شماره خبر : 16955
منتشر شده در مورخ : ۴ بهمن ۱۴۰۱
ساعت : 9:44
خرمشهر "شهر خرم "

خرمشهر "شهر خرم "


خرمشهر در محل اتصال رودهای کارون و اروند قرار گرفته است و به دلیل ارتباط با دریای آزاد، برخورداری از تاسیسات بندری و رواج کشتیرانی  دارای موقعیت ویژه و استراتژیک است. 
در زمان جنگ تحمیلی و تهاجم نیروهای بعثی عراق، مردم خرمشهر دلاوری های بسیاری از خود نشان داده و با مقاومت در برابر دشمن، برگ زرینی در تاریخ ایران به وجود آوردند. 
جنگ علاوه بر ویرانی شهر و شهادت گروه بسیاری از مردم،، شرایط ویژه ای را برای خرمشهر فراهم ساخته که می تواند در بازگرداندن شکوه و عظمت و افتخار گذشته این شهر نقش مهمی ایفا کند. خرمشهر با داشتن یادمان ها و آثار بی شمار به جا مانده از دوران جنگ، می تواند به عنوان موزه ای بزرگ، یادآور خاطرات آن دوران و بیانگر دلاوری ها و شهامت مردم این سرزمین باشد و به عنوان یک مرکز مهم گردشگری معرفی شود. 
به گفته آقای پاک گهر مسئول میراث فرهنگی خرمشهر، آثار جنگ در بسیاری از کشورها، مانند آلمان، ژاپن، ویتنام و ... شناسایی و نگهداری و از آنها به عنوان جنبه های گردشگری استفاده می شود. 
مسئول میراث فرهنگی خرمشهر که مولف کتاب " لزوم حفظ تک بناهای باقیمانده از جنگ با رویکرد توسعه گردشگری" است، می گوید: با تالیف این کتاب که با همکاری خانم درخشانی تدوین شده، بر لزوم نگهداری از برخی از بناها  جهت حفظ خاطره جنگ تاکید شده است.در همین زمینه تلاش هایی صورت گرفت و بناها و یادمان های بسیاری ثبت ملی شد، از جمله پل قدیم خرمشهر که یادآور مقاومت مردم خرمشهر است و تلاش بر این است تا تغییر کاربری به پل طبیعت گردی و پیاده روی، علاوه بر حفظ آن به عنوان یادگار دوران جنگ، بتوان بر جنبه های گردشگری خرمشهر افزوده شود.
سال 1371 با شناسایی یکی از نقاط ویژه خرمشهر نخستین گام در این زمینه برداشته شد و در نهایت، در سال های 73-74، به همت بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و سازمان میراث فرهنگی، با افتتاح موزه جنگ در خرمشهر زمینه شناسایی، جمع آوری و نمایش آثار جنگ برای عموم مردم فراهم شد. ساختمان فعلی موزه جنگ در سال1301 بنا شده و در سال 1309 به عنوان شرکت نفت ایران و انگلیس مورد بهره برداری قرار گرفت. و در سال 89-90 ، همراه با 21 اثر دیگر در فهرست آثار ملی ثبت شده است. مسئول میراث فرهنگی خرمشهر، کتابخانه مرکزی شهر، پادگان دژ، مسجدجامع  (سید الشهدا) ، میدان مقاومت به عنوان اولین نقطه مقاومت مردم خرمشهر در برابر نیروهای متجاوز بعثی، اولین خاکریزهای دفاع مقدس در منطقه شلمچه، همچنین یادمان های متعدد بنا شده،  در نقاط متعدد را  به عنوان مراکز عمده گردشگری جنگ معرفی کرد.
مسجد جامع یا (مسجد سید الشهدای) شهر خرمشهر که در مرکز این شهر قرار گرفته است، علاوه بر ویژگی خاص در معماری و تزئینات، یکی از مراکز و نمادهای مقاومت مردم این شهر در برابر نیروهای متجاوز عراقی دارای جایگاه ویژه است. 

"جنبه های گوناگون گردشگری خرمشهر"
بنا بر اظهارات پاک گهر، سالیانه بیش از یک میلیون نفر، در قالب راهیان نور و عموم مردم از خرمشهر بازدید می کنند. او گردشگری جنگ، گردشگری آبی و گردشگری بازار را از جنبه های مهم نوریستی خرمشهر عنوان کرد، که به دلیل نبود امکانات و زیر ساخت های مناسب، پیشرفت چندانی در زمینه گردشگری خرمشهر حاصل نشده است. 
"گردشگری روستایی"
بخش حفار غربی در 30 کیلومتری خرمشهر دارای پنج روستای مقامسیه، بدریه، حنیشیه، رمسون و زویدات است، در نقاطی مانند بدریه و رمسون اقداماتی مانند ساحل سازی و احداث پارک توسط بنیاد مسکن و سازمان مناطق آزاد صورت گرفته است که به دلیل کمبود اعتبار و عدم حمایت مسئولین پیشرفت چندانی در زمینه گردشگری روستایی در این مناطق صورت نگرفته است و مراکز احداثی با وجود استقبال اهالی شهرهای استان، به دلیل بی توجهی در حال فرسودگی است. همین نکته سبب شده است که اهالی این مناطق، با وجود داشتن امکانات بالقوه مانند صنایع دستی و معرفی غذاهای محلی، رغبتی در خصوص فعالیت در این زمینه را نداشته باشند.
خرمشهر به عنوان پل ارتباطی در اقتصاد و تجارت منطقه با نقاط دیگر، همچنین سابقه درخشان در دفاع مقدس و رشادت های اهالی منطقه، سزاوار جایگاهی مناسب و در شان مردمانی است که به عنوان نخستین مدافعان با دستان خالی در برابر دشمن متجاوز جانفشانی کردند. جایگاهی که  در غیار بی توجهی مسئولین گم شده است.

《گزارش غیر حضوری 》

برچسب ها : خرمشهر اهواز خوزستان