شماره خبر : 20126
منتشر شده در مورخ : ۹ خرداد ۱۴۰۲
ساعت : 10:32
معتادین به دخانیات؛ قاتلین رها شده در جامعه!

معتادین به دخانیات؛ قاتلین رها شده در جامعه!

                              
از زمانیکه سازمان ملل، با ابتکار سازمان بهداشت جهانی در تعیین دهم خرداد ماه به عنوان روز جهانی بدون دخانیات موافقت کرد، نزدیک 40 سال می گذرد و پس از آن بود که در کشور ما نیز علاوه برآن، هفته منتهی به این روز به عنوان هفته بدون دخانیات نامگذاری شد تا بر مبارزه با این بلای خامانسوز تأکید بیشتری شود. امّا در طی این مدّت با تبلیفات و ترفندهای شرکتهای چندملیتی تولید کننده مواد دخانی، افزایش چشمگیر مصرف این مواد را در جهان شاهدیم همچنانکه گفته می شود جمعیت مصرف کننده مواد دخانی در جهان  به 2 میلیارد نفر رسیده و علیرغم اینکه پیش بینی شده بود که مرگ و میر جهانی ناشی از دخانیات در سال 1410 به 8 میلیون نفر در سال برسد، این عدد 10 سال زودتر محقّق شده و تأسفبارتر آنکه از این 8 میلیون قربانی 1 میلیون و 200 هزار نفر کسانی هستند که خود مصرف کننده نبوده بلکه براثر قرار گرفتن در معرض دود ناشی از مصرف مواد دخانی دیگران، جان خود را از دست داده اند.
تلاشهای زیادی صورت گرفته است تا آسیبهای مضاعفی که مصرف دخانیات بر افراد غیرمصرف کننده وارد می کند به جهانیان فهمانده شود و زمینه برای احقاق حق اکثریتی که در معرض خطرات بیشمار ناشی از عمل زشت استعمال دخانیات توسط اقلیتی لاابالی قرار دارند فراهم گردد. اگرچه عوارض مصرف دخانیات برای مصرف کنندگان روشن است، چرا که با وجود 40 ماده سرطان زا در مواد دخّانی که عامل بروز 90 درصد سرطانهای ریه، 80 درصد برونشیتهای مزمن، بیماریهای قلبی عروقی و مانند آن، مبتلایان به این مواد شوم قبل از همه از آسیبهای وارده آگاه می شوند، امّا اگر بفرض، سرنوشت این افراد برای خودشان و جامعه مهم نباشد ولی سرنوشت سایر مردمی که ناخواسته و مظلومانه در معرض دودی به مراتب خطرناکتر از دود اوّلیه مواد دخانی قرار می گیرند حتماً باید مهم باشد.
در دود سیگار دهها ماده سمّی که عامل بیماریهای متعدّدند تشخیص داده شده است. بخشی از این دود که به دود اوّلیه معروف است به ریه مصرف کننده وارد می شود امّا بخش فرعی شامل دود ناشی از قسمت مشتعل سیگار و دود بازدم مصرف کننده، به ریه افرادی وارد می شود که به دلایل مختلف در معرض این دود قرار می گیرند. خطر دود فرعی به دلیل گرمای زیاد و آلوده شدن به مواد معلق در هوا و مواد خارج شده از ریه شخص سیگاری، از خطر دود اولیه بیشتر است، بطوریکه محققان دریافته اند که خطر ابتلا به بیماریهای تنفسی در غیر سیگاریهای بالغ، 25 درصد و در کودکان 50 تا 100 درصد است و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که 30 درصد بیماریهای قلبی عروقی و یک سوم بیماریهای تنفسی در بین افراد در معرض دود سیگار جادارند.
به این ترتیب لازم است که در کشور ما برای دفاع از حق اکثریتی بیگناه که در معرض عادت زشت اقلیتی لاقید قرار دارند، قانون جامع کنترل و مبارزه ملّی با دخانیات، که اتفاقاً قانونی مترقّی در مبارزه با دخّانیات است، دقیقاً و بدون مسامحه به اجرا در آید و ناطر عالی بر اجرای قوانین یعنی مجلس شورای اسلامی، به جبران کمکاریهای گذشته، ضمن بازخواست از دستگاههای اجرائی که با سهل انگاری در اجرای این قانون موجب گسترش پدیده زشت و زیان آور مصرف دخانیات شده اند، به نظارت فعّال و مؤثّر بر اجرای آن بپردازد.

موسوی زاده



 

برچسب ها : معتادین دخانیات جامعه