شماره خبر : 28116
منتشر شده در مورخ : ۲۰ آذر ۱۴۰۲
ساعت : 12:33
حذف سلیقه با تکمیل سامانه مودیان؛ ابتدای دی آخرین مهلت اتصال به سامانه مودیان

حذف سلیقه با تکمیل سامانه مودیان؛ ابتدای دی آخرین مهلت اتصال به سامانه مودیان

 

با تکمیل سامانه مودیان و صدور صورت حساب الکترونیکی در این سامانه، داده های اقتصادی افراد حقیقی و حقوقی معیار تعیین مالیات بوده و ممیزان مالیاتی دیگر دخالتی در تعیین مالیات بر مبنای سلیقه نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری صدا و سیما، بالغ بر ۳۸ هزار ممیز مالیاتی در کشور مشغول فعالیت و تعیین مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی هستند. این را رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی تلویزیونی خود طی سال ۹۹ عنوان کرده و گفته بود: ما این موضوع را شنیده ایم که ممیز مالیاتی گاهی مالیات صد میلیونی یک فعال اقتصادی را با رشوه ۲۰ میلیون تومانی به ۵۰ میلیون تومان تبدیل کرده است. موضوع ممیزان مالیاتی که تقریبا اکثر مردم با آن آشناییت داشته و بار‌ها به تصمیمات سلیقه‌ای آن‌ها گلایه داشتند.
مثال این گلایه‌ها را در بازدید رئیس سازمان امور مالیاتی از بازار تهران، دیدیم. فروشندگان البسه و حتی تولید کنندگان پوشاک بار‌ها به این موضوع اشاره کردند که بعضا، برخی از ممیزان مالیاتی، برای کم‌تر شدن مالیات هم صنفی‌های آن ها، یا دست به فساد می‌زنند و رشوه دریافت می‌کنند و یا اعمال سلیقه کرده و مالیات‌های متفاوتی برای کاسبان یک صنف تعیین می‌کنند.
مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸، برای مقابله با این نوع سلیقه محوری‌ها و فساد‌های درون سازمانی، قانونی را تحت عنوان پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به تصویب رساند و از دولت خواست تا تمام فعالیت‌های اقتصادی را به سازمان امور مالیاتی و پرونده مالیاتی اشخاص متصل کند. اما تاخیر دو ساله این قانون و اجرایش را به سال ۱۴۰۰ و ورود دولت سیزدهم به عرصه اجرا موکول کرد.
آقای رئیسی در خرداد ۱۴۰۰ در وعده‌های انتخاباتی خود بار‌ها به مالیات ستانی هوشمند که منجر به عدالت مالیاتی می‌شود، صحبت کرده بود. به همین دلیل با ورود دولت سیزدهم، وزیر اقتصاد راه اندازی سامانه مودیان را یکی از اولویت‌های خود قرار داده و در تیر ۱۴۰۱ این سامانه به صورت رسمی آغاز به کار کرد. سازمان امور مالیاتی با راه اندازی این سامانه به صورت تدریجی، از ابتدای آبان شرکت‌های بورسی و فرابورسی و سپس شرکت‌های دولتی و سایر مشاغل را برای اتصال به این سامانه فراخواند تا اینکه آبان ۱۴۰۲ با تصویب لایحه تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، ابتدای دی امسال آخرین مهلت اتصال تمام فعالان اقتصادی حقیقی و حقوقی تعیین شد.
مهلتی که در صورت عدم اتصال دستگاه‌های فرخوانده شده برای صدور صورت حساب الکترونیکی، آن‌ها با جریمه ۱۰ درصدی از فروش بدون فاکتور الکترونیکی و همچنین محرومیت از معافیت ها، نرخ صفر مالیاتی و مشوق‌های مالیاتی خواهد کرد.
سامانه مودیان با اعمال قانون بر اساس داده‌های اقتصادی و رفتار‌های تجاری افراد حقیقی و حقوقی، بدون مراوده چهره به چهره با مودیان مالیاتی، مالیات حقه مشاغل و افراد را تعریف می‌کند.

برچسب ها : سامانه مودیان حساب الکترونیکی مالیات