آغاز حرکت کاروان علم و دانش و نقش معلّمین و خانواده ها
طی چند روز آینده، حوزه آموزش عمومی با پذیرش بیش از 16 میلیون دانش آموز، بزرگترین و ارزشمندترین فعالیت اجتماعی و سرمایه گذاری نیروی انسانی در کشور را سامان خواهد داد تا به کمک مربیان و خانواده ها، رسالت سنگین تربیت آینده سازان ایران اسلامی را به انجام رساند. اگرچه در انجام این رسالت خطیر عادتاً چشمها تنها به مدرسه و مربیان دوخته می شود لیکن هم معلّم و هم خانواده در این راستا مسئولیتی مشترک دارند که جز در یک همکاری تنگاتنگ به سرانجام نخواهد رسید.
معلّم گرچه در ظاهر وظیفه ای جز تعلیم و انتقال معلومات ندارد، امّا از آنجا که معمولاً به یکی از مهمترین سرمشقهای زندگی دانش آموز تبدیل می شود، هر رفتار و کردارش در شخصیت و فکر و باور دانش آموز اثر گذار است و اتفاقاً همین مساله می تواند موفقیت وی را در بخش تعلیم و تاثیر جدی او را در سرنوشت مملکت نیز تضمین کند. و اینهمه در صورتی حاصل می شود که معلّم جایگاه والای خود را بخوبی درک کند و بر حفظ حرمت آن مصمّم باشد و جامعه نیز در حفظ شان معلّم و تامین آسایش او از هیچ کوششی دریغ نکند. جوامعی که برای معلمین اهمیت لازم را قائل و تاثیر آنها را در سرنوشت حال و آینده خود به خوبی درک کرده و پذیرفته اند، با اولویت بخشیدن به مسائل معیشتی معلّمین و رعایت جایگاه شایسته آنها، در حقیقت زمینه را برای توفیقات درخشان جامعه و پیشرفت روزافزون آن فراهم می کنند. اگر مسائل معلمین و اعطای حقوق واقعی آنها، با بهانه هایی همچون کثرت عددی آنان و بالا رفتن هزینه های جاری دولت، مورد کم توجهی قرار گیرد و کشور در چرخه نامبارک دغدغه های معیشتی معلمان و کاهش کیفیت آموزش و پرورش قرار گیرد، نمی توان به پیشرفت کشور، که باید به وسیله دستپروردگان معلّمین حاصل شود، امید بست. ملّتهائی که به تشخیص صحیح اهم از مهم رسیده اند در تعیین جایگاه اجتماعی، کارسنجی، محاسبه جبران خدمت و تعیین حق الزحمه بین شاغلین مشاغلی که بر روی منابع مادی کار می کنند با معلمین که منابع انسانی را می پرورانند، تفاوت قائلند. معلمین به عنوان کسانی که بر روی پیچیده ترین و ارزشمندترین مواد اولیه یعنی انسان کار می کنند سازندگان اصلی آینده کشورند، لذا باید شان و جایگاهشان، اهمیت کارشان و تاثیری که در سرنوشت کشور دارند مورد توجه جدی قرار گیرد و بر همان اساس در فراهم کردن شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که دغدغه های معنوی و معیشتی آنها را مرتفع و جایگاه ممتاز اجتماعی آنها را تضمین نماید، کوشش شود.
البته پابپای معلمین، خانواده ها نیز وظیفه ای سنگین در تربیت فرزندان خود دارند و همانطور که در تامین نیازهای جسمی و امکانات رفاهی آنان می کوشند باید نسبت به تغذیه فکری و تربیت روحی آنان نیز حسّاس باشند و علاوه برکسب اطمینان از سلامت محیط مدرسه و صلاحیت مربیان، به میزانی که برای فرزندان و آینده آنها ارزش قائلند، به همکاری فعّال و موثّر با مربیان بپردازند و از صرف وقت کافی بدین منظور دریغ نکنند، زیرا که نتیجه ای که از این صرف وقت و سرمایه گذاری بدست خواهند آورد، قابل مقایسه با هیچ یک از سرمایه گذاری های دوران حیاتشان نیست.
موسوی زاده
برچسب ها : علم و دانش معلّمان فرهنگ
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از بخشنامه وزارت کشور برای استفاده از نیروهای درون سازمانی در انتصاب ها استقبال کند
- راوی گفت: آقای استاندار! ثابت کنید با کسی تعارف ندارید و با کم کاری ها برخورد قاطع می کنید
- راوی گفت: استاندار پاسخگوئیها را به روابط عمومی واگذار کند
- راوی گفت: استاندار خوزستان از اختیارات ویژه به نفع استان و مردم استفاده کند