شماره خبر : 27257
منتشر شده در مورخ : ۲۰ آبان ۱۴۰۲
ساعت : 12:7
دبیرستاد انتخاباتی کشور؛ کسانی که احراز صلاحیت نشده اند حتما اعتراض کنند

دبیرستاد انتخاباتی کشور؛ کسانی که احراز صلاحیت نشده اند حتما اعتراض کنند

 

محسن اسلامی دبیر ستاد انتخاباتی کشور تاکید کردند کسانی که احراز صلاحیت نشده اند حتما اعتراض کنند و به همه آنها رسیدگی می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دکتر محسن اسلامی دبیرستاد انتخاباتی کشور در رادیو گفت و گو و برنامه صبح گفت و گو بااشاره به اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس صحبت کرده اند که در زیر می خوانید: 
سوال:درباره بررسی اولیه صلاحیت داوطلبان می‌خواهیم با شما صحبت کنیم درباره عدم و یا رد، درباره پایان و هم اعلام و هم نحوه اعلام توضیح بفرمایید؟
اسلامی: مستحضر هستید قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرداد ماه امسال  تغییر کرد و در قانون جدید ابلاغ شد.
هیات‌های اجرایی بررسی صلاحیت‌ها را که انجام می‌دهند هم گزینه تایید و هم گزینه عدم تایید هم گزینه عدم احراز را دارند یکی از مواردی که در قانون در ادوار گذشته نبود یعنی بحث عدم احراز بر اساس ماده ۶۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی .
خوب مدت مهلت بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌ها به پایان رسید در انتهای ۱۸  روز و ما از دیروز ابلاغ‌ها را داشتیم امروز هم ابلاغ‌های مانده یا باقی مانده ابلاغ خواهد شد حالا بسته به این است که فرماندار محترم مرکز حوزه انتخابیه چه شیوه‌ای را انتخاب می‌کند پیامکی خواهد بود، حضوری است یا تلفنی است یا پستی است این دیگر بستگی دارد به آنچه که  فرماندار تصمیم می‌گیرد.
نکته‌ای که وجود دارد این است که چنانچه این داوطلب محترم عدم تایید یا عدم احراز بگیرد این امکان برایش فراهم است که در ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه از ساعت ۸ الی ۱۸  به صورت غیر حضوری از طریق لینکی که موجود است و در روز ۲۱ فعال می‌شود  به پنجره واحد وزارت کشور مراجعه می کند و براساس اعتراضی که دارد در این لینک وارد می‌شود و ثبت اعتراض می‌کند .
عدم احراز بیشتر  به  ۵ سال سابقه فعالیتی برمی گردد که به هر حال در قانون جدید آمده است.
بند۹ ماده ۳۱ ، این در قانون گذشته نبود و ۵ سال را به عنوان فعالیت باید گواهی ارائه بکنند و خوب به جهت همین برخی از داوطلبان نتوانستند  شرایط تکمیلی یا کامل را برای ورود به گردونه احراز کنند به همین جهت هیات‌های اجرایی هم عدم احراز  را ابلاغ کردند .
خوب در هیات نظارت این بحث و بررسی می‌شود من توصیه دارم حتما که کسانی که عدم تایید یا عدم احراز خورده اند  اعتراض کنند چنانچه اعتراض نکنند خب در هیات نظارت رسیدگی نمی‌شود.
در مورد عدم تایید هم به این معناست که استعلام‌هایی که از مراجع ۵ گانه  توسط هیات‌های اجرایی اخذ شده(که وزارت کشور هم مستقیما این کار را می‌کند) این استعلام‌ها از ناحیه این مراجع ۵ گانه احیانا استعلامی بوده که منجر به این شده که عدم تایید برای فرد لحاظ شود.
این هم باز قابلیت اعتراض دارد و در هیات نظارت با توجه به وقتی که در اختیار دارند، (۵۰ روز وقت است) بررسی خواهد شد، لذا توصیه من این است که چنانچه عدم تاییدو عدم احراز را داوطلب محترم مشاهده کرد حتما باید اعتراض کند ۲۱ تا ۲۴ آبان واعتراضش در هیات نظارت استان بررسی می‌شود و مجدد اگر باز نسبت به نتیجه اعتراض دارد در هیات نظارت مرکزی شورای محترم نگهبان هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
سوال:چه قدر احتمال این وجود دارد که خطایی یا اشتباهی بوده باشد که با اعتراض درست شود؟
اسلامی: بله هست، چون هیات‌های اجرایی ترکیبی است از ارکان اداری و ارکان معتمد و مردمی، هشت معتمد مردمی در هیات اجرایی وجود دارد.
 
سوال: فرمایش شما را تکمیل کنیم فرمودید ارکان اداری و اجرایی هر استان؟
اسلامی: نخیر در هر شهرستان، ما ۱۲۱۸ هیات اجرایی اصلی و فرعی داریم که هیات اجرایی اصلی و فرعی در حوزه تعیین صلاحیت و بررسی صلاحیت‌ها در حوزه اصلی هست این حوزه‌های انتخابیه فرماندار مرکز حوزه مسئولیت شکل گیری یا شکل دهی این جلسات اجرایی را دارد روال به این صورت است که به محض این که داوطلب ثبت نام می‌کند که این دوره به صورت غیر حضوری ثبت نام کرده ۲۷ تا ۳ آبان ماه، داده‌های این داوطلب محترم برای ۵ دستگاه از ناحیه ستاد انتخابات کشور ارسال می‌شود یعنی مدارک و اطلاعاتش که در آنجا در تکمیل پرسش نامه انجام داده است.
آن ۵ دستگاه که براساس قانون وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و دادستانی و قوه قضاییه و فراجا یعنی پلیس و ثبت احوال هستند ، این ۵ دستگاه متولی پاسخگویی به استعلامات ستاد انتخابات وزارت کشور در مورد آن داوطلب هستند ، داوطلب داده هایش از ناحیه آن ۵ دستگاه گرفته و  به هیات‌های اجرایی ارسال می‌شود، هیات‌های اجرایی که در مرکز حوزه انتخابیه حضور دارند می‌رود وارد سامانه می‌شود برای هر فرد یک پوشه‌ای شکل می‌گیرد اگر چنان چه داوطلب محترم در هر یک از این مراجع ۵ گانه استعلامش منفی شود یا مواردی باشد بررسی می‌شود و در جلسه‌ای که هم معتمدین حضور دارند هم ارکان اداری هم فرماندار هم نماینده دادگستری و رییس ثبت احوال هست موضوع بررسی می‌شود.
حالا نکته‌ای که به غیر از استعلام‌ها بر می‌گردد این است که فرد به هر حال باید  شرایط قانونی را  داشته باشد، مثلا فرض بفرمایید همین ۵ سال سابقه فعالیت که در قانون اشاره شده است ، هیات اجرایی آن را هم بررسی می‌کند غیر از این مواردی که در دستگاه‌های پنج گانه می‌آید اشاره می‌کند که آیا این فرد این شرط را دارد که در قانون آمده است اگر دارد که خوب احراز میشود و خوب کارش جلو می‌رود.
برخی از داوطلبان این را بارگذاری نکردند متاسفانه خب دلیلش هم این است که به هر حال پرسش نامه به صورت اینترنتی شکل گرفته شاید فرد نتوانسته ، شاید نرسیده ، ما یک امکان کمکی را در حقیقت بعد از اتمام ثبت نام قرار دادیم برخی تکمیل کردند، اما الان چنانچه عدم احراز بخورد،  یعنی فرد را نشناختند یعنی شرایطتش را احراز نکردند. این به معنا نیست که در این استعلامات مثلا موردی داشته باشد نه ، شرط لازم را برای ورود نداشته است .
این جا در هیات نظارت وارد می‌شود و بحث می‌شود به هر حال ممکن است با ارائه یک مدرکی که دال بر این باشد که ۵ سال سابقه فعالیت دارد این موضوع منتفی و حل شود این‌ها را در هیات نظارت انجام می‌دهند.
پایان خبر

برچسب ها : دبیرستاد انتخاباتی کشور اسلامی وزارت کشور