار بزرگی است شرکت هایی که می خواهند کارت بازرگانی داشته باشند سه در هزار درامد مشمول مالیات به اتاق بازرگانی پرداخت می شود، درآمد دیگر چهار در هزار سود است که اینها هر کدام مشخص است که در قانون صرف چه چیزی شود.
ما چرا به این ورود کردیم اول اینکه اتاق بازرگانی به هیچ جا پاسخگو نیست، یک نهادی که ما انتظار داریم در بخش خصوصی کمک کند که فضای کسب و کار و تجارت بهبود پیدا کند این را صرف کارهایی کرده که غیر قانونی بوده است. ما اینها را ورود کردیم اولا چقدر درامد است ما در بودجه امسال می خواستیم شفاف کنیم که خود اتاق بازرگانی مخالف بود، در پنج سال گذشته به طور متوسط 160 میلیارد تومان درآمد بوده است.
بحث تجاوز بودجه از 30 میلیارد تومان راجب این موضوع توضیح دهید؟
سوال اصلی این بود که درآمد اتاق بازرگانی چقدر است و صرف چه چیزی می شود؟ در اینکه درآمد چقدر است خود اتاق اصرار داشت که متوسط درامد ما 160 میلیارد تومان است گرچه این ادعا بسیار غلط بود، پولی که الان اتاق بازرگانی در تاریخ دو مرداد امسال در حساب های مختلف دارد اتاق ایران صرفاً یک هزار و 367 میلیارد تومان است.
آقای رضاخواه : اتاق بازرگانی که نماد بخش خصوصی و باید شفاف باشد در اینکه درامدش چقدر است دچار تناقض و خلاف گویی شده است.
آقای غلامحسین جمیلی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران هم در برنامه گفتگوی ویژه خبری حضور داشتند و در پاسخ به آقای رضاهخواه گفت:
اتاق بازرگانی یک نهاد متاثر از قانون است و طبیعتا این نهاد از تمام پیش بینی های قانونی که برایش در نظر گرفته شده تبعیت میکند، بنابراین تمام آن چیزی که من باب رویه های مالی و اقدامات اجرایی اتاق صورت گرفته، ما مدعی هستیم که در چارچوب و قاعده اصولی است که قانون برایش متصور شده است.
آقای جمیلی: در طی سال 1400 نزدیک هزار میلیارد تومان درآمد بوده، در سال 99، 250 میلیارئد تومان، در سال 98، 350 میلیارد تومان، 97، 270 میلیارد تومان بوده است و طبیعتا اعداد و ارقامی که به ان اشاره شد آن چیزی است که در حساب های رسمی اتاق ثبت و هیچ گونه مخفی کاری و پنهان کاری در آنها وجود نداشته و همیشه و در همه حال قابل دسترس است.در مباحث درآمد دو روش عمده من باب منابع درآمدی اصلی اتاق است که در بودجه امسال سعی بود که چهار در هزار سود پس از کسر مالیات شرکت ها را که اتاق وصول می کند را از اتاق جدا کنند، بنابراین فکر نمی کنم که اتاق قصوری در رابطه با اعلام و اظهار منابع درامدی خود تاکنون داشته باشد، هر سال در فواصل زمانی پیش بینی شده اتاق در جلسات هیات نمایندگان بودجه خود را به تصویب هیات نمایندگان بودجه خود را به تصویب هیات نمایندگان که عالی ترین رکن تصمیم سازی اتاق است، می ر ساند.
آقای طغیانی عضو هیات رئیسه و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط تلفنی گفت:
سه مسئله پیرامون اتاق بازرگانی در مجلس مطرح است یکی بحث تحقیق و تفحص، بحث مباحث مطروحه در کمیسیون اصل 90 و اصلاح قانون اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی در حال انجام است. اتاق از این جهت مهم است که پارلمان بخش خصوصی جایگاهی است که از طرف حاکمیت مورد مشورت قرار می گیرد و از جهت اثر گذاری و نگاه به بخش خصوصی در خصوص طرح ها، لوایح، مسائل ارتباط اقتصادی و تجاری با سایر کشورها و ایجاد بسترهای لازم برای صادرات، تشویق برای شرکت در نمایشگاه ها و موارد این چنینی که در قانون پیش بینی شده، اینها وظایفی است که به ویژه در این سال هایی که برای ما بحث صادرات اهمیت پیدا کرده ،واقعا اهمیت و نقش جایگاه اتاق دو چندان شده است. نکته ای که در مومرد اتاق به ویژه که ما هم در کمیسیون اقتصادی دنبال می کنیم بحث بازتعریف و اصلاح ساختاری اتاق به نحوی که تخلفاتی که در مورد آن صحبت شد و تخلفاتی که احتمالی و ادعایی است اینها اساساً زمینه اش از بین برود.در حال حاضر یک نفر با پرداخت حق عضویت می تواند وارد اتاق بازرگانی به عنوان عضو اتاق شود، رای دهد و حتی عضو هیات نمایندگان اتاق شود، در بعضی از شهرستان ها اعضای هیات نمایودگان در بعضی از شهرستان ها اساسا جزو تجار بزرگ نیستند، با پرداخت 250 هزار تومان در انتخابات شرکت کردند و شده اند عضو هیات نمایندگان که باید اصلاح شود. بیش از صد که عمر اتاق بازرگانی است همیشه پارلمان تجار بزرگ بوده اما متاسفانه این رویه ها و مسائلی که ایجاد شده بر خلاف این جایگاه است.
آقای طغیانی نتیجه بررسی های شما یعنی تغییر ساختار اتاق بازرگانی به جهت از بین بردن زمینه های هر گونه تخلفی چه هست و آخرین جزئیات بررسی ها به کجا رسیده است؟
عضویت در اتاق را منوط به داشتن پرونده مالیاتی کرده ایم، آن هم با مقدار گردش مالی و مقدار پرداخت ماالیات معینی که قطعی نشده و در کمیسیون مصوب نشده از گفتن عدد آن پرهیز دارم، یعنی واقعا کسی که فعالیت تولیدی، تجاری و معدنی دارد و می تواند به عنوان یک تاجر یا یک تولید کننده به حساب بیاید فقط عضو اتاق شود.
در یک از استان ها هیات نماینگانی که با حدود هزار و 700 رای خودشان سر کار آمدند در طول یک سال و نیم 9 هزار کارت عضویت صادر کردند که اینها افرادی هستند که می توانند در دوره بعد به راحتی جهت و جریان اداره آن اتاق مربوطه در آن شهرستان را تغییر دهند که اینها زمینه ساز ایجاد تخلف است و ما به جد در بحث اصلاح ساختار اتاق در کمیسیون اقتصادی به دنبال اصلاحات لازم هستیم.
آقای طغیانی آیا نتیجه بررسی های شما این تخلفات را اثبات کرده است؟
ما در کمیسیون اقتصادی بحثمان ، بحث اصلاح قانون است، دوستانمان در هیات تحقیق و تفحص و در کمیسیون اصل 90 بحث های تخلفات را بررسی می کنند.
آقای جمیلی در پاسخ به جواب آقای طغیانی افزود:
اساسا اتاق بازرگانی کجاست؟ 70 درصد ارزش افزوده بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور عضو اتاق هستند، یعنی اعضای اتاق هستند که 70 درصد ارزش افزوده را تولید می کنند پس اتاق در حال حاضر هم مصداقی که یک تعداد با یک کارت عضویت ساده وارد و می توانند حکمرانی کنند، نیست. از طرف دیگری ما بحثی تحت عنوان عضویت فراگیر داریم، مدل ها، الگوهای بین المللی، سایر کشورها، آن چیزی که در سایر کشور به عنوان بخش خصوصی موفق باعث شده که اقتصادشان به سمت شفافیت، پویایی، ارزش افزوده بالاتر حرکت کند می تواند امروز یک مسیر راه و مدلی را برای ما ترسیم کند.در تمام آنها مسیر به گونه ای بوده به جز سه چهار کشور عربستان، ویتنام و کره شمالی و ... در تمام کشورهای دیگر شرکت ها در بدو تاسیس عضو اتاق بازرگانی شان می شوند یعنی با این کار یک جامعه فراگیری از فعالان اقتصادی را در نقطه آغازین تجارت یا تولید می آوردند در اتاق و تحت سیاست ها، اقدامات و اولویت هایی که برایشان متصور است قرار می دهند.اینکه ما محددویت هایی را برای اعضای اتاق قرار دهیم مانند مالیات و خیلی از مسائل دیگر که ایا عضو شوند یا خیر، فضای کسب و کار کشور و دنیا تغییر کرده امروز شکرت های دانش بنیان، نوپا، استارت آپ ها و خیلی از این موضوع نیاز دارند که در زمره فعالیت های بین المللی از طریق اتاق های بازرگانی قرار گیرند. اتاق بازرگانی و هیات رئیسه استقبال می کند از این تحقیق و تفحص که هم کمک خواهد کرد به جریان حیثیتی اتاق و هم کمک می کند به آن چیزی که در سال های آینده به عنوان یک توقع اصلی از اتاق و بخش خصوصی وجود دارد.
آقای رضا خواه نکته دومی که مطرح شده تغییر برخی از عناوین مانند حق المشاوره و حق حضور در جلسه و عدم ارائه لیست دریافت کننده ها، مجلس چطور بر روی این م ضوع تمرکز پیدا کرده است؟
حرف های قشنگ زدن خوب است، اما عملکرد اتاق بازرگانی در جلوی چشم ماست، ما از بخش خصوصی چه انتظاری داریم اینکه همه شرکت ها در کشورهای دیگر می آیند در ابتدا عضو اتاق بازرگانی می شوند این خیلی خوب است اما اتاق بازرگانی بگویند برای این شرکت ها چه کاری کرده است؟ برای بهبود توسعه کسب و کار چه کرده است؟ پول را گرفته وصرف چه کاری کرده است؟ما یک هیات نمایندگان، اعضای هیات رئیسه و یک شورای عالی نظارت داریم، قانونی هم داریم که مجلس گفته که به چه شکل بودجه اتاق بازرگانی تامین می شود، این بودجه در هیات نمایندگان باید به تصویب برسد، پیشنهاد آیین نامه اجرایی اتاق باید در شورای عالی نظارت به تصویب برسد که متشکل از چند وزیر است وخود اعضای رئیسه نمی توانند برای خودشان تصویب کنند و بگویند ایین نامه اجرایی به چه شکل باشد.نقش اتاق بازرگانی در توسعه تجارت چیست؟ اتاق بازرگانی رفته ساختمان سازی کرده است، مگر اتاق بازرگانی باید ساختمان سازی کند؟ آیا این هم ارزش افزوده که تولید می شود باید به این شکل هزینه می شد؟ اولا ساخت ساختمان خلاف قانون بوده، ثانیا تصویب کردند فرض کنید طرف خودش رئیس اتاق بازرگانی کرنشاه و عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم است و تصویب می کند فرض کنید که ساختمان بسازد مثلا چهار هزار و 500 متر باید ساختمان می ساخته، چقدر باید بودجه می گرفته از اتاق ایران نزدیک به 12 میلیارد تومان، چقدر تا به حال پرداخت شده 32 میلیارد تومان، که تمام هم نشده است.
ما اتاق بازرگانی درست کرده بودیم که به توسعه تجارت کمک کند که بخشی از پول خودرا در بانک گذاشته، دو تخلف در ساخت ساختمان، سه زمان انتخابات ها تخلف می کنند و کارت عضویت صادر می کنند، مگر ما از بخش خصوصی انتظار داریم که شب انتخابات 500 کارت عضویت صادر شود و از یک کارت بانکی برایش پول پرداخت شود که آن شخص هم بعدا می شود رئیس اتاق بازرگانی آن استان، این یعنی تخلف.
این گزارشی که آقای رضا خواه به آن استناد کردند، گزارش خود اتاق بازرگانی است که از عملکرد پرداختی های ساختمان داشتند و طبیعتا خود این گزارش ها نشان می دهد که روند تهیه گزارش موضوعات مختلف در اتاق حداقل از یک جریان سالم و شفافی تبعیت می کند. کل اتاق بازرگانی از این اتفاق به عنوان یک مسیر برای بهتر شدن اوضاع بخش خصوصی تلقی می کنند، طبیعتاً دستاورد و نتایج هر چیزی که باید منتشر شود خیلی از این ابهامات را مرتفع خواهد کرد، هیچ عملکردی خالی از اشکال و خطا نخواهد بود، من تاکید می کنم واژه تخلف را با احتیاط استفاده کنید.
آن چیزی که ما نقص در عملکرد داشتیم موضوع دیگری است که حالا اگر خدماتی را نداده ایم و اگر موضوعی را باید دنبال می کردیم که نکرده ایم، آن چیزی که در رابطه با مسائل مالی موکداً تکرار می شود مواردی که اشاره شد مورد دغدغه خود اتاق هم است، در مقابل اینها خیلی از اتاق های شهرستانی دیگر هم داریم که در موعد مقرر طبق ضوابط، براساس نرخ و بهانه تمام شده توانستند ساختمان ها را تمام کنند.مسیر تدوین نحوه هزینه کرد اتاق دارای اشکال است، من تاکید می کنم چنین چیزی نیست، هیات نمایندگان اتاق شبیه به یک هیات امنا عمل می کند و عملا تمام منابع درآمدی و هزینه را به تفکیک سرفصل های مشخص هم سرمایه ای، غیر سرمایه ای، هزینه ای و هم منابع انسانی به تفکیک تصویب می کند، آن چیزی که نسبت به اعطا و هزینه کرد هر کدام از این سرفصل ها اتفاق می افتد در اختیار هیات رئیسه است که طبق ضوابط داخلی اتاق اینها را انجام دهد، شورای عالی نظارت در هیچ جایی ناظر بر هزینه کرد جزئی نیست.
برچسب ها : اتاق بازرگانی مجلس کمیسیون اصل 90
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند