شماره خبر : 19973
منتشر شده در مورخ : ۳ خرداد ۱۴۰۲
ساعت : 14:24
جزئیات پرداخت کارانه پرستاران

جزئیات پرداخت کارانه پرستاران

 

معاون پرستاری وزارت بهداشت: مفهوم عدالت به معنای مساوات نیست، عدالت یعنی هر کسی به اندازه عملکردش چه به لحاظ کمی و کیفیت خدمتی که انجام می‌دهد دریافتی مناسبی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ رادیو سلامت در برنامه به زندگی سلام کن، با آقای دکتر عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت گفتگو کرد مشروح آن را در ذیل بخوانید.

سوال: بعد از این که بودجه نشان دار برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری سال گذشته مصوب شد، تکلیف قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم مشخص شد و قرار شد که مبتنی بر عملکرد آن‌ها پرداختی اتفاق بیفتد، گروه پرستاری در کشور ما گروه بزرگی هستند و حدود ۶۰ درصد از کارکنان بیمارستان‌ها و نزدیک ۴۵ درصد از کارکنان نظام شبکه را پرستاران تشکیل می‌دهند، اما اخیرا نمایندگان این صنف افرادی که درسازمان نظام پرستاری هستند مصاحبه‌هایی انجام دادند و اعتراضاتی داشتند به نحوه پرداخت این کارانه و به زعم آن‌ها، آن عدالتی که باید برقرار نشده است، آقای دکتر عبادی موضوعی که الان مطرح شده و این که گفته می‌شود همه پرستاران به یک شکل دریافتی نداشتند و به نوعی عدالت در پرداخت‌ها نبوده را من خواهش می‌کنم توضیح دهید الان نظام پرداخت به این عزیزان به چه شکل دارد انجام می‌شود و آن کارانه به چه شکل دارد تقسیم می‌شود؟

عبادی: مفهوم عدالت به معنای مساوات نیست، عدالت یعنی هر کسی به اندازه عملکردش چه به لحاظ کمی و کیفیت خدمتی که انجام می‌دهد دریافتی مناسبی داشته باشد. قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم این ماموریت را دارد که اگر پرداختی به همکاران صورت می‌گیرد تلاش شود که اولا حقوق بیمار حفظ شود، چون این مهم‌ترین موضوع علتی که ما متخصصین در حوزه سلامت دور هم جمع شدیم فقط برای ارتقا کیفیت خدمات و انجام مراقبت ایمن است برای این که عدالت در پرداخت را هم رعایت کنیم باید به این مولفه‌ها توجه شود بنابراین اگر همکاران تصورشان این است که باید به شکل مساوی همه دریافت داشته باشند که باید همه ما این باور و نگرش را اصلاح کنیم.

سوال: مصداقی صحبت کنیم الان برای یک شیفت ۲۴ ساعته اولا ضریب ارزش نسبی امسال چقدر است و چند کا پرداخت می‌کنید؟ در بخش‌های مختلف به چه شکل است؟

عبادی: جهت استحضار هموطنان عزیز، ما برای پرداخت کارانه دو متغیر داریم یکی ارزش نسبی خدمت است این براساس سختی کار در بخش‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد مثلا بخش‌های عمومی، بخش‌های داخلی جراحی سال گذشته ۶ کا بود که امسال به ۸ کا افزایش یافت یا بخش مراقبت‌های ویژه از ۲۵ کا سال گذشته به ۳۴ کا امسال افزایش یافت و به همین ترتیب در بخش‌های دیگر، بخشی از خدماتی که همکاران من ارائه می‌دهند خدمات موردی است یعنی بیمار بستری کامل نمی‌شود مثلا عزیزانی که همودیالیز می‌شوند یک خدمتی را مثلا صبح تا ظهر می‌گیرند به مدت سه ساعت کمتر یا بیشتر و بعد ترخیص می‌شوند این‌ها تحت عنوان خدمات موردی است و برخی از خدمات هم به شکل سرپایی و اورژانس در درمانگاه‌ها دریافت میکنند بنابراین ما سه روش پرداخت داریم، ارزش نسبی خدمات نسبت به سال گذشته از ۲۵ درصد و در برخی از بخش‌ها تا ۱۰۰ درصد هم افزایش پیدا کرده، میانگین آن حدود ۳۰-۳۲ درصد است، مولفه دوم یک ارزش ریالی است که سالانه شورای عالی بیمه و هیات دولت تصویب می‌کند در سال گذشته این مقدار ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود که امسال به ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافت این هم یک رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشت. البته این اعدادی که می‌گویم در مجموع اذعان دارم که شاید نتواند به شکل کامل جبران خدمت همکاران را بکند، ولی باید فراموش نکنیم که یک قانون جدید در حال اجرا است بنابراین هم نیاز به صبوری دارد و هم این که با کمک عزیزانمان و بازخورد‌هایی که از این محیط می‌گیریم ما کم کم بتوانیم مشکلاتی که

سوال: قرار نیست که پرداختی‌ها برای همه یکسان باشد؟ آن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با همین هدف مصوب شده پرداخت مبتنی برعملکرد، کسی که در آی سی یو کار می‌کند سختی شرایط کار بیشتری دارد براساس تعداد بیماری که مراقبت می‌کنند این متفاوت خواهد بود. الان چند درصد از دانشگاه‌های شما پرداخت کردند؟ صحبتی که این بزرگواران دارند این است که در همه دانشگاه‌ها این پرداخت اتفاق نیفتاده خودشان می‌گویند در حدود ۸۰ درصد و گلایه مندی بعدی شان این است که حدود هشت ماه طلبکار هستند و گفتند حداقل باید به پرستاران سه میلیون پرداخت شود به مناسبت روز پرستار، این را هم توضیح می‌دهید؟

عبادی: وقتی می‌گوییم تعرفه و مبتنی بر عملکرد، بنابراین مقدار ثابت نداریم این اشتباه ذهنی است که همکاران ما در اذهان تزریق می‌کنند که هر کسی باید سه میلیون دریافت کند، چون اگر این عدد ثابت باشد دیگر فرق نمی‌کند که من در چه بخشی کار می‌کنیم و دیگر فرق نمی‌کند که چه سختی آن بیمار دارد بنابراین عدد ثابت، عدد درستی نیست حتی همکارانی که در بخش هستند اگر من در بخش آی سی یو کار کنم و همکار دیگرم هم کار کند به این معنی نیست که ما با هم برابر بگیریم، تعداد شیفت‌هایی که داریم ممکن است متفاوت باشد و تعداد بیمارانی که در شیفت‌ها ممکن است باشند از نظر کمی متفاوت باشد و حتی سختی بیماران، بنابراین اگر دو نفر در یک بخش باشند عدالت این است که هر کسی بیمار بیشتر و بیمار سخت تری داشته دریافتی بیشتری داشته باشد.

سوال: چرا همه جا این پرداختی اتفاق نیفتاده؟ من روی ۸۰ درصد تاکید ندارم. آیا هستند بعضی از دانشگاه‌های علوم پزشکی که کارانه را پرداخت نکردند یا بعضی جا‌ها دو نوبت پرداخت شده بعضی جا‌ها یک نوبت پرداخت شده، آیا پیگیری کردید؟

عبادی: ما از ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی که هر کدام زیرمجموعه تعدادی بیمارستان را دارند بالغ بر ۹۰-۹۵ درصد پرداخت کردند یعنی الان فقط دو یا سه دانشگاه علوم پزشکی متاسفانه این پرداخت را انجام ندادند و مابقی دانشگاه هایمان براساس دریافتی که از بیمه‌ها داشتند این کار را انجام دادند.

سوال: کی قرار است این پرداخت اتفاق بیفتد؟

عبادی: ما در سال گذشته دو نوبت پرداخت داشتیم که هر کدام از این دفعاتی که پرداخت شده مربوط به چند ماه است که براساس عملکردی که احصا شده، پرداخت شده منتها در مورد آن هشت ماهی که گفتید من این را تائید می‌کنم ما متاسفانه یک تعویق و تاخیر در پرداخت به شکل مزمن از گذشته داشتیم این هم بیشتر مربوط به طلب بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی از بیمه‌های پایه است، ما به عنوان نظام سلامت، فروشنده خدمت هستیم و بیمه‌ها به عنوان واسطه و تولیت این حوزه از طرف مردم خریدار این خدمت هستند.

سوال: با توجه به این که به روز پرستار هم نزدیک هستیم من امیدوارم که با پیگیری‌هایی که شما و دوستانتان انجام می‌دهید آن بخشی هم که جزو مطالبات این عزیزان است پرداخت شود و پیگیری شود که چرا برخی از دوستان ما هنوز کارانه را دریافت نکردند با این تورم و با این شرایط فکر می‌کنم که حق این عزیزان است.

پایان

برچسب ها : کارانه پرستاران پرستاری وزارت بهداشت